Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasze Dobre Podkarpackie

Fot. Krystyna Baranowska
Prof. dr hab. inż. Marek Orkisz, prorektor do spraw rozwoju Politechniki Rzeszowskiej.
Prof. dr hab. inż. Marek Orkisz, prorektor do spraw rozwoju Politechniki Rzeszowskiej.
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza wystartowała w naszym konkursie z produktem o nazwie: Szkolenie kadr inżynierskich dla potrzeb Doliny Lotniczej.

Politechnika cieszy się od lat dużą renomą w regionie i kraju, jeśli idzie o poziom kształcenia przyszłych magistrów inżynierów różnych specjalności. Warto pamiętać, że tylko w Rzeszowie funkcjonuje tak unikalny i ekskluzywny kierunek jak kształcenie pilotów.

- Kształcenie na naszym wydziale jest bezpośrednio związane z Podkarpaciem i tutejszą Doliną Lotniczą, gdzie właśnie przemysł lotniczy stanowi dominującą branżę przemysłu. Przecież tutaj mamy największe zakłady jak WSK Rzeszów, PZL Mielec, Goodrich Krosno, a niedaleko WSK Świdnik czy zakłady lotnicze w Bielsku Białej – mówi dr inż. Edward Rejman, prodziekan do spraw nauczania Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej.

Lotnictwo i kosmonautyka

Kilka kierunków, na których kształci uczelnia jest bezpośrednio związanych z przemysłem lotniczym. – Oczywiście wiodącym kierunkiem jest lotnictwo i kosmonautyka, gdzie szkolimy zarówno pilotów jak i konstruktorów z zakresu samolotów, silników lotniczych oraz awioniki. Jest to odpowiedź uczelni na zapotrzebowanie fachowców tych specjalności zarówno w zakładach naszego regionu jak też Polski środkowej i północnej, gdzie również funkcjonują przedsiębiorstwa przemysłu lotniczego – dodaje prodziekan.

Lotnictwo, to nie tylko sami lotnicy. Bowiem wykonanie najwyższej jakości produktu lotniczego wymaga również zaangażowania fachowców z innych dziedzin. Zwłaszcza inżynierów, specjalistów z dziedziny mechaniki i budowy maszyn, szczególnie z zakresu technik komputerowego wspomagania wytwarzania. - Aby wytworzyć dobry produkt, najpierw musi on być właściwie zaprojektowany, a potem dobrze wytworzony, więc nasz kierunek mechanika i budowa maszyn z jego specjalnością komputerowe wspomaganie wytwarzania wychodzi naprzeciw tym potrzebom – zaznacza dr Rejman.

Cennym kierunkiem jest także mechatronika. Wiąże ze sobą podstawowe dziedziny wiedzy jak mechanikę, informatykę, elektronikę, elektromechanikę i automatykę. Są to dziedziny, które znajdują zastosowanie w każdym wyrobie. W tym również konstrukcje lotnicze są konstrukcjami mechatronicznymi. Mając to na względzie, uczelnia specjalizuje się w dwóch kierunkach. Jeden to automatyka, która w przypadku sterowania samolotów oraz silników odgrywa decydującą rolę. Drugi - to komputerowe wspomaganie projektowania z ukierunkowaniem na napędy. W tym na napędy lotnicze, które przecież produkuje najbliższy sąsiad Politechniki, czyli Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL” Rzeszów.

Współpraca z przemysłem

Uczelnia stara się ściśle współpracować w tym względzie z rzeszowską wytwórnią poprzez wymianę fachowców, odbywanie praktyk studenckich oraz organizowanie staży dla studentów wyższych lat, w trakcie których młodzi ludzie poznają najnowsze techniki i technologie. A z drugiej strony, ci studenci są potencjalnymi pracownikami lotniczej fabryki i najlepsi z nich, na ostatnim roku studiów są już odpłatnie zatrudniani przez firmę po to, aby po ukończeniu dyplomu wejść bezpośrednio do produkcji.

Jak podkreśla prodziekan E. Rejman na uwagę zasługuje też kierunek – zarządzanie i inżynieria produkcji. W przemyśle lotniczym w żadnym wypadku nie można pozwolić sobie na najdrobniejsze nawet usterki, czy niedoróbki. Właśnie zapewnienie najwyższej jakości produkcji jest jednym z podstawowych elementów, który gwarantuje bezpieczeństwo pilotów i pasażerów. Dlatego wielu absolwentów Politechniki z tego kierunku znajduje zatrudnienie właśnie w pionie jakości produkcji w przedsiębiorstwach przemysłu lotniczego.

- W zakresie przedstawionych tu usług dydaktycznych możemy z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że nasz produkt, a jest nim dobry student i wykształcony inżynier o szerokich horyzontach i dużym zakresie wiedzy, to - dobry wyrób, który promieniuje nie tylko na nasze Podkarpacie, ale i cały kraj – ocenia prodziekan.

Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej, co roku opuszcza 300 magistrów inżynierów. W tym 50 konstruktorów lotniczych i 15 lotników. Oczywiście, absolwentów pilotażu uczelnia mogłaby kształcić znacznie więcej, niestety pełne wykorzystanie tych możliwości ograniczają względy finansowe.

Si

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24