Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej opracowują innowacyjne na skalę światową urządzenie!

oprac. Beata Terczyńska
Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej pracują nad absorberem, który umożliwi przejmowanie energii kinetycznej podczas zderzeń i uderzeń z dużą siłą i prędkością. Może być w przyszłości używane m.in. do skuteczniejszej ochrony użytkowników pojazdów
Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej pracują nad absorberem, który umożliwi przejmowanie energii kinetycznej podczas zderzeń i uderzeń z dużą siłą i prędkością. Może być w przyszłości używane m.in. do skuteczniejszej ochrony użytkowników pojazdów PCI
Nad innowacyjnym absorberem energii kinetycznej pracują obecnie naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej. Urządzenie będzie mogło być stosowane m.in. w motoryzacji, np. w pojazdach mechanicznych, jako komponent zderzaków, amortyzator bezpieczeństwa, czy w w budownictwie do absorbowania energii kinetycznej spadającej windy lub uderzenia statku powietrznego w lądowiska na budynkach. Projekt otrzymał dofinansowanie z programu grantowego Podkarpackiego Centrum Innowacji.

Statystyki wskazują, że w Polsce, w 2020 r., w wyniku 23 540 wypadków drogowych zginęło 2 491 osób (ponad 10 proc. , a ciężko rannych zostało 8 805 osób. Oznacza to, że na milion mieszkańców Polski było aż 65 ofiar śmiertelnych – to czwarty najwyższy wskaźnik w Unii Europejskiej.

Naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej pracują nad absorberem, który umożliwi przejmowanie energii kinetycznej podczas zderzeń i uderzeń z dużą siłą i prędkością (zwłaszcza w przypadku prędkości powyżej 20m/s).

- Naszym celem jest opracowanie absorbera, który posłuży do ochrony użytkowników pojazdów i obiektów budowlanych. Urządzenie może być stosowane łącznie z innymi środkami ochrony m.in. strefami kontrolowanego zgniotu, służącymi do ochrony pasażerów i pojazdów podczas zderzeń - wyjaśnia dr inż. Igor Labuda, lider zespołu naukowego.

Projekt naukowców z Politechniki Rzeszowskiej jest innowacyjny w skali świata.

Opracowana technologia nie była dotychczas stosowana w technice. Z przeprowadzonych badań wynika, że obecnie nie są znane technologie umożliwiające uzyskanie stałego poziomu dyssypacji energii kinetycznej na całej drodze hamowania, przy prędkości uderzenia przekraczającej 20m/s.

- Optymalne wykorzystanie dostępnej drogi hamowania jest szczególnie istotne podczas wypadków, ponieważ zbyt duże przeciążenia lub niedociążenia są głównym powodem obrażeń organów wewnętrznych u użytkowników. Niejednokrotnie prowadzą one do ich zgonu – dodaje dr inż. Igor Labuda.

Rozwiązanie naukowców z Politechniki Rzeszowskiej może zatem wypełnić niszę na rynku absorberów energii kinetycznej.

Innowacyjna technologia naukowców z PRz będzie mogła być zaimplementowana w wielu gałęziach techniki. Może mieć zastosowanie w drogowych barierach energochłonnych. Wynalazek ten może być przydatny również w budownictwie do ochrony konstrukcji budynków wyposażonych w lądowiska wyniesione dla helikopterów i dronów (szczególnie podczas lądowania awaryjnego) i architekturze do ochrony użytkowników wind podczas awarii. Takie dodatkowe zabezpieczenie (instalowane w podszybiu windy) może amortyzować uderzenie spadającej windy podnosząc bezpieczeństwo jej użytkowników. W lotnictwie - do ochrony zawieszenia statków powietrznych i dronów w trakcie awaryjnego lądowania. W kosmonautyce z kolei może być stosowany w lądownikach do ochrony zawieszenia podczas lądowania, zwłaszcza przy niskim ciśnieniu atmosferycznym lub braku atmosfery.

- Praca badawcza naukowców z Politechniki Rzeszowskiej odznacza się wysokim potencjałem wdrożeniowym. Jest ona odpowiedzią środowiska naukowego na ważny technicznie, gospodarczo i społecznie problem, jakim jest kwestia bezpieczeństwa pasażerów, zwłaszcza w obliczu kolizji lub wypadku. Opracowana w ramach programu grantowego koncepcja ma liczne przewagi konkurencje względem aktualnie stosowanych technologii ponieważ jest łatwo skalowana, co umożliwia jej implementację w urządzeniach, w których absorbery hydrauliczne nie mają zastosowania. Kooperacja pomiędzy działem Rozwoju Technologii PCI a twórcami rozwiązania dotyczy przede wszystkim nawiązania współpracy z inwestorem strategicznym. Celem tej współpracy będzie przeprowadzenie eksperymentalnych prób w warunkach zbliżonych do rzeczywistych – mówi Sławomir Chrobak, specjalista ds. rozwoju technologii PCI.

Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach III naboru do Programu grantowego Podkarpackiego Centrum Innowacji. Nabór ten cieszył się rekordowym zainteresowaniem. Do konkursu wpłynęło aż 178 wniosków, a w efekcie dofinansowanie otrzymało 63 projekty z pięciu uczelni w regionie. Łączna pula przyznanych środków wyniosła ponad 17 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
26 stycznia, 19:54, Zdzichu:

Już było opracowane takie rozwiązanie (zderzak absorbujący siłę), ale to nie weszło do produkcji bo koncerny samochodowe muszą zarabiać gigantyczną kasę na nowych częściach.

Zakładam, że myśli Pan o tzw. "Zderzaku Łągiewki" lub o innym tożsamym crash-boxie. Z tego co czytam , owszem zastosowanie identycznie, ale diabeł tkwi w szczegółach. W artykule naukowiec z Politechniki Rzeszowskiej napisał, że w przypadku tego wynalazku charakteryzują się stałym poziomem dyssypacji energii kinetycznej na całej drodze hamowania. Jest to niemożliwe do uzyskania w wynalazku o którym wspomniał Pan w komentarzu . Czyli jednak nowość. Fajnie , że takie potrzebne wynalazki powstają na naszym Podkarpaciu

Z
Zdzichu
Już było opracowane takie rozwiązanie (zderzak absorbujący siłę), ale to nie weszło do produkcji bo koncerny samochodowe muszą zarabiać gigantyczną kasę na nowych częściach.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie