Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od podstaw zbudowali nowy samolot klasy LSA. Kierownikiem prac badawczo-rozwojowych był Andrzej Kubit, prof. Politechniki Rzeszowskiej

oprac. Beata Terczyńska
Od prawej: dr inż. Wojciech Chajec z Instytutu Lotnictwa, Henryk Słowik, właściciel PPHU Ekolot, mgr inż. Jerzy Krawczyk, konstruktor samolotu KR040 , dr hab. inż. Andrzej Kubit, prof. PRz, kierownik B+R w projekcie
Od prawej: dr inż. Wojciech Chajec z Instytutu Lotnictwa, Henryk Słowik, właściciel PPHU Ekolot, mgr inż. Jerzy Krawczyk, konstruktor samolotu KR040 , dr hab. inż. Andrzej Kubit, prof. PRz, kierownik B+R w projekcie archiwum PPHU EKOLOT
Jednym z najbardziej odpowiedzialnych zagadnień był dobór rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów o odpowiednich właściwościach na poszczególne elementy konstrukcji płatowca. Rezultat prac to dolnopłat z chowanym podwoziem o nowoczesnej sylwetce, któremu nadano nazwę KR040. Projekt zrealizowano w krośnieńskiej firmie PPHU EKOLOT, która dotychczas miała w swojej ofercie trzy modele samolotów ultralekkich.

- Realizując projekt stanęliśmy przed ambitnym zadaniem zaprojektowania, zbudowania oraz poddania kompleksowym badaniom nowej konstrukcji statku powietrznego - mówi dr hab. inż. Andrzej Kubit, prof. PRz z Katedry Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa, który był kierownikiem prac badawczo-rozwojowych. - Jednym z najbardziej odpowiedzialnych zagadnień był dobór rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów o odpowiednich właściwościach na poszczególne elementy konstrukcji płatowca. W rozważanej tu klasie samolotu o dopuszczalnej masie startowej do 600 kg, projektując oraz wybierając materiały, z oczywistych względów należało mieć na uwadze, aby docelowa konstrukcja była możliwie lekka.

Przyznaje, że nie było to łatwe zadanie, gdyż oczywiście należało przy tym zapewnić odpowiednią wytrzymałość i sztywność struktury płatowca, co jest podyktowane względami bezpieczeństwa i określone wymogami certyfikacyjnymi.

- Koszty to kolejne, niezwykle istotne kryterium, które miało zapewnić konkurencyjność nowo powstałego samolotu - dodaje.

Opracowano i wytworzono specjalistyczną infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie badań wytrzymałościowych cienkościennych struktur kompozytowych. Wykonano serię badań właściwości połączeń kompozytów, dokonując doboru efektywnych metod łączenia poszczególnych podzespołów. Największą uwagę skupiono na badaniach odpowiedzialnych elementów konstrukcji dotyczących określenia właściwości mechanicznych i materiałowych dźwigara, m.in. właściwości elementów mechanizmu podwozia. Prowadzono również badania związane z modyfikowaniem żywic stosowanych jako osnowa kompozytów polimerowo-włóknistych.

Prof. PRz Andrzej Kubit podkreśla, że w konstrukcji samolotu zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań materiałowych.
- Kompozyty przekładkowe używane powszechnie w tego typu konstrukcjach zastąpiono w tym przypadku kompozytami wykonanymi na bazie tkanin trójwymiarowych. To oryginalne rozwiązanie umożliwiło redukcję czasu wykonania wybranych operacji technologicznych. Wymagało przy tym przeprowadzenia badań potwierdzających, że zastosowanie alternatywnego materiału zapewni odpowiednią nośność oraz sztywność konstrukcji.

Rezultat prac to dolnopłat z chowanym podwoziem o nowoczesnej sylwetce, któremu nadano nazwę KR040.

Przed pierwszymi lotami cały samolot poddany został badaniom statycznym i rezonansowym. Te drugie wykonywane były w Instytucie Lotnictwa (Sieć Badawcza Łukasiewicz). 10 grudnia 2022 r. odbył się pierwszy lot samolotu. Jego głównym konstruktorem jest mgr inż. Jerzy Krawczyk, który również zaprojektował poprzednie samoloty firmy EKOLOT. Jest on także głównym konstruktorem popularnego szybowca szkoleniowego PZL KR-03 Puchatek.

Projekt opracowania nowego modelu samolotu przez firmę EKOLOT współfinansowany był przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Łączny budżet projektu wynosił ok. 2,7 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24