Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Północ czy południe

NORBERT ZIĘTAL
Autostrada w województwie podkarpackim pojawi się nie szybciej niż za kilkanaście lat. Może warto jeszcze raz pomyśleć nad jej przebiegiem?
Autostrada w województwie podkarpackim pojawi się nie szybciej niż za kilkanaście lat. Może warto jeszcze raz pomyśleć nad jej przebiegiem? AUTOR
PRZEMYŚL. Zbigniew Fortuna, jeden z mieszkańców miasta, narysował nową trasę autostrady przebiegającej przez Podkarpackie. Trasa ta jest krótsza o 25 km i dociera do dwóch przejść granicznych z Ukrainą.

Propozycja przemyślanina jest odpowiedzią na tekst "Autostrada powinna być z północnej strony", jaki ukazał się w "Nowinach" 5 marca br. Opisaliśmy w nim sugestie powiatowych władz jarosławskich, aby budowę autostrady i obwodnicy przez Jarosław prowadzić nie z południowej, jak jest to planowane, lecz z północnej strony.

Podstawowym argumentem

przemawiającym za północnym wariantem są, według władz powiatowych, mniejsze koszty finansowe i społeczne.
Przemyślanin ma inny pomysł.
- Pod rozwagę fachowców i decydentów krajowych i wojewódzkich proponuję przebieg autostrady od miejscowości Trzciana pod Rzeszowem, poprzez istniejącą obwodnicę Rzeszowa, Pruchnik, Maćkowice, Żurawicę do Medyki. Z odgałęzieniem w kierunku planowanego docelowo przejścia granicznego w Malhowicach - Niżankowicach. Jej długość jest o 25 km krótsza od trasy z Rzeszowa przez Jarosław, Radymno do Korczowej - wyjaśnia Fortuna.
Autor projektu twierdzi, że proponowana przez niego trasa, pomimo, że przebiega przez teren pagórkowaty, będzie prowadziła przez obszar w niewielkim stopniu zagospodarowany inwestycjami, nieuzbrojony infrastrukturą techniczną, nie wymagający budowy osłon drogowych i podobnych zabezpieczeń.
- Dodatkowym argumentem za takim przebiegiem trasy jest możliwość wykonania

odgałęzienia do przejścia granicznego

w Malhowicach i skierowanie drogi na dawny trakt węgierski prowadzący przez Sambor i Użgorod na Słowację, Węgry i Rumunię - dodaje Fortuna. Według niego ten odcinek drogi mógłby być włączony do planowanej trasy wschodniej łączącej Białystok ze Słowacją, Węgrami i Rumunią.
Przemyślanin ma również propozycję dotyczącą lepszego wykorzystania przejścia granicznego w Medyce. Uważa, że korzystnie byłoby tam zbudować terminal łączonych przewozów towarowych, tzn. załadunku tirów na wagony kolejowe, przewożące tranzytem przez Polskę towary ze wschodu na zachód i odwrotnie.
- Tak rozwiązują te problemy kraje Unii Europejskiej, stawiając na rozwój ekologicznego transportu kolejowego. W takiej sytuacji, wykonane nawierzchnie dróg nie ulegają szybkiemu zniszczeniu przez ciężki transport kołowy, a ograniczony ruch po naszych drogach ma istotny wpływ na ochronę środowiska - argumentuje przemyślanin.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24