MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prawa konsumentów: kto próbuje nas oszukać

Józef Lonczak [email protected] 17 867-22-57
Jeśli kupiony produkt jest wadliwy, a sprzedawca nie chce uznać reklamacji możemy liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Fot. Archiwum Nowin
Jeśli kupiony produkt jest wadliwy, a sprzedawca nie chce uznać reklamacji możemy liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Fot. Archiwum Nowin
Kupujemy różne towary i usługi, ale czasem okazuje się, że to są buble. Z czym mamy najczęstsze problemy? Są to buty, ubrania, sprzęt RTV i AGD oraz usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – wynika z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Powinno być lepiej, a nie jest. Świadczy o tym rosnąca liczba skarg ze strony konsumentów.

  • W 2008 roku do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów wpłyneło - ponad 300 tysięcy skarg,
  • W 2009 – prawie 350 tysięcy,
  • W 2010 – ponad 416 tysięcy.

Umowy kupna sprzedaży Najczęściej jako konsumenci mieliśmy problem z reklamacją produktów, które okazały się wadliwe czyli niezgodne z umową – wynika ze sprawozdania UOKiK.

Najwięcej porad dotyczyło słabej jakości obuwia i odzieży, których rzecznicy praw konsumentów z całej Polski udzielili aż ponad 63 tysiące. Jak się okazuje, niejednokrotnie sprzedawca odrzucał reklamację zepsutych butów, obwiniając za wadę samego konsumenta.

Blisko 37,4 tys. skarg dotyczyło, zakupu sprzętu RTV i AGD, a prawie 23,8 tys. elementów wyposażenia mieszkania i stosunkowo dużo samych komputerów – bo aż 14, 4 tys. utyskiwań

Co to jest reklamacja? Co ciekawe z informacji UOKiK wynika, że jako konsumenci nie mamy zbyt szerokiej wiedzy na temat reklamacji towarów i usług. Okazuje się, że również sprzedawcy są nieświadomi przepisów chroniących nas konsumentów, czyli słabszych uczestników rynku.

 

 

Na szczęście rzecznicy konsumentów interweniowali wtedy, gdy m.in. sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców, sprzedawca nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jej rozpatrzenie lub uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie.

Kłopoty z zakupami przez Internet Niestety wzrosła także liczba problemów z zakupami przez Internet. To samo dotyczy zakupów poza lokalem, czyli na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach w trakcie wycieczek np. do miejsc kultu religijnego, podczas pobytu w sanatoriach lub na wczasach – z ponad 18 tys. w 2009 roku do 24 849 w ub.r.

 

 

Problemy obejmowały np. niezrozumiałe wzorce umów, brak informacji o prawie do odstąpienia od kontraktu w ciągu 10 dni, brak regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się nawet przypadki fałszowania podpisów na umowach, czy niewysłania zamówionego towaru.

Usługi tu też problemy Nie tylko wady telefonów komórkowych kupionych w promocji, ale też uruchomienie dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerwy w dostępie do Internetu, zawyżone rachunki – to tylko niektóre związane z usługami telekomunikacyjnymi.

W zeszłym roku rzecznicy udzielili 37 330 porad związanych z telekomunikacją. Inne interwencje: w przypadku usług budowlanych (16 103 porady) – brak zawarcia umowy w formie pisemnej, odmowa przyjęcia reklamacji, używanie materiałów niskiej.

W ciągu trzech lat wzrosła ilość skarg dotycząca usług finansowych – z 15 056 tys. w 2008 r., przez 21 326 tys. w 2009 r. do 21 985 w ub.r. - informuje UOKiK.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24