MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rusza największa inwestycja drogowa w powiecie krośnieńskim. Będzie kosztować blisko 63 miliony złotych [ZDJĘCIA]

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
W uroczystym wbiciu łopaty wzięli udział samorządowcy z województwa, powiatu i gminy Jedlicze oraz przedstawiciele wykonawcy i Orlen Południe. Starosta zaprosił również posła Piotra Babinetza oraz Rafała Webera, byłego wiceministra infrastruktury, którzy wspierali zabiegi o pozyskanie funduszy na inwestycję
W uroczystym wbiciu łopaty wzięli udział samorządowcy z województwa, powiatu i gminy Jedlicze oraz przedstawiciele wykonawcy i Orlen Południe. Starosta zaprosił również posła Piotra Babinetza oraz Rafała Webera, byłego wiceministra infrastruktury, którzy wspierali zabiegi o pozyskanie funduszy na inwestycję Ewa Gorczyca
Symboliczne wbicie łopat rozpoczęło dziś (26 marca) oficjalnie budowę drogi, która skomunikuje zakład Orlen Południe w Jedliczu z DK28 i pozwoli na odciążenie centrum miasta od ruchu ciężkich pojazdów.

Koszt budowy ponad 3,3 kilometrowego odcinka to blisko 63 miliony złotych. Jan Pelczar, starosta powiatu krośnieńskiego podkreśla, że to najpoważniejsze przedsięwzięcie drogowe powiatu od wielu lat.

- Tak drogiej inwestycji, o charakterze strategicznym, jeszcze nie realizowaliśmy - mówi.

Proces przygotowania był długi.

- Pierwszym etapem było sporządzenie programu funkcjonalno-użytkowego, w kwestii przebiegu drogi i kosztów. Później były wstępne rozmowy, gromadzenie dokumentacji. Staranie o uzyskanie pozwolenia na budowę i – co najważniejsze – zabiegi o pieniądze, bo dla powiatu taka inwestycja nie była do udźwignięcia samodzielnie, bez wsparcia z funduszy zewnętrznych - mówi Jan Pelczar.

Udało się pozyskać dofinansowanie z programu Polski Ład. Nowa droga (znajdzie się w sieci dróg powiatowych i otrzyma nowy numer) poprowadzi od skrzyżowania, które zostanie wybudowane na DK28 w miejscowości Potok (w sąsiedztwie granicy Krosna i gminy Jedlicze), przez tereny rolnicze, do ul. Sikorskiego w Jedliczu (w sąsiedztwie granicy miasta i miejscowości Dobieszyn). Na jej całej długości został zaprojektowany szklak pieszo-rowerowy. Na trasie nie będzie skrzyżowań z innymi drogami publicznymi, a w miejscu, gdzie przecina się ona z linią kolejowa nr 108, zostanie zbudowany wiadukt, by zapewnić bezkolizyjność przejazdu. Zaplanowano także skrzyżowanie z ewentualną przyszłą obwodnicą Krosna.

- Fachowcy ocenili, że taki przebieg jest najbardziej korzystny. Tym bardziej, że budowa nie wiąże się z koniecznością żadnych wyburzeń - podkreśla starosta Jan Pelczar.

Konieczne było natomiast wykupienie od właścicieli działek, przez które przebiegnie nowa droga. Ten proces jeszcze się nie zakończył.

- Jesteśmy już po wycenach gruntów. Stawki są takie same, jak w przypadku budowy drogi ekspresowej S19. To kwoty w granicach 300-400 tys. złotych za hektar a do wykupienia w sumie jest 12 hektarów. Pod drogę potrzebny jest pas szerokości 25 metrów - mówi starosta.

Grunty należą nie tylko do prywatnych właścicieli. Także do gminy Jedlicze. Lokalny samorząd wsparł inwestycję, przekazując je za darmo.

Wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy. Na realizację zadania ma czas do kwietnia przyszłego roku. Przeprowadzono już pierwsze prace przygotowawcze – rozpoczęcie robót ziemnych poprzedziła wycinka drzew.

- Droga ma mieć szerokość siedmiu metrów. Główną trudnością będzie budowa nasypu i wzmocnienie podłoża. Teren jest bardzo podmokły i szczególnie po tegorocznej zimie poziom wody był bardzo wysoki. Początki będą trudne - mówi Krzysztof Kępski, dyrektor ds. wykonawstwa.

Jak tłumaczy budowa będzie powadzona z czterech kierunków – od skrzyżowania z DK28 w kierunku linii kolejowej i od linii kolejowej w stronę Potoka oraz od ul. Sikorskiego w Jedliczu w kierunku torów i od torów w kierunku Jedlicza.

Najpoważniejszym przedsięwzięciem będzie budowa wiaduktu nad torami.

- Jest jeszcze gazociąg wysokiego ciśnienia, który biegnie wzdłuż linii kolejowej i on także będzie przebudowany - dodaje dyrektor Kępski.

Uciążliwością dla mieszkańców będą transporty materiałów budowlanych (te rozpoczną się w maju). Do budowy nasypu potrzeba 100 tys. metrów sześciennych ziemi.

- To oznacza 8 tysięcy pojazdów, które muszą przywieźć tę ziemię - mówi dyrektor Kępski.

Nowa droga jest niezbędna ze względu na rozbudowę zakładu Orlen Południe, gdzie powstaje nowoczesna instalacja do produkcji bioetanolu ze słomy. To innowacyjna technologia, pierwszy tego typu zakład w Europie.

- Główny transport surowca będzie się odbywał linią kolejową 108. Droga jest potrzeba do wywozu paliwa i innych produktów - mówi Marcin Moksa, wiceprezes ds. strategii, rozwoju, informatyki, sprzedaży i systemu zarządzania w Orlen Południe.

W uroczystym wbiciu łopaty wzięli udział samorządowcy z województwa, powiatu i gminy Jedlicze oraz przedstawiciele wykonawcy i Orlen Południe. Starosta zaprosił również posła Piotra Babinetza oraz Rafała Webera, byłego wiceministra infrastruktury, którzy wspierali zabiegi o pozyskanie funduszy na inwestycję

Rusza największa inwestycja drogowa w powiecie krośnieńskim....

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24