reklama

S19 - na jakim etapie jest budowa? Sprawdź, jakie odcinki już wybudowano i kiedy szybciej pojedziemy do Lublina i Warszawy

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Autostrada A4 otworzyła Podkarpacie na Europę zachodnią. Droga S19, ma być naszym oknem na południe. Przedsiębiorcy zacierają już ręce na nowe kontrakty z Węgrami, Grekami, Bułgarami czy Rumunami. A kierowcy cieszą się z komfortowych warunków podróży, jakie otworzy przed nimi ta droga. Kiedy?

- Gospodarcza mapa Polski pokazuje, że dobre szlaki komunikacyjne są magnesem dla inwestorów. A każdy samorząd, który posiada tereny inwestycyjne, jako ich najważniejszy atut podaje dostępność komunikacyjną. Węzły autostrad i dróg szybkiego ruchu są dużym plusem, co widać chociażby po tym, jak na rozwój gospodarczy okolic wpłynęła autostrada A4. Czy podobnie będzie z drogą S19 oraz całym szlakiem Via Carpatia? Z pewnością to dla regionu wartość dodana i duża szansa. Pamiętajmy jednak, że autostrada biegnie na zachód, a ta droga połączy północ Europy z południem. Trudno przewidzieć, czy jej położenie da równie dobre efekty – mówi Artur Chmaj, ekonomista z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Droga ekspresowa S19 to część międzynarodowego projektu Via Carpatia. W naszym kraju ma przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku, przez Suwałki do Ełku, dalej trasą S16 do Knyszyna, stamtąd trasą S19 przez Dobrzyniewo Duże – Choroszcz – Siemiatycze – do węzła Lublin Rudnik, następnie S17 przez Lublin Sławinek i dalej przez Nisko do węzła Rzeszów Wschód. Stąd przez autostradę A4 do węzła Rzeszów Zachód i dalej przez Barwinek do granicy ze Słowacją. Na Podkarpaciu długość trasy wyniesie łącznie 169,6 km.

Budowa dróg klasy ekspresowej i autostradowej jest bardzo droga, dlatego większość z nich Polska realizuje dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. W poprzednim rozdaniu unijnych funduszy priorytetem było dokończenie autostrady A4, która dzięki temu przecina już całe nasze województwo i prowadzi od granicy z Ukrainą, do Niemiec. Teraz zadaniem numer jeden jest budowa trasy ekspresowej S19, która jest jednym z najważniejszych zadań także w rządowym programie budowy dróg na najbliższe lata.

Do tej pory udało się wybudować cztery odcinki tej trasy:

  • Sokołów Młp. Północ –Stobierna (12,5 km),
  • Stobierna – Rzeszów Wschód (6,9 km),
  • Rzeszów Zachód – Świlcza (4,4 km)
  • Świlcza – Rzeszów Południe (6,4 km)

- Do realizacji przekazaliśmy wykonawcom już kolejnych sześć, które pozwolą dojechać drogą ekspresową z Rzeszowa bezpośrednio do Lublina. Ich łączna długość to 54,2 km, połączą Lasy Janowskie z Sokołowem Młp. Koszt ich budowy to w sumie ponad 1,61 mld zł, a terminy, w których mają być oddane do użytku upływają w 2021 i 2022 roku – mówi Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ekspresówka S19 połączy Rzeszów z Lublinem i Warszawą [ZDJĘCIA]

Swoje prace prowadzi także lubelski oddział GDDKiA. Budowę kolejnej części trasy rozpoczęto właśnie na obwodnicy Janowa Lubelskiego, gdzie trwają prace ziemne.

- A na kolejnym odcinku do węzła Lasy Janowskie wykonawca porządkuje już teren po wycince drzew i wytycza przebieg przyszłej trasy w terenie. W obu przypadkach gromadzone jest kruszywo potrzebne do budowy. Wykonawca pracuje także na trzecim odcinku od węzła Kraśnik Południe do początku obwodnicy Janowa Lubelskiego – wylicza Jan Krynicki z GDDKiA.

Jeszcze we wrześniu prace mają ruszyć na czwartym odcinku na terenie województwa lubelskiego, a dla dwóch pozostałych odcinków w tym regionie GDDKiA oczekuje już wydania zezwolenia na budowę. - W październiku spodziewamy się pozwolenia na pierwszy z sześciu odcinków przyszłej S19 na Podkarpaciu. Połączy on Lasy Janowskie z Sokołowem Małopolskim – mówi Jan Krynicki.

Łącznie w realizacji w trybie projektuj i buduj, jest blisko 130 km drogi S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Dla czterech odcinków w województwie lubelskim wydano już pozwolenia na budowę, a dla kolejnych dwóch decyzje spodziewane są lada dzień. Na terenie województwa podkarpackiego dla czterech odcinków wnioski o pozwolenia są już złożone, a dla dwóch pozostałych drogowcy kończą ich przygotowanie.

Czytaj także

GDDKiA wylicza, że z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r. a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą. Obecnie kierowcy jadący z Lublina do Rzeszowa korzystają z odcinków S19 na obwodnicy Lublina (ok. 10 km pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik) oraz ok. 19 km pomiędzy Sokołowem Małopolskim a węzłem Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu z autostradą A4.

- Po ukończeniu realizowanych obecnie odcinków blisko 160 km trasy pomiędzy węzłami Rzeszów Wschód i Lublin Sławinek będzie można przejechać zgodnie z przepisami w około 90 minut. Kolejne 70 minut potrwa przejazd ok. 140 km S17 do węzła Zakręt pod Warszawą. W efekcie na trasie z Rzeszowa do Warszawy kierowcy zaoszczędzą co najmniej godzinę

– wylicza Jan Krynicki.

Na południe od Rzeszowa do wybudowania pozostanie jeszcze ponad 85 kilometrów trasy miedzy węzłem Rzeszów Południe a Barwinkiem. Jej budowa będzie trudnym i wymagającym zadaniem, bo ze względu na ukształtowanie terenu trzeba wybudować w sumie 47 estakad, 67 mostów i 7 tuneli. Ten odcinek będzie przejezdny najwcześniej w 2023 roku.

Szansa dla gospodarki

Komfortowe i bezpieczniejsze podróżowanie to jednak nie jedyna korzyść, jaką przyniesie otwarcie szlaku. Ekonomiści przewidują, że może ona wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu. Artur Chmaj jest jednak zdania, że chociaż szansa na to jest spora, to niczego nie należy brać za pewnik.

- Z budową tej drogi wiąże się więcej nadziei niż konkretów. W perspektywie korytarzy transportowych, które są nerwami europejskiej gospodarki, to będzie droga peryferyjna. Geografii nie oszukamy. Niemniej, otworzą się przed nami lepsze perspektywy współpracy z krajami bałtyckimi i południem Europy. I to właśnie w tym upatruję dla Polski szansę. Pamiętajmy jednak, że skala obrotów między naszym krajem, a tą cześcią Europy nie jest powalająca i autostrada z pewnością ma pod tym względem większe znaczenie – ocenia Artur Chmaj. Jego zdaniem istotną rolę odegrają tu samorządy, które powinny wykorzystać przyszłą droge do promocji gospodarczej.

- Obok znakomicie wykwalifikowanej kadry pracowniczej, jaka bez wątpienia jest na wschodzie kraju, może to przynieść dobre efekty – mówi Artur Chmaj.

Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego, zwraca uwagę, że droga S19 ma strategiczne znaczenie nie tylko dla naszego regionu, ale dla całego kraju.

- Otwiera Podkarpacie w kierunku północ-południe, podczas gdy autostrada generuje ruch w kierunku wschód-zachód. Nie zapominajmy, że to część dużego szlaku Via Carpatia, dzięki czemu Podkarpacie będzie połączone komunikacyjnie z południem Europy. Dla rozwoju gospodarczego województwa ma niebagatelne znaczenie – uważa marszałek Ortyl. I dodaje, że zyska na tym również Rzeszów. - Już istniejące fragmenty S19 przyniosły wiele korzyści w ruchu drogowym. Cieszę się, że budowa pozostałej części tej drogi w tym kluczowego odcinka do Barwinka nie jest już zagrożona – mówi Władysław Ortyl.

Szlak Via Carpatia, którego częścią będzie nasza S19 to trasa międzynarodowa, która połączy Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Droga pobiegnie przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Grecję.
- Coraz śmielej mówi się ostatnio także o budowie nowego szlaku jedwabnego, który miałby połączyć Azję z Europą. Jeśli on powstanie, znaczenie Via Carpatii będzie jeszcze większe, a szansa na to jest duża, bo Chińczycy są zdeterminowani, aby ten szlak wybudować – mówi Artur Chmaj.

POLECAMY NA NOWINY24.PL

TOP 10 niebezpiecznych dróg na Podkarpaciu w 2018 roku. Tuta...

Statystyki fotoradarów na Podkarpaciu z pierwszej połowy 201...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
15 września, 20:14, Gość:

p.i.s kłamie zapowiadał tą drogę przy ostatnich wyborach jako priorytet! t. poręba

16 września, 06:58, Gość:

Idź do Sławka Nowaka i spytaj o autostrady, także te na Ukrainie 🙂

16 września, 7:23, Gość:

Nie wiem czemu kpisz z Ukrainy. Niedługo przeniosą się tam zachodnie montownie ze względu na rosnące koszty pracy w Polsce. Mało tego, nasi sąsiedzi mają gleby dobrej klasy i więcej wód gruntowych niż Polska. Już konkurują swoimi produktami rolnymi na rynkach, a mogą się stać nawet spichlerzem Europy.

Kwestią czasu jest budowa lepszych dróg, podniesienia poziomu życia na Ukrainie.

Zapewne napiszesz, iż PiS poprowadzi nas ku sukcesowi. Gdzieś z tyłu głowy plącze ci się myśl, że to nieprawda, ale za nic tego nie przyznasz. Po prostu cieszysz się jak durny ze socjalu, który wyprowadzi kraj na manowce. Zachodnie gospodarki drenują nas z najzdolniejszych, wykształconych, innowacyjnych, pracowitych Polaków, klepiąc jednocześnie po pleckach, chwaląc pseudo gospodarcze sukcesy.

16 września, 12:56, Kamieni kupa:

Hmm. Zapewne Twoim zdaniem PO prowadziła nas ku sukcesowi i nie było wtedy drenacji wykwalifikowanych kadr polskich pracowników do EU. Przypomnę Ci tylko, że to za ich rządów wyjechało najwięcej młodych ludzi z naszego kraju. I nikt nie myślał wracać. Teraz część już zmienia zdanie i wraca do Polski ale jest to i tak bardzo mały procent. Bo Ci co mają tam rodziny, kredytu i dzieci w szkole nie wrócą już nigdy. Więc nie oszukujemy się że poprzednicy obecnego rządu tak wspaniale rządzili. Mnie osobiście żyje się lepiej, nie mam jeszcze dzieci więc 500 nie biorę. Pracuje w prywatnej firmie, a nie w żadnej państwowej po znajomości. POzdrawiam tych, którym się wydaje że po oddanym glosie w przyszłych wyborach na Platformę będzie im się żyło lepiej.

16 września, ‎15‎:‎08, K:

W punkt

Z cała pewnoscią było taniej.

D
Dyd

Mam nadzieję że ktoś się w końcu opamięta i wybuduje po 2 pasy w każdą stronę a nie taki cyrk suwakowy jaki jest z Rzeszowa do sokołowa

G
Gość
16 września, 10:35, Gość:

Kto z Rzeszowa jedzie do Warszawy przez Lublin? Jak "wydostać" się z Podkarpacia na północ kraju do autostrad A1 i A2? Wszystkie firmy transportowe jadą krajową drogą nr 9. Codziennie kilkaset tirów.... Gdzie droga ekspresowa dla nich.?

Otóż ja kilka razy w roku jeżdżę do Wawy właśnie przez LBL, bo załatwiam biznesy od strony Ząbek. Znam też ludzi, którzy również wybierają tę drogę ze względu na mniejszy ruch w porównaniu z trasą radomską.

K
K
15 września, 20:14, Gość:

p.i.s kłamie zapowiadał tą drogę przy ostatnich wyborach jako priorytet! t. poręba

16 września, 06:58, Gość:

Idź do Sławka Nowaka i spytaj o autostrady, także te na Ukrainie 🙂

16 września, 7:23, Gość:

Nie wiem czemu kpisz z Ukrainy. Niedługo przeniosą się tam zachodnie montownie ze względu na rosnące koszty pracy w Polsce. Mało tego, nasi sąsiedzi mają gleby dobrej klasy i więcej wód gruntowych niż Polska. Już konkurują swoimi produktami rolnymi na rynkach, a mogą się stać nawet spichlerzem Europy.

Kwestią czasu jest budowa lepszych dróg, podniesienia poziomu życia na Ukrainie.

Zapewne napiszesz, iż PiS poprowadzi nas ku sukcesowi. Gdzieś z tyłu głowy plącze ci się myśl, że to nieprawda, ale za nic tego nie przyznasz. Po prostu cieszysz się jak durny ze socjalu, który wyprowadzi kraj na manowce. Zachodnie gospodarki drenują nas z najzdolniejszych, wykształconych, innowacyjnych, pracowitych Polaków, klepiąc jednocześnie po pleckach, chwaląc pseudo gospodarcze sukcesy.

16 września, 12:56, Kamieni kupa:

Hmm. Zapewne Twoim zdaniem PO prowadziła nas ku sukcesowi i nie było wtedy drenacji wykwalifikowanych kadr polskich pracowników do EU. Przypomnę Ci tylko, że to za ich rządów wyjechało najwięcej młodych ludzi z naszego kraju. I nikt nie myślał wracać. Teraz część już zmienia zdanie i wraca do Polski ale jest to i tak bardzo mały procent. Bo Ci co mają tam rodziny, kredytu i dzieci w szkole nie wrócą już nigdy. Więc nie oszukujemy się że poprzednicy obecnego rządu tak wspaniale rządzili. Mnie osobiście żyje się lepiej, nie mam jeszcze dzieci więc 500 nie biorę. Pracuje w prywatnej firmie, a nie w żadnej państwowej po znajomości. POzdrawiam tych, którym się wydaje że po oddanym glosie w przyszłych wyborach na Platformę będzie im się żyło lepiej.

W punkt

N
Nobody
16 września, 10:35, Gość:

Kto z Rzeszowa jedzie do Warszawy przez Lublin? Jak "wydostać" się z Podkarpacia na północ kraju do autostrad A1 i A2? Wszystkie firmy transportowe jadą krajową drogą nr 9. Codziennie kilkaset tirów.... Gdzie droga ekspresowa dla nich.?

Myślę, że jak dokończą s19 z Rzeszowa do Lublina to znaczna część samochodów będzie właśnie s19 dojeżdżać do Wawy. Od samego Rzeszowa pod Warszawę ekspresówką.

K
Kamieni kupa
15 września, 20:14, Gość:

p.i.s kłamie zapowiadał tą drogę przy ostatnich wyborach jako priorytet! t. poręba

16 września, 06:58, Gość:

Idź do Sławka Nowaka i spytaj o autostrady, także te na Ukrainie 🙂

16 września, 7:23, Gość:

Nie wiem czemu kpisz z Ukrainy. Niedługo przeniosą się tam zachodnie montownie ze względu na rosnące koszty pracy w Polsce. Mało tego, nasi sąsiedzi mają gleby dobrej klasy i więcej wód gruntowych niż Polska. Już konkurują swoimi produktami rolnymi na rynkach, a mogą się stać nawet spichlerzem Europy.

Kwestią czasu jest budowa lepszych dróg, podniesienia poziomu życia na Ukrainie.

Zapewne napiszesz, iż PiS poprowadzi nas ku sukcesowi. Gdzieś z tyłu głowy plącze ci się myśl, że to nieprawda, ale za nic tego nie przyznasz. Po prostu cieszysz się jak durny ze socjalu, który wyprowadzi kraj na manowce. Zachodnie gospodarki drenują nas z najzdolniejszych, wykształconych, innowacyjnych, pracowitych Polaków, klepiąc jednocześnie po pleckach, chwaląc pseudo gospodarcze sukcesy.

Hmm. Zapewne Twoim zdaniem PO prowadziła nas ku sukcesowi i nie było wtedy drenacji wykwalifikowanych kadr polskich pracowników do EU. Przypomnę Ci tylko, że to za ich rządów wyjechało najwięcej młodych ludzi z naszego kraju. I nikt nie myślał wracać. Teraz część już zmienia zdanie i wraca do Polski ale jest to i tak bardzo mały procent. Bo Ci co mają tam rodziny, kredytu i dzieci w szkole nie wrócą już nigdy. Więc nie oszukujemy się że poprzednicy obecnego rządu tak wspaniale rządzili. Mnie osobiście żyje się lepiej, nie mam jeszcze dzieci więc 500 nie biorę. Pracuje w prywatnej firmie, a nie w żadnej państwowej po znajomości. POzdrawiam tych, którym się wydaje że po oddanym glosie w przyszłych wyborach na Platformę będzie im się żyło lepiej.

?

Potrzebna jest droga szybkiego ruchu z Rzeszowa do Radomia.

Z Radomia do Warszawy już dojedzie ekspresówką.

G
Gość
16 września, 10:35, Gość:

Kto z Rzeszowa jedzie do Warszawy przez Lublin? Jak "wydostać" się z Podkarpacia na północ kraju do autostrad A1 i A2? Wszystkie firmy transportowe jadą krajową drogą nr 9. Codziennie kilkaset tirów.... Gdzie droga ekspresowa dla nich.?

Święta prawda, aczkolwiek w przypadku via carpatii chodzi o rozwój regionów na wschód od Wisły, a nie o usprawnienie dojazdu do stolicy. Tak samo ten rząd nie dba o rozwój dróg biegnących do naszych portów, co uważam za strzał w kolano.

G
Gość

Kto z Rzeszowa jedzie do Warszawy przez Lublin? Jak "wydostać" się z Podkarpacia na północ kraju do autostrad A1 i A2? Wszystkie firmy transportowe jadą krajową drogą nr 9. Codziennie kilkaset tirów.... Gdzie droga ekspresowa dla nich.?

G
Gość

Brawa dla PIS. Wreszcie normalna droga w standardzie 2 2 z odpowiednia infrastrukturą, a nie jakieś PO-dróby 2 1 spod Sokołowa Młp. w których na dodatkową farbę i mijanki pewnie PO-szło tyle kasy, że wystarczyłoby na ten brakujący pas. Oby tylko na stromych odcinkach między Domaradzem, a Jabłonicą dołożyli dodatkowy pas dla ciężarówek, którego za-POmniano przy przebudowie sprzed paru lat.

G
Gość
15 września, 20:14, Gość:

p.i.s kłamie zapowiadał tą drogę przy ostatnich wyborach jako priorytet! t. poręba

16 września, 6:58, Gość:

Idź do Sławka Nowaka i spytaj o autostrady, także te na Ukrainie 🙂

16 września, 09:06, Gość:

Sprawdź ile p.i.. dał i pożyczył kasy dla ua

PiS wspiera Ukrainę na wiele sposobów. Ciekawostką jest też fakt, iż Polacy pracujący przelali do kraju 12,5 mld, natomiast transfer z Polski na Ukrainę wyniósł aż 14,5 mld.

G
Gość
15 września, 20:14, Gość:

p.i.s kłamie zapowiadał tą drogę przy ostatnich wyborach jako priorytet! t. poręba

16 września, 6:58, Gość:

Idź do Sławka Nowaka i spytaj o autostrady, także te na Ukrainie 🙂

Sprawdź ile p.i.. dał i pożyczył kasy dla ua

D
DT

Kiedy zostanie zbudowane połączenie Kielanówki z S19 - wykonane jest skrzyżowanie a nie ma drogi. Dlaczego nie zbudowano łącznika ze strefy Dworzysko do S19 (powstał wiadukt dla rolników nad S19 a nie dało się w ramach tego obiektu wybudować pasów włączających do S19) i ciężarówki ze strefy muszą blokować Krakowską?

G
Gość
15 września, 20:14, Gość:

p.i.s kłamie zapowiadał tą drogę przy ostatnich wyborach jako priorytet! t. poręba

16 września, 06:58, Gość:

Idź do Sławka Nowaka i spytaj o autostrady, także te na Ukrainie 🙂

Nie wiem czemu kpisz z Ukrainy. Niedługo przeniosą się tam zachodnie montownie ze względu na rosnące koszty pracy w Polsce. Mało tego, nasi sąsiedzi mają gleby dobrej klasy i więcej wód gruntowych niż Polska. Już konkurują swoimi produktami rolnymi na rynkach, a mogą się stać nawet spichlerzem Europy.

Kwestią czasu jest budowa lepszych dróg, podniesienia poziomu życia na Ukrainie.

Zapewne napiszesz, iż PiS poprowadzi nas ku sukcesowi. Gdzieś z tyłu głowy plącze ci się myśl, że to nieprawda, ale za nic tego nie przyznasz. Po prostu cieszysz się jak durny ze socjalu, który wyprowadzi kraj na manowce. Zachodnie gospodarki drenują nas z najzdolniejszych, wykształconych, innowacyjnych, pracowitych Polaków, klepiąc jednocześnie po pleckach, chwaląc pseudo gospodarcze sukcesy.

G
Gość
15 września, 20:14, Gość:

p.i.s kłamie zapowiadał tą drogę przy ostatnich wyborach jako priorytet! t. poręba

Owszem priorytet, ale nie poparty tak dużym dofinansowaniem jak się chwalono.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3