Samochody importowane z zachodniej Europy, przede wszystkim Niemiec, Francji i Holandii stanowią dużą część oferty komisów i giełd. Rocznie importujemy ich do kraju około milion sztuk. Niestety od początku pandemii rynek zwolnił i póki co nie widać szans na jego ożywienie.
Niemcy też mają kłopoty
- Kłopoty finansowe wynikające z epidemii dotyczą także mieszkańców zachodniej Europy, którzy częściej niż my kupowali do tej pory nowe samochody. Wielu z nich w obecnej sytuacji albo wcale nie sprzedaje aut, albo zmienia je na używane. W tej sytuacji rynek pojazdów dostępnych dla polskich importerów drastycznie się skurczył. A do tego ceny w Niemczech są aktualnie znacznie wyższe, niż jeszcze kilka miesięcy temu
– mówi Marek Rak, kierownik giełdy samochodowej w Rzeszowie.
Efekty tych zmian widać na giełdzie, gdzie samochodów jest mniej, a ich ceny wzrosły. Coraz trudniej jest także trafić na okazję, bo wysokie ceny już podczas zakupu w Niemczech dyktują wzrost na polskim rynku.
Potwierdza to raport przygotowany przez grupę AAA Auto, handlującą pojazdami używanymi w Europie środkowo-wschodniej. Eksperci wzięli pod uwagę dane z lutego, zebrane na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych. Wynika z nich, że w lutym w Polsce pojawiło się 189 868 ofert sprzedaży używanych samochodów. To o ponad 81 tysięcy mniej niż w lutym ubiegłego roku i o ponad 6 tysięcy mniej niż w styczniu tego roku.
- Średnia cena samochodu używanego w lutym w porównaniu do stycznia tego roku wzrosła aż o 1867 zł i wynosiła już 22900 zł. W porównaniu do lutego 2020 roku wzrosła aż o 3 400 zł
– wyliczają eksperci AAA Auto.
Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż w lutym był Opel Astra (5854 samochody), na drugim miejscu znalazło się Audi A4 (4628), a na trzecim Volkswagen Passat (4260). Największa liczba ofert prezentowała samochody z silnikami diesla, których było aż 93902. Ogłoszeń sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi było 80469. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (12122), hybrydowe (2349), elektryczne (464) oraz zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG (63).
W Polsce drożej niż u sąsiadów
Okazuje się jednak, że o ile auta używane w Polsce bardzo podrożały w ciągu ostatniego roku, w Czechach, na Słowacji i Węgrzech ceny są dużo niższe niż rok wcześniej.
- Auta dostępne w Polsce są również starsze niż w pozostałych krajach, w których handlujemy. Pandemia koronawirusa zwiększyła ponadto popyt na używane auta na wszystkich rynkach, zmniejszając podaż, dlatego ceny wzrosły. Spodziewamy się w tym roku podobnego zjawiska – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora sieci autocentrów AAA AUTO.
Autorzy raportu dodają, że w skali kraju w lutym średni wiek samochodów oferowanych do sprzedaży w Polsce wynosił 11 lat, a średni przebieg 171 tysięcy kilometrów. Na Podkarpaciu ofert było tylko 6559, auta miały średnio 177 tysięcy kilometrów przebiegu i kosztowały średnio 20 tysięcy złotych.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Kaźmierska wróci za kraty? Mecenas Kaszewiak mówi, dlaczego tak się nie stanie
- Czyżewska była polską Marilyn Monroe. Dopiero teraz dostała kwiaty na grób
- Co się dzieje z Sylwią Bombą? Drobny szczegół totalnie ją odmienił [ZDJĘCIA]
- Olbrychski nie przypomina dawnego amanta "Jest jak Kopciuszek po dwunastej w nocy"