Siemię lniane - niezwykłe właściwości nasion lnu

    Siemię lniane - niezwykłe właściwości nasion lnu

    Ula Sobol

    Nowiny

    Aktualizacja:

    Nowiny

    - Aby otrzymać wywar gotowy do picia wystarczy zalać dwie łyżki siemienia szklanką ciepłej wody i odstawić do namoczenia. Po około godzinie odcedzić

    - Aby otrzymać wywar gotowy do picia wystarczy zalać dwie łyżki siemienia szklanką ciepłej wody i odstawić do namoczenia. Po około godzinie odcedzić i wypić powstały "kisiel” – radzi Paulina Jałocha, dietetyk z Rzeszowa. ©Krystyna Baranowska

    Siemię lniane to nasiona lnu zwyczajnego bogate w kwasy omega-3, lignany (przeciwutleniacze) oraz błonnik, a także witaminy z A, E i B.
    - Aby otrzymać wywar gotowy do picia wystarczy zalać dwie łyżki siemienia szklanką ciepłej wody i odstawić do namoczenia. Po około godzinie odcedzić

    - Aby otrzymać wywar gotowy do picia wystarczy zalać dwie łyżki siemienia szklanką ciepłej wody i odstawić do namoczenia. Po około godzinie odcedzić i wypić powstały "kisiel” – radzi Paulina Jałocha, dietetyk z Rzeszowa. ©Krystyna Baranowska

    [obrazek1] Archiwum Centrum Dietetycznego NutriPoint. (fot. Archiwum Centrum Dietetycznego NutriPoint.) Można je kupić w postaci małych, płaskich, brązowych niełuskanych ziarenek. Po namoczeniu zmieniają kolor na ciemniejszy oraz zwiększają objętość. Na rynku dostępne jest także siemię lniane mielone lub w tabletkach. - Ze względu na szybkie utleniane związków zawartych w siemieniu najlepsze jest kupowanie całych ziarenek i samodzielne ich mielenie bezpośrednio przed spożyciem - radzi Paulina Jałocha, dietetyk z Centrum Dietetycznego NutriPoint w Rzeszowie.
    Archiwum Centrum Dietetycznego NutriPoint.

    Całe ziarna przechowujemy w temperaturze pokojowej w zamkniętym pojemniku, natomiast zmielone ziarna należy jak najszybciej spożyć, ponieważ zawarte w nich tłuszcze szybko jełczeją.

    Cenne brązowe ziarenka

    Od lat znany jest dobroczynny wpływ siemienia lnianego na przewód pokarmowy. Działa regenerująco i osłaniająco na jego błonę, chroniąc ją przed szkodliwymi substancjami - Pomaga w leczeniu nadkwasoty, nieżytu, a nawet owrzodzeń błony śluzowej przewodu pokarmowego. Poprawia aktywność jelit. Stosowanie go jest zalecenie zarówno przy biegunkach jak i zaparciach - podkreśla dietetyk.
    Dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych siemię wpływa na obniżenie złego cholesterolu LDL w organizmie. Zapobiega miażdżycy. Pozytywnie wpływa na stan skóry.

    Dzięki zawartości przeciwutleniaczy jest także stosowane w profilaktyce nowotworowej. - Siemię lniane jest źródłem lecytyny, dzięki czemu poprawia również pamięć i koncentracje. Ligninany natomiast, zawarte w siemieniu są szczególnie polecane kobietom w wieku około menopauzalnym. Regulując poziom estrogenów pozwalają kobiecie łagodniej przejść przez klimakterium (przekwitanie) - zaznacza Paulina Jałocha.

    Gotowane czy na surowo?

    Siemię lniane wpływa korzystnie na układ pokarmowy, a także włosy i paznokcie. Nie powinniśmy spożywać surowych nasion. - Smak siemienia lnianego jest neutralny, dlatego po zmieleniu możemy dosypywać je do praktycznie każdego posiłku - doradza dietetyk. Polecam do jogurtu, musli, sałatek, koktajli czy na kanapki.

    Czytaj treści premium w Nowinach24 Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (5)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (5) forum.nowiny24.pl

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 28 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »