Siemię lniane - niezwykłe właściwości nasion lnu

Ula Sobol
- Aby otrzymać wywar gotowy do picia wystarczy zalać dwie łyżki siemienia szklanką ciepłej wody i odstawić do namoczenia. Po około godzinie odcedzić i wypić powstały "kisiel” – radzi Paulina Jałocha, dietetyk z Rzeszowa. Krystyna Baranowska
Siemię lniane to nasiona lnu zwyczajnego bogate w kwasy omega-3, lignany (przeciwutleniacze) oraz błonnik, a także witaminy z A, E i B.

[obrazek1] Archiwum Centrum Dietetycznego NutriPoint. (fot. Archiwum Centrum Dietetycznego NutriPoint.) Można je kupić w postaci małych, płaskich, brązowych niełuskanych ziarenek. Po namoczeniu zmieniają kolor na ciemniejszy oraz zwiększają objętość. Na rynku dostępne jest także siemię lniane mielone lub w tabletkach. - Ze względu na szybkie utleniane związków zawartych w siemieniu najlepsze jest kupowanie całych ziarenek i samodzielne ich mielenie bezpośrednio przed spożyciem - radzi Paulina Jałocha, dietetyk z Centrum Dietetycznego NutriPoint w Rzeszowie.
Archiwum Centrum Dietetycznego NutriPoint.

Całe ziarna przechowujemy w temperaturze pokojowej w zamkniętym pojemniku, natomiast zmielone ziarna należy jak najszybciej spożyć, ponieważ zawarte w nich tłuszcze szybko jełczeją.

Cenne brązowe ziarenka

Od lat znany jest dobroczynny wpływ siemienia lnianego na przewód pokarmowy. Działa regenerująco i osłaniająco na jego błonę, chroniąc ją przed szkodliwymi substancjami - Pomaga w leczeniu nadkwasoty, nieżytu, a nawet owrzodzeń błony śluzowej przewodu pokarmowego. Poprawia aktywność jelit. Stosowanie go jest zalecenie zarówno przy biegunkach jak i zaparciach - podkreśla dietetyk.
Dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych siemię wpływa na obniżenie złego cholesterolu LDL w organizmie. Zapobiega miażdżycy. Pozytywnie wpływa na stan skóry.

Dzięki zawartości przeciwutleniaczy jest także stosowane w profilaktyce nowotworowej. - Siemię lniane jest źródłem lecytyny, dzięki czemu poprawia również pamięć i koncentracje. Ligninany natomiast, zawarte w siemieniu są szczególnie polecane kobietom w wieku około menopauzalnym. Regulując poziom estrogenów pozwalają kobiecie łagodniej przejść przez klimakterium (przekwitanie) - zaznacza Paulina Jałocha.

Gotowane czy na surowo?

Siemię lniane wpływa korzystnie na układ pokarmowy, a także włosy i paznokcie. Nie powinniśmy spożywać surowych nasion. - Smak siemienia lnianego jest neutralny, dlatego po zmieleniu możemy dosypywać je do praktycznie każdego posiłku - doradza dietetyk. Polecam do jogurtu, musli, sałatek, koktajli czy na kanapki.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Iga

Brązowe siemię nie jest tak cenne jak złote. To warto kupować. No. Siemię lniane Oleofarm. 

l
lila

A dlaczego nie stosować całych nasion? Za komuny len rósł wszędzie i jak zboże zbieraliśmy( kulki wyglądające jak zwinięte robaczki) tarło się na wewnętrznej stronie dłoni,dmuchnęło otręby i wcinało.Włosy BOOOSKIE lśniące i żadnych problemów Gastrycznych.Więc o co chodzi,Poproszę jaśniej!

a
anna101

Siemie lniane dobrze wpływa na włosy i żołądek tylko jak każde zioło żeby zobaczyć widoczne skutki trzeba je stosować przez długi czas

A
Aza

Ja nawet go nie mielę tylko takie w całości dosypuję do owsianki.

Ł
Łukasz Dytkowski - radny

Nie wiem czy to Twoje siemię jest odtłuszczone. Jeżeli tak to masę związków ucieka. Proponuję stary młynek do kawy i sobie mielić kupione za 4 zl w sklepie. Jest zdrowsze i dużo tańsze.

Dodaj ogłoszenie