Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą powstało w związku z nowymi wyzwaniami stojącymi przed oświatą. Celem jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji dla wszystkich uczniów niezależnie od tego do jakiej szkoły, czy przedszkola uczęszczają. Podstawowym założeniem edukacji włączającej i działalności SCWEW jest podzielenie się wiedzą i doświadczeniami nauczycieli i specjalistów placówek specjalnych z nauczycielami przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Dzięki temu będą wypracowane jak najlepsze rozwiązania zapewniające każdemu dziecku sukces rozwojowy na miarę jego możliwości.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Ropczycach nastąpiła w piątek oficjalna inauguracja pilotażowego modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą jako pierwszej takiej placówki na Podkarpaciu i jednej z szesnastu w Polsce.
- Zobaczyłam, co robi ośrodek w Ropczycach i jakie wypracowuje rekomendacje dla skutecznej współpracy specjalistycznych placówek ze szkołami ogólnodostępnymi. Jestem przekonana, że skorzysta z tego ministerstwo, ale najwięcej szkoły i nauczyciele, bo tu można zobaczyć jak wygląda edukacja włączająca. Chcemy, aby takich placówek powstało w Polsce około 300, po jednej w każdym powiecie – powiedziała Marzena Machałek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.
- Każde dziecko ma prawo szczęścia. Dlatego chcemy włączyć dzieci niepełnosprawne do życia szkolnego i społecznego. Obecnie 68 procent dzieci z orzeczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczęszcza do szkół ogólnodostępnych. Chodzi o wsparcie nauczycieli tych szkół i przez różnych specjalistów, w tym psychologów i logopedów, którzy pomogą dzieciom w pokonaniu trudności edukacyjnych. Cel to jak najlepsze przygotowanie każdego dziecka do życia i wyzwań, jakie czekają je w przyszłości – zapewniła wiceminister Marzena Machałek.
- Pracują tu ludzie o wielkim sercu. Chodzi o wykorzystanie potencjału tej kadry i specjalistów i ich doświadczenia w pracy z uczniami, ich rodzicami i przełożenia tego doświadczenia, kompetencji oraz wiedzy merytorycznej na nauczycieli i całe społeczności szkół ogólnodostępnych – mówiła Małgorzata Rauch, podkarpacki kurator oświaty.
- Naszym celem jest wyrównywanie szans i rozwój uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, także tych, którym ze względu na niepełnosprawność jest trudniej – mówi Marzena Jakubek, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ropczycach.
Edukacja włączająca jest tak ważna, ponieważ w naszym regionie wzrasta liczba dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności. W roku szkolnym 2019/2020 było ich ponad 11 tysięcy, a w roku 2020/2021 już ponad 12 tysięcy. Natomiast działające w Ropczycach SCWEW ma wspierać nie tylko nauczycieli i kadry szkół i przedszkoli, ale również rodziców, aby każde dziecko miało zapewniona jak najlepsza pomoc pedagogiczną.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Niewielu wie, że jest wnukiem Wodeckiego. Leo Stubbs już raz próbował sił w rozrywce
- Lodzia z "Rancza" bardzo się zmieniła. Na nowych zdjęciach trudno ją rozpoznać
- Tak dziś wygląda syn Olejnik. Jerzy Wasowski wyrósł na przystojnego mężczyznę
- Szok, w jakim stroju paradowała 16-letnia Viki Gabor! Ludzie pytają, gdzie są rodzice