Podkarpacki System e-Administracji Publicznej to jeden z największych projektów informatycznych w historii regionu. - Za 100 mln zł 160 urzędów zostanie wyposażonych w 6500 nowych komputerów. Każdy z nich ze specjalnym oprogramowaniem do zdalnej obsługi petentów i elektronicznego obiegu dokumentów. 85 procent kosztów przedsięwzięcia pokryje Unia Europejska - tłumaczy Sławomir Cynkar, dyrektor departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego.
Dostawa i konfiguracja komputerów właśnie się rozpoczęła. Najwięcej, aż 500 nowiutkich zestawów dostanie Urząd Miasta Rzeszowa.
- Czas na instalację i skonfigurowanie sprzętu mamy do końca roku, ale niezależnie od niego zaczynamy cykl szkoleń dla pracowników, aby wystartować z nowościami jak najszybciej - mówi Marcin Stopa, sekretarz miasta Rzeszowa.
Najwcześniej system zostanie uruchomiony m.in. w Przemyślu, który jako jedni z 10 miast został wytypowany do pilotażowego programu testów PSeAP-u. - W pierwszej połowie przyszłego roku chcemy rozpocząć działanie elektronicznego przepływu dokumentów. W czerwcu uruchomimy pierwsze usługi. Ich liczba będzie się systematycznie zwiększać. Nie udostępnimy wszystkich od razu, aby mieszkańcy mogli się powoli nauczyć korzystać z systemu - mówi Witold Wołczyk, rzecznik prasowy prezydenta Przemyśla.
Co PSeAP zmieni w relacjach petent-urzędnik? Sekretarz Stopa przekonuje, że przede wszystkim skróci czas załatwiania spraw.
- Dzięki elektronicznemu obiegowi, każdy dokument, który do nas wpłynie będziemy mieć pod stałą kontrolą. Od ręki sprawdzimy, w którym jest wydziale, kto i w jaki sposób nad nim pracuje. Sporo oszczędzimy na papierze, bo nie trzeba będzie drukować już stosów druków. Poza tym przesyłanie dokumentów przez sieć skróci czas obsługi mieszkańców - wyjaśnia M. Stopa.
Katalog usług, jakie będzie można załatwić bez wizyty w urzędzie zostanie ustalony tak, aby nie dublować ich z działającymi już systemie ePUAP. - Wstępnie liczbę takich możliwości szacujemy na 420. Będą podzielone na cztery kategorie, od najprostszych, polegających jedynie na udzieleniu informacji, po bardziej skomplikowane, polegające na złożeniu wniosków i kompleksowym załatwieniu danej sprawy - mówi dyrektor Cynkar.
- To np. złożenie wniosku o pozwolenie na budowę, czy prośba o wyliczenie wysokości podatku od nieruchomości - tłumaczy Dariusz Baran z firmy Atos IT Services, która odpowiada za budowę Podkarpackiego Systemu e-Administracji Publicznej.
Zakładasz profil i klikasz
Do załatwienia sprawy nie trzeba będzie legitymować się elektronicznym podpisem. - Wystarczy założyć swój profil i zalogować się w systemie. Oczywiście bezpłatnie - mówi dyrektor Cynkar.
Z myślą o mieszkańcach regionu, którzy nie mają komputerów z dostępem do Internetu w urzędach staną infomaty, za pomocą których będzie można wykonać wszystkie czynności w taki sam sposób, jak w domu. Wprowadzenie nowego systemu nie zmniejszy dostępności urzędów w tradycyjnej formie.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Nagłe wieści o Janinie i Tadeuszu z "Sanatorium miłości"! Znamy sensacyjne szczegóły
- "Nasz Nowy Dom" czekają spore zmiany! Romanowska nie pomoże już biednym rodzinom
- Tak córka Marty Kaczyńskiej radzi sobie w Korei. Niesamowite, jak się zmieniła [FOTO]
- Prześledziliśmy przemianę włosów Majdana. Było ściernisko, a dziś jest San Francisco