MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tunel na zakopiance wreszcie otwarty dla kierowców! Historyczna chwila na budowie S7. Odcinek Skomielna-Biała - Naprawa już przejezdna

Łukasz Bobek
Tunel na zakopiance wreszcie otwarty dla kierowców
Tunel na zakopiance wreszcie otwarty dla kierowców Łukasz Bobek
Podczas jego budowy były trudności, duże opóźnienia, ale tunel na zakopiance w końcu został otwarty. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała wszystkie konieczne zezwolenia i w sobotę, 12 listopada, jako pierwsi nowym tunelem przejechali kierowcy samochodów zabytkowych. Zielone światło zapalone zostało o godz. 12.23. Otwarcie tunelu i odcinka S7 Skomielna-Biała - Naprawa oznacza, że z Krakowa do Rdzawki dojedziemy już cały czas dwupasmową drogą. Zobaczcie zdjęcia!

Tunel na zakopiance otwarty! ZDJĘCIA

Nowy tunel nosi imię Lecha i Marii Kaczyńskich. W uroczystości otwarcia tunelu wzięli udział m.in. Jarosław Kaczyński, wojewoda małopolski Łukasz Kmita, czy metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.

Nowy tunel na zakopiance powstał pod górą Luboń Mały.

- Drążenie tunelu rozpoczęło się od marca 2017 roku. W 2019 i 2020 nastąpiły przebicia obu naw tunelu. Teraz doszliśmy niemal do końca. W przyszłym roku pozostanie nam wykończenie muru oporowego przy wjazdach do tunelu. A także rozliczenie całej inwestycji – mówi Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

Tunel na zakopiance. Koszt budowy

Podziemny przejazd składa się de facto z dwóch tuneli, którymi prowadzą po dwa pasy w każdym kierunku. Każda z nitem liczy po 2058 metrów.

- W sumie w tunelu zamontowanych zostało ok. 200 kilometrów różnych kabli. Znajduje się tam 300 kamer monitoringu wizyjnego, wszystkie możliwe instalacje jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Tunel jest zasilany z dwóch stron, ale także są dwa bardzo duże agregaty prądotwórcze. Każdy z nich może zasilić tunel awaryjnie – dodaje Tomasz Pałasiński.

Ograniczenie prędkości w tunelu będzie wynosiło 100 kilometrów na godzinę. Dodatkowo zainstalowano tam system odcinkowego pomiaru prędkości. Kierowcy, którzy przekroczą prędkość, muszą liczyć się z mandatem.

Koszt budowy tunelu pod Luboniem Małym to blisko 1 miliard złotych.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury na otwarciu tunelu zaznaczył, że trwają prace na kolejnym odcinku zakopianki - od Rdzawki do Nowego Targu. - Na odcinku tym chcielibyśmy jechać już jedną nitką tej drogi pod koniec 2023 roku. Mam nadzieję, że to się uda. A całą nową drogą już w 2024 roku - zapowiedział minister.

Otwarcie tunelu i odcinka S7 Skomielna-Biała - Naprawa oznacza, że z Krakowa do Rdzawki dojedziemy już cały czas dwupasmową drogą.

W trakcie uroczystości otwarcia tunelu odsłonięto tablicę pamiątkową nadającą tunelowi imię Marii i Lecha Kaczyńskich. Tablicę odsłonił Jarosław Kaczyński, a poświęcił ją metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.

Jarosław Kaczyński w przemówieniu zaznaczył, że otwarcie tunelu to krok ku budowie ważnej drogi, potrzebnej dla Małopolski i dla całej Polski. Dodał, że ma nadzieję, że nowa droga - być może w nieco innej formie - dotrze także do Zakopanego.

Prezes PiS skupił się także na nadaniu tunelowi imienia Marii i Lecha Kaczyńskich, a także imienia gen. Stanisława Maczka estakadzie znajdującej się na południe od tunelu. Kaczyński zaznaczył, że jego śp. brat i jego małżonka zasługują na takie wyróżnienia. Bo - jak stwierdził - dzięki niemu Polska obecnie idzie drogą, którą idzie. - Stworzył możliwość, otworzył drogę, którą idziemy. I dlatego wpisał się w historię Polski złotymi zgłoskami - mówił Jarosław Kaczyński.

Tak powstają potężne obiekty na budowanej DK 47 na odcinku Rdzawka - Nowy Targ

Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Tak w otoczeniu gór i...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24