Jednoprzęsłowy most o konstrukcji łukowej jest wpisany do rejestru zabytków województwa. Stanowi unikatowy przykład sztuki inżynieryjnej i architektury mostowej epoki baroku. Wzniesiony w 1782 r. przez ówczesnego właściciela Iwonicza, wojewodę wołyńskiego Józefa Salezego Ossolińskiego, jest jednym z najstarszych tego rodzaju zabytków na Podkarpaciu.
Użytkowany przez 230 lat
Droga przez most prowadzi do Pałacu Załuskich, zespołu szkół, stadionu, huty szkła, łączy Iwonicz z krajową "dziewiątką". Do tej pory nie był jednak remontowany, a jego nieprzerwane użytkowanie przyczyniło się do znacznego zniszczenia.
- Jedyną szansą na uratowanie tego wyjątkowego w skali kraju obiektu było przeprowadzenie prac budowlano - konserwatorskich - mówi Ewa Bukowiecka ze starostwa powiatowego w Krośnie. - Nie było to zadanie łatwe z uwagi na zabytkowy charakter i wszelkie prace na bieżąco musiały być konsultowane z konserwatorem zabytków i inspektorem nadzoru.
Przebudowa mostu w Iwoniczu trwała trzy miesiące. Na ten czas zmotoryzowani musieli korzystać z objazdów (była możliwość przechodzenie pieszo).
- Dla samorządu powiatu krośnieńskiego była to znaczące przedsięwzięcie - mówił starosta Jan Juszczak podczas otwarcia mostu. - Wprawdzie most nie jest imponujący pod względem wielkości, ale kosztowny ze względu na zabytkowy charakter. Cieszę się, że inwestycja, o którą zabiegano od wielu lat, ma swój szczęśliwy finał. Ważne jest, że udało się pogodzić prace konserwatorskie z funkcjonalnością i bezpieczeństwem pieszych - dodał.
Powiat dostał dotację na remont
Prace konserwatorskie obejmowały między innymi zwiększenie konstrukcji nośnej mostu, odbudowę barierek, konserwację i odbudowę kamiennych balustrad, uzupełnienie ubytków ścian i wykonanie nowych tynków renowacyjnych.
Dla zachowania pierwotnego wyglądu obiektu zrekonstruowano herb "Topór", datę budowy mostu i marmurową tablicę inskrypcyjną fundatora Józefa Ossolińskiego.
W ramach prac budowlanych przeprowadzono rekonstrukcję przyczółków, stabilizację koryta rzeki, wykonano nawierzchnię jezdni. Nowym rozwiązaniem jest budowa odrębnej kładki dla pieszych o drewnianej konstrukcji, która wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pieszych.
Wykonawcą inwestycji była firma Remost z Dębicy, prace konserwatorskie przeprowadziła specjalizująca się w renowacji zabytkowych budowli firma Yetika z Krosna.
Remont pochłonął prawie 1,8 mln zł. Ponad 750 tys. na ten cel powiat otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Popek na tronie z pustaków. Tak żyje po odejściu z "Pytania na Śniadanie" [ZDJĘCIA]
- Narożna przeszła poważną operację. Latami ukrywała dolegliwości po porodzie
- Dramat Roksany: przyleciała do teściowej WYNAJĘTYM helikopterem! Oszczędza na własny?
- Pazura wziął kolejny ślub poza granicami Polski. Nikt się tego po nim nie spodziewał