Dostało też dodatkowe pieniądze - do przyznanych wcześniej 107,5 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie mogło dołożyć kolejne 16 mln zł.
Budowa dwóch mostów na Lubatówce i przebudowa skrzyżowania ulic Grodzkiej i Wyszyńskiego w Krośnie rozpoczną się jeszcze w tym roku. Władze miasta chcą jednak dociągnąć drugą nitkę jeszcze dalej w kierunku Miejsca Piastowego. Czekają na ostateczne zatwierdzenie zmian z projekcie.
Część krajowej 28 to najważniejsza arteria miasta, która łączy drogi wylotowe w dwóch kierunkach: Jasła i Sanoka. Nazywana jest obwodnicą, choć tak naprawdę nie obiega miasta, ale je przecina - bo po drugiej stronie są duże osiedla. Od dawna była "wąskim gardłem" komunikacyjnym. Stąd konieczność jej przebudowy.
Już w poprzednich latach udało się dobudować częściowo drugą jezdnię. W ub. roku rozpoczęła się wielka modernizacja, rozłożona na kilka etapów. Zakładała ona budowę kolejnego odcinka drugiej jezdni, przebudowę newralgicznych skrzyżowań, budowę tunelu i wiaduktów, dzięki czemu osiedle Traugutta będzie miało lepszą komunikację z centrum miasta oraz remont i wzmocnienie "starej" jezdni na całej długości.
Te roboty trwają. Prezydentowi Piotrowi Przytockiemu od początku jednak zależało na tym, by można było zrobić więcej niż pierwotnie zakładał projekt - czyli dociągnąć drugą nitkę aż do wylotu z miasta w kierunku Sanoka. To byłby piąty etap inwestycji.
Miasto ma już zgodę na część tych prac. - Zgodnie z podpisanym aneksem, dofinansowanie projektu wzrosło o 16 mln zł i wynosi obecnie blisko 124 mln zł - mówi Przytocki. - Dzięki temu możliwa będzie przebudowa skrzyżowania ulic Grodzkiej i Wyszyńskiego z drogą krajową i budowa dwóch równoległych mostów na Lubatówce.
To część V etapu, na który składa się jeszcze dobudowa ok. 1,6 km drugiej jezdni (od przejścia dla pieszych łączącego osiedle przy ul. Piastowskiej z cmentarzem do myjni samochodowej przy ul. Bieszczadzkiej), przebudowa skrzyżowania obwodnicy z ul. Lwowską i budowa skrzyżowania z planowaną drogą G. Miasto gotowe jest to zrobić, ale czeka na zatwierdzenie zmian przez resort i CUPT.
- Prowadzimy końcowe uzgodnienia w tej sprawie. Jeśli przebiegną pomyślnie zrealizujemy V etap w całości. Oznacza to, że pod koniec 2015 roku przejazd przez niemal całe miasto będzie możliwy drogą czteropasmową - dodaje Przytocki.
W tym tygodniu rozstrzygnięty został przetarg i wybrane konsorcjum, które ma realizować V etap przebudowy obwodnicy. Wcześniej procedurę musiał zatwierdzić Urząd Publikacji UE, teraz dokumentacja przetargowa jest sprawdzana przez Urząd Zamówień Publicznych.
- Jeśli kontrola przebiegnie pomyślnie, zostanie podpisana umowa z wykonawcą. Być może uda się to jeszcze w tym miesiącu - informuje Michał Żelechowski z Urzędu Miasta.
Koszt przebudowy całej obwodnicy jest wyceniony na 156,5 mln zł. Inwestycja jest zapisana w wieloletniej prognozie finansowej dla Krosna. Jeśli uda się zrealizować poszerzony projekt, jedynym "wąskim gardłem" tranzytu przez Krosno pozostanie jednojezdniowy odcinek z wiaduktem, między skrzyżowaniami obwodnicy z Tysiąclecia i Zręcińską. Projekt jego modernizacji jest także przygotowywany, ale nie wiadomo, kiedy może być realizowany.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?