Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiemy, jak będzie przebiegała linia kolejowa Łętownia - Rzeszów. To będzie dla regionu skok cywilizacyjny

Jaromir Kwiatkowski
Dariusz Szwed
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wariant inwestorski dla 40-kilometrowego odcinka linii kolejowej Łętownia - Rzeszów. Został on zaprezentowany podczas wtorkowej konferencji prasowej w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim.

W konferencji wziął udział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, który stwierdził, że realizacja tego programu to będzie dla Rzeszowa i Podkarpacia prawdziwy przełom. Podobnego zdania jest poseł PiS Krzysztof Sobolewski, który nie ma wątpliwości, że będzie to dla Podkarpacia taki impuls rozwojowy, jakiego ono jeszcze nie miało.

Zobacz zdjęcia z konferencji:

Wybór wariantu linii kolejowej Łętownia - Rzeszów [ZDJĘCIA]

Odcinek Łętownia – Rzeszów jest fragmentem tzw. szprychy nr 6 CPK do stolicy Podkarpacia. Spośród czterech branych pod uwagę wariantów przebiegu linii wybrano położony najdalej na wschód (patrz infografika). Wzdłuż „szprychy” mają powstać mnowe przystanki pasażerskie w Łowisku, Wólce Sokołowskiej, Sokołowie Młp,. Nienadówce Górnej. Stobiernej, Łukawcu Dolnym i Łące, a także mają być dobudowane perony na stacjach Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód. Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPI, w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.

Wiemy, jak będzie przebiegała linia kolejowa Łętownia - Rzeszów. To będzie dla regionu skok cywilizacyjny
Dariusz Szwed

W ramach dwóch etapów konsultacji zorganizowano 27 spotkań z mieszkańcami, czego efektem była m.in. korekta przebiegu linii w okolicach lotniska w Jasionce i rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl obok stadionu Rudnianki w gminie Świlcza.

- Pani wojewodzie dziękujemy, że emocje, które towarzyszyły tej inwestycji, zostały na drodze dialogu społecznego uspokojone – stwierdził poseł PiS Andrzej Szlachta.

Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się na tej linii z prędkością do 200 km/h, z możliwością jej zwiększenia w przyszłości do 250. Docelowo zapewni to skrócenie czasu przejazdu do Warszawy: z Rzeszowa do 2 godz. 15 min, z Przemyśla – do 3 godz. 15 min.

- Według szacunków ministerstwa, z tego połączenia kolejowego może korzystać dziennie nawet 19 tys. osób - stwierdziła wojewoda Ewa Leniart. - A zatem rzeczywiście to będzie skok cywilizacyjny dla naszego regionu.

Dalszy etap prac (lata 2023-2025) to uzyskanie decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej oraz rozpoczęcie robót budowlanych przygotowawczych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24