Wiemy, jak będzie przebiegała linia kolejowa Łętownia - Rzeszów. To będzie dla regionu skok cywilizacyjny

Jaromir Kwiatkowski
Dariusz Szwed
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wariant inwestorski dla 40-kilometrowego odcinka linii kolejowej Łętownia - Rzeszów. Został on zaprezentowany podczas wtorkowej konferencji prasowej w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim.

W konferencji wziął udział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, który stwierdził, że realizacja tego programu to będzie dla Rzeszowa i Podkarpacia prawdziwy przełom. Podobnego zdania jest poseł PiS Krzysztof Sobolewski, który nie ma wątpliwości, że będzie to dla Podkarpacia taki impuls rozwojowy, jakiego ono jeszcze nie miało.

Zobacz zdjęcia z konferencji:

Wybór wariantu linii kolejowej Łętownia - Rzeszów [ZDJĘCIA]

Odcinek Łętownia – Rzeszów jest fragmentem tzw. szprychy nr 6 CPK do stolicy Podkarpacia. Spośród czterech branych pod uwagę wariantów przebiegu linii wybrano położony najdalej na wschód (patrz infografika). Wzdłuż „szprychy” mają powstać mnowe przystanki pasażerskie w Łowisku, Wólce Sokołowskiej, Sokołowie Młp,. Nienadówce Górnej. Stobiernej, Łukawcu Dolnym i Łące, a także mają być dobudowane perony na stacjach Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód. Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPI, w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.

Wiemy, jak będzie przebiegała linia kolejowa Łętownia - Rzeszów. To będzie dla regionu skok cywilizacyjny
Dariusz Szwed

W ramach dwóch etapów konsultacji zorganizowano 27 spotkań z mieszkańcami, czego efektem była m.in. korekta przebiegu linii w okolicach lotniska w Jasionce i rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl obok stadionu Rudnianki w gminie Świlcza.

- Pani wojewodzie dziękujemy, że emocje, które towarzyszyły tej inwestycji, zostały na drodze dialogu społecznego uspokojone – stwierdził poseł PiS Andrzej Szlachta.

Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się na tej linii z prędkością do 200 km/h, z możliwością jej zwiększenia w przyszłości do 250. Docelowo zapewni to skrócenie czasu przejazdu do Warszawy: z Rzeszowa do 2 godz. 15 min, z Przemyśla – do 3 godz. 15 min.

- Według szacunków ministerstwa, z tego połączenia kolejowego może korzystać dziennie nawet 19 tys. osób - stwierdziła wojewoda Ewa Leniart. - A zatem rzeczywiście to będzie skok cywilizacyjny dla naszego regionu.

Dalszy etap prac (lata 2023-2025) to uzyskanie decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej oraz rozpoczęcie robót budowlanych przygotowawczych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup teraz

ONLYBIO

Maska do włosów niskoporowatych 400 ml

Poprzednia najniższa cena: 24,99 zł24,99 zł

kup teraz

ONLYBIO

Maska do laminacji włosów 200ml

Poprzednia najniższa cena: 22,99 zł22,99 zł

kup teraz

ONLYBIO

Wcierka odżywcza 100ml

Poprzednia najniższa cena: 22,99 zł22,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Strefa Biznesu - sytuacja pracownika na rynku pracy

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
janko
Po raz kolejny kręcenie lodów.

..."ojczyznę dojną racz nam wrócić Panie"
O
Obserwator
29 listopada, 23:54, Gość:

Skok cywilizacyjny "dla regionu"? Raczej tylko dla Rzeszowa. Dlaczego? Otóż można się spodziewać, że gdy ta linia zostanie otwarta, przejmie ona większość albo nawet całość dalekobieżnego ruchu kolejowego z Rzeszowa na północ, na czym stracą takie miasta powiatowe jak Kolbuszowa, Tarnobrzeg czy Leżajsk a zyska tylko Sokołów. Czy nie lepiej i taniej byłoby przystosować do ruchu szybkich kolei istniejącą już linię przez Kolbuszową albo przez Leżajsk, czyli tak, jak obecnie jeżdżą pociągi na trasie Rzeszów - Stalowa Wola?

Poza tym, na Podkarpaciu potrzebne są inne inwestycje kolejowe, którym budowa tej linii szkodzi, czyli np. przywrócenie połączeń pasażerskich między Mielcem a Tarnobrzegiem. No ale kto by się tam przejmował taką prowincją.

Jeżeli natomiast ceny tej kolei wysokich prędkości będą na takim poziomie jak obecnie Pendolino, to o "19 tysiącach osób dziennie" nie ma mowy, bo podróż taką koleją będzie po prostu dla przeciętnego klienta nieopłacalna.

30 listopada, 00:14, Obserwator:

Obecna linia przez Kolbuszowę,nie nadaje się pod szybkie prędkości,ani na przebudowę jej,bo biegnie przez tereny zabudowane.Nowa linia będzie projektowana od początku jako linia szybkiej kolei.

30 listopada, 13:32, PiSdzierca:

Bzdury Pan pisze i tyle - nowa linie od początku projektowana będzie jako lina dużych prędkości i co z tego jak przecina tereny zabudowane w poprzek po domach czym różni się od istniejącej linii przez tereny zabudowane, po drugie jaka linia szybkich prędkości skoro na 40 km ma być 9 - przystanków (pewnie zaraz pan napiszesz że nie będzie na nich stawać - to po co je robić?). Po trzecie kto sprawdził ile kosztowała by rozbudowa istniejącej linii na Kolbuszowę i ile wymagała by wyburzeń - ano nikt, a więc Panu odpowiem budowa całkowicie nowej nowej linii plus odszkodowania będzie cztery razy droższa niż rozbudowa istniejącej - no gdzie jest ta ekonomia - nigdzie bo to nie ekonomia i polityka i walka o wpływy polityczne PiS-u z Sokołowa i Stalowej i tyle pitolenia.

Żeby obecną linię przez Kolbuszowę dostosować do szybkich prędkości,to trzeba by ją w zasadzie budować od podstaw,bo jest w niej za dużo zakrętów oraz są skrzyżowania kolizyjne z drogami,czyli droga przejeżdża przez tory.Jechałem nią i przy takich skrzyżowaniach pociąg zwalnia do 40 km/h.

Nowa linia będzie projektowana,by jak najszybciej dostać się do lotniska,więc nie będzie na niej kolizyjnych skrzyżowań,będzie jak najmniej zakrętów,a co do przystanków,to podejrzewam,że jeździć będzie kilka rodzajów pociągów i te najszybsze nie będą zatrzymywać na każdej stacji.Tu chodzi o czas.

g
gość
29 listopada, 21:50, PO to zdrajcy:

Dziś Tusk podburza ludzi żeby inwestycja która zagrozi monopolowi Niemiec nie powstała a jak PiS będzie przecinał wstęgę i otwierał CPK to w TfałszN usłyszymy wywiad rzek3z aTuskiem że on zawsze popierał powstanie portu centralnego, szybkiej kolei dla miast oddalonych od stolicy a tak naprawdę to pomysł budowy CPK powstał w siedzibie PO 😂

Miejmy wszyscy nadzieje że ktokolwiek wygra wybory wypier.....li ten projekt do kosza - a kosz podpali

G
Gość
znów ten choj

JPRDL 🤦🤦🤦
P
PiSss
29 listopada, 21:50, PO to zdrajcy:

Dziś Tusk podburza ludzi żeby inwestycja która zagrozi monopolowi Niemiec nie powstała a jak PiS będzie przecinał wstęgę i otwierał CPK to w TfałszN usłyszymy wywiad rzek3z aTuskiem że on zawsze popierał powstanie portu centralnego, szybkiej kolei dla miast oddalonych od stolicy a tak naprawdę to pomysł budowy CPK powstał w siedzibie PO 😂

[wulgaryzm] jeden po co komu te CPK - po co jest ta Jasionka po to żebym piłował pod Warszawę, stuknijcie się barany w łeb tylko mocno tak żeby się już nie ocknąć.

P
PiSdzierca
29 listopada, 23:54, Gość:

Skok cywilizacyjny "dla regionu"? Raczej tylko dla Rzeszowa. Dlaczego? Otóż można się spodziewać, że gdy ta linia zostanie otwarta, przejmie ona większość albo nawet całość dalekobieżnego ruchu kolejowego z Rzeszowa na północ, na czym stracą takie miasta powiatowe jak Kolbuszowa, Tarnobrzeg czy Leżajsk a zyska tylko Sokołów. Czy nie lepiej i taniej byłoby przystosować do ruchu szybkich kolei istniejącą już linię przez Kolbuszową albo przez Leżajsk, czyli tak, jak obecnie jeżdżą pociągi na trasie Rzeszów - Stalowa Wola?

Poza tym, na Podkarpaciu potrzebne są inne inwestycje kolejowe, którym budowa tej linii szkodzi, czyli np. przywrócenie połączeń pasażerskich między Mielcem a Tarnobrzegiem. No ale kto by się tam przejmował taką prowincją.

Jeżeli natomiast ceny tej kolei wysokich prędkości będą na takim poziomie jak obecnie Pendolino, to o "19 tysiącach osób dziennie" nie ma mowy, bo podróż taką koleją będzie po prostu dla przeciętnego klienta nieopłacalna.

30 listopada, 00:14, Obserwator:

Obecna linia przez Kolbuszowę,nie nadaje się pod szybkie prędkości,ani na przebudowę jej,bo biegnie przez tereny zabudowane.Nowa linia będzie projektowana od początku jako linia szybkiej kolei.

Bzdury Pan pisze i tyle - nowa linie od początku projektowana będzie jako lina dużych prędkości i co z tego jak przecina tereny zabudowane w poprzek po domach czym różni się od istniejącej linii przez tereny zabudowane, po drugie jaka linia szybkich prędkości skoro na 40 km ma być 9 - przystanków (pewnie zaraz pan napiszesz że nie będzie na nich stawać - to po co je robić?). Po trzecie kto sprawdził ile kosztowała by rozbudowa istniejącej linii na Kolbuszowę i ile wymagała by wyburzeń - ano nikt, a więc Panu odpowiem budowa całkowicie nowej nowej linii plus odszkodowania będzie cztery razy droższa niż rozbudowa istniejącej - no gdzie jest ta ekonomia - nigdzie bo to nie ekonomia i polityka i walka o wpływy polityczne PiS-u z Sokołowa i Stalowej i tyle pitolenia.

R
Robaczek
Czyli który z 4 wariantów został wybrany?
r
ranger1311
Po [wulgaryzm].. tędy. Banda idiotów i nic więcej.
S
Stanislaw Bednarz
Program gospodarczy dla Polski partia Tuska PO to ma taki jak z Jetim wszyscy slyszeli ale nikt nie widzial.
s
stach
Za PO było "h** tam z Polską Wschodnią" a teraz budują aż furczy. Wróci PO to znowu będzie "piniędzy nie ma i nie będzie" a będą tylko POdwyżki. Zresztą popatrzcie jak ten cały Fjołek podwyzszył za parkowanie i za bilety MPK. To czeka Polaków gdy niemiecka PO dorwie się do władzy.
O
Obserwator
A ja się pytam,czy ten szybki pociąg będzie wjeżdżał na Rzeszów Główny i tracił z pół godziny,czy przystanek dla Rzeszowa będzie w Krasnem lub okolicach?
O
Obserwator
29 listopada, 21:24, Gość:

Głupota, bo lepiej przebudować istniejącą linię przez Kolbuszowę. A do Warszawy żadne tysiące ludzi nie pojedzie tylko najwyżej setki.

Ta linia będzie częścią linii do Sanoka,więc ruch będzie duży

O
Obserwator
29 listopada, 23:54, Gość:

Skok cywilizacyjny "dla regionu"? Raczej tylko dla Rzeszowa. Dlaczego? Otóż można się spodziewać, że gdy ta linia zostanie otwarta, przejmie ona większość albo nawet całość dalekobieżnego ruchu kolejowego z Rzeszowa na północ, na czym stracą takie miasta powiatowe jak Kolbuszowa, Tarnobrzeg czy Leżajsk a zyska tylko Sokołów. Czy nie lepiej i taniej byłoby przystosować do ruchu szybkich kolei istniejącą już linię przez Kolbuszową albo przez Leżajsk, czyli tak, jak obecnie jeżdżą pociągi na trasie Rzeszów - Stalowa Wola?

Poza tym, na Podkarpaciu potrzebne są inne inwestycje kolejowe, którym budowa tej linii szkodzi, czyli np. przywrócenie połączeń pasażerskich między Mielcem a Tarnobrzegiem. No ale kto by się tam przejmował taką prowincją.

Jeżeli natomiast ceny tej kolei wysokich prędkości będą na takim poziomie jak obecnie Pendolino, to o "19 tysiącach osób dziennie" nie ma mowy, bo podróż taką koleją będzie po prostu dla przeciętnego klienta nieopłacalna.

Obecna linia przez Kolbuszowę,nie nadaje się pod szybkie prędkości,ani na przebudowę jej,bo biegnie przez tereny zabudowane.Nowa linia będzie projektowana od początku jako linia szybkiej kolei.

G
Gość
Skok cywilizacyjny "dla regionu"? Raczej tylko dla Rzeszowa. Dlaczego? Otóż można się spodziewać, że gdy ta linia zostanie otwarta, przejmie ona większość albo nawet całość dalekobieżnego ruchu kolejowego z Rzeszowa na północ, na czym stracą takie miasta powiatowe jak Kolbuszowa, Tarnobrzeg czy Leżajsk a zyska tylko Sokołów. Czy nie lepiej i taniej byłoby przystosować do ruchu szybkich kolei istniejącą już linię przez Kolbuszową albo przez Leżajsk, czyli tak, jak obecnie jeżdżą pociągi na trasie Rzeszów - Stalowa Wola?

Poza tym, na Podkarpaciu potrzebne są inne inwestycje kolejowe, którym budowa tej linii szkodzi, czyli np. przywrócenie połączeń pasażerskich między Mielcem a Tarnobrzegiem. No ale kto by się tam przejmował taką prowincją.

Jeżeli natomiast ceny tej kolei wysokich prędkości będą na takim poziomie jak obecnie Pendolino, to o "19 tysiącach osób dziennie" nie ma mowy, bo podróż taką koleją będzie po prostu dla przeciętnego klienta nieopłacalna.
M
Minuta Prawdy
W latach 90 nikomu nieznany polityk jedzie do Niemiec gdzie uzyskuje stałe wsparcie finansowe od kanclerza Niemiec Helmuta Mogła. Mowa o panu Tusku. Pytanie co obiecał Tusk Niemcom? Za co zgodzili się finansować Jego partię? Czy Tusk nie jest agentem obcego mocarstwa który gra na osłabienie Polski przez blokowanie kluczowych inwestycji?

https://niezalezna.pl/55092-olechowski-potwierdza-finansowanie-partii-tuska-przez-cdu-i-mowi-o-paczkach-z-niemiec
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie