PKP nie może już dłużej użytkować obecnego mostu. 125- letnia konstrukcja znajduje się w fatalnym stanie. Jej modernizacja, do potrzeb nowoczesnych, szybkich pociągów, nie jest możliwa. Z tego powodu PKP zdecydowała o budowie nowego mostu, tuż obok starego. Władzom miejskim PKP PLK przedstawiły dwie koncepcje przeprowadzenia tej inwestycji. Pierwsza zakładała budowę nowego mostu, o nowoczesnej konstrukcji, i pozostawienie starego. Druga przewidywała wyburzenie starego mostu, a w jego miejsce zbudowanie nowego, kształtem zbliżonego do obecnej kratownicy. Prezydent Przemyśla zarządził konsultacje społeczne. Można było głosować przez Internet.
Mało głosów podczas konsultacji społecznych
Łącznie oddano 463 głosów. Jednak tylko 370 udało się potwierdzić e-mailowo. Do tego 70 z nich to głosy nieletnich lub osób nie zameldowanych w Przemyślu. Z pozostałych 300 ważnych głosów, 187 było za koncepcją pierwszą, 113 za drugą.
- Liczbę oddanych głosów w sondzie, a szczególnie głosów ważnych, trudno niestety uznać za reprezentatywną dla całej społeczności naszego miasta. Szczególnie jeśli porównać ją z głosowaniem przemyślan np. na projekty Budżetu Obywatelskiego. 9514 w edycji na 2016 r., 16 888 w edycji na 2015 r., czy 10 374 głosy w 2015 r. w sprawie nazw nowych ulic - mówi Grzegorz Hayder, zastępca prezydenta Przemyśla.
Prezydent zdecydował, że PKP PLK będzie rekomendował rozwiązanie zbliżone do koncepcji drugiej. Chodzi o budowę nowego mostu, w nowym śladzie ze względu na konieczność zwiększenia łuku, o konstrukcji kratownicowej, nawiązującej do przemyskiego zabytkowego mostu.
- Prezydent będzie oczekiwał, aby konstrukcja jak najwierniej przypominała istniejący most - zaznaczył Hayder.
Z istniejącej obecnie przeprawy, miasto chciałoby przejąć jedno, tzw. historyczne przęsło nurtowe. To najstarsza część, została wybudowana przez Austriaków. Prezydent chciałby ją wykorzystać na potrzeby kładki pieszo - rowerowej. - Do istniejących podpór dobudowane zostałyby łączniki, z ul. 22 Stycznia i Wilsona - tłumaczy Hayder. Nowy most ma kosztować ok. 40 mln złotych. Powstanie ok. 2020 -2022 r.
Kładka pieszo – rowerowa
Koszty modernizacji starego mostu, według wstępnych szacunków, miały wynosić ok. 10 mln złotych. Chodziło o remont dwóch przęseł. Gdyby pozostawiono tylko jedno przęsło, jak sugeruje prezydent, wydatki byłyby dużo niższe.
Zaproponowana przez prezydenta koncepcja najbardziej zbliżona jest do przedstawionego kilka tygodni temu pomysłu społeczników z grupy „Uratujmy most w Przemyślu”. Na długo przed zakończeniem konsultacji proponowali, aby obok nowej kratownicy, pozostawić jedno starsze przęsło, które byłoby wykorzystane na kładkę pieszo - rowerową.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Olbrychski nie przypomina dawnego amanta "Jest jak Kopciuszek po dwunastej w nocy"
- To on stworzył Dagmarę Kaźmierską. Dziś nie chce się do niej przyznać
- Znamy prawdę o stanie zdrowia Santor. Piosenkarka pokazała się publicznie po operacji
- Ludzie zachwycają się bratową teścia Kondrata. Piszą jej, że ma niezwykłą urodę