Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z połowy mostu kolejowego w Przemyślu miałaby powstać kładka pieszo - rowerowa

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Tak w niedalekiej przyszłości może wyglądać most kolejowy nad Sanem w Przemyślu.
Tak w niedalekiej przyszłości może wyglądać most kolejowy nad Sanem w Przemyślu. Materiały prasowe
Obok obecnego, kolejowego nad Sanem w centrum Przemyśla, zostanie zbudowany nowy. Kratownicowy, kształtem zbliżony do obecnego. Na razie nie znana jest przyszłość obecnego mostu.

PKP nie może już dłużej użytkować obecnego mostu. 125- letnia konstrukcja znajduje się w fatalnym stanie. Jej modernizacja, do potrzeb nowoczesnych, szybkich pociągów, nie jest możliwa. Z tego powodu PKP zdecydowała o budowie nowego mostu, tuż obok starego. Władzom miejskim PKP PLK przedstawiły dwie koncepcje przeprowadzenia tej inwestycji. Pierwsza zakładała budowę nowego mostu, o nowoczesnej konstrukcji, i pozostawienie starego. Druga przewidywała wyburzenie starego mostu, a w jego miejsce zbudowanie nowego, kształtem zbliżonego do obecnej kratownicy. Prezydent Przemyśla zarządził konsultacje społeczne. Można było głosować przez Internet.

Mało głosów podczas konsultacji społecznych

Łącznie oddano 463 głosów. Jednak tylko 370 udało się potwierdzić e-mailowo. Do tego 70 z nich to głosy nieletnich lub osób nie zameldowanych w Przemyślu. Z pozostałych 300 ważnych głosów, 187 było za koncepcją pierwszą, 113 za drugą.

- Liczbę oddanych głosów w sondzie, a szczególnie głosów ważnych, trudno niestety uznać za reprezentatywną dla całej społeczności naszego miasta. Szczególnie jeśli porównać ją z głosowaniem przemyślan np. na projekty Budżetu Obywatelskiego. 9514 w edycji na 2016 r., 16 888 w edycji na 2015 r., czy 10 374 głosy w 2015 r. w sprawie nazw nowych ulic - mówi Grzegorz Hayder, zastępca prezydenta Przemyśla.

Prezydent zdecydował, że PKP PLK będzie rekomendował rozwiązanie zbliżone do koncepcji drugiej. Chodzi o budowę nowego mostu, w nowym śladzie ze względu na konieczność zwiększenia łuku, o konstrukcji kratownicowej, nawiązującej do przemyskiego zabytkowego mostu.

- Prezydent będzie oczekiwał, aby konstrukcja jak najwierniej przypominała istniejący most - zaznaczył Hayder.

Z istniejącej obecnie przeprawy, miasto chciałoby przejąć jedno, tzw. historyczne przęsło nurtowe. To najstarsza część, została wybudowana przez Austriaków. Prezydent chciałby ją wykorzystać na potrzeby kładki pieszo - rowerowej. - Do istniejących podpór dobudowane zostałyby łączniki, z ul. 22 Stycznia i Wilsona - tłumaczy Hayder. Nowy most ma kosztować ok. 40 mln złotych. Powstanie ok. 2020 -2022 r.

Kładka pieszo – rowerowa

Koszty modernizacji starego mostu, według wstępnych szacunków, miały wynosić ok. 10 mln złotych. Chodziło o remont dwóch przęseł. Gdyby pozostawiono tylko jedno przęsło, jak sugeruje prezydent, wydatki byłyby dużo niższe.

Zaproponowana przez prezydenta koncepcja najbardziej zbliżona jest do przedstawionego kilka tygodni temu pomysłu społeczników z grupy „Uratujmy most w Przemyślu”. Na długo przed zakończeniem konsultacji proponowali, aby obok nowej kratownicy, pozostawić jedno starsze przęsło, które byłoby wykorzystane na kładkę pieszo - rowerową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24