10 najpopularniejszych modeli aut na Podkarpaciu. Co sprowadzają Polacy? [FOTO]

Bartosz Gubernat
10. lokata w rankingu SAMAR to opel zafira. Takich pojazdów w 2017 roku zarejestrowano w Polsce 15 867 sztuk.Miniony rok na polskim rynku motoryzacyjnym podsumował właśnie instytut SAMAR. Z raportu wynika, że w porównaniu do 2016 roku, 2017 zamknął się importem o 9,1 procent niższym. Ale wynik na poziomie 935 100 sprowadzonych samochodów eksperci i tak oceniają bardzo dobrze. - Niestety w parze z liczbą samochodów nie idzie ich jakość. Znacznie powyżej połowa z nich to pojazdy 10 letnie i starsze. Wiele ma nawet ponad 20 lat. Z kolei wśród samochodów młodszych jest dużo powypadkowych, które ze względu na uszkodzenia w zasadzie nie nadają się do dalszej jazdy. Po naprawie trafiają na rynek, ale w wielu przypadkach kiedy mają jechać prosto skręcają i odwrotnie. To nie wpływa dobrze na krajowy rynek – komentuje Dariusz Balcerzyk z SAMAR-u. Spadek poziomu importu tłumaczy kombinacją wielu czynników. – To m.in. zmiany w kursach walut, czy nasycenie rynku. Samochodów sprowadziliśmy już tak wiele, że importerom jest coraz trudniej znaleźć klientów na kolejne – mówi D. Balcerzyk.Eksperci zwracają uwagę na spadek zainteresowania dieslami. Powód? Nowoczesne samochody z takimi silnikami są droższe w utrzymaniu i bardziej awaryjne. Tymczasem diesli starego typu na runku jest coraz mniej, a te, które jeszcze pojawiają się na giełdach i w komisach, są już na tyle wyeksploatowane, że ich zakup to ogromne ryzyko. W tej sytuacji klienci kierują zainteresowanie ku samochodom z silnikami benzynowymi.- Najbardziej chodliwe są auta klasy miejskiej i kompaktowej, z silnikami o niewielkiej pojemności, które zużywają najmniej paliwa i są tanie w naprawach. Koszty utrzymania są bardzo istotne – przekonuje Marek Rak, kierownik giełdy samochodowej w Rzeszowie.Audi A4 najpopularniejszeCiekawostką jest, że w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat, podczas gdy z silnikami Diesla - 10 lat i 4 miesiące. Obserwacje Marka Raka pokrywają się z danymi zebranymi przez SAMAR: w 2017 roku najczęściej rejestrowano samochody marek niemieckich, które stanowiły aż 42 procent importu. Na podium znalazły się jeszcze auta francuskie (17 procent) i japońskie (14 procent). Wśród najczęściej importowanych marek znalazły się: Volkswagen (117461 szt.), Opel (105744 szt.), Audi (76456 szt.), Ford (71589 szt.) i Renault (66727 szt.). Wśród najchętniej kupowanych modeli niekwestionowanym liderem było audi A4 (33105 szt.). Kolejne miejsca zajęły volkswagen golf (31585 szt.), opel astra (29929 szt.), volkswagen passat (25048 szt.) iBMW serii 3 (23703 szt.).- To pokazuje najlepiej, że Polacy szukają samochodu, który będzie uniwersalny. Posłuży zarówno na co dzień, jako środek transportu do pracy, ale i pozwoli zabrać całą rodzinę na wakacje. Te modele i są ani za duże, ani za małe – komentuje Dariusz Balcerzyk. Dodaje, że auta używane za 50-60 tysięcy złotych sprzedają się słabo, bo za taką kwotę można już kupić nowy pojazd w salonie.Nowych wciąż znacznie mniejSAMAR wylicza, że w 2017 roku na polskich drogach przybyło łącznie 1 477 698 pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. To trzeci największy wynik w historii. Największy odnotowano w 2008 roku (1 548 702), który był też rekordowy pod względem importu (1 169 778 szt.). Proporcje rejestracji samochodów nowych do używanych nie zaskakują - 542 598 sztuk do 935 100 sztuk, co oznacza, że na jeden samochód nowy przypada 1,72 samochodu używanego.- Proporcje zmieniają się radykalnie, jeżeli porównamy samochody osobowe rejestrowane tylko przez osoby fizyczne: 146 895 sztuk do 850 047 sztuk. W tym przypadku na jeden nowy samochód przypada 5,78 samochodu używanego. Potwierdza się więc opinia o polskim rynku, że samochody nowe kupują głównie firmy (udział w rynku 70 procent), w przypadku osób prywatnych dominują samochody z importu - wylicza Dariusz Balcerzyk. zobacz też: Nowe samochody dla przemyskich celników Bartosz Gubernat
Ponad 935 tysięcy używanych samochodów osobowych sprowadzono do Polski w ubiegłym roku. Na Podkarpaciu najczęściej wybierano Volkswageny, Ople, Audi, Fordy i Renault.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie