600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [22.08.2019 roku]

jsZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – takie rozwiązanie zaproponował główny ekonomista banku Pekao SA. Jego zdaniem 500 plus rozdawane wszystkim po równo, i tym pracującym, i tym niepracującym, osłabia motywację do znalezienia zatrudnienia. Wielu rodziców zrezygnowało z pracy zarobkowej całkowicie po otrzymaniu wsparcia finansowego od państwa. Czy pomysł Marcina Mrowca się przyjmie?

600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących – ta zmiana może pomóc pracodawcom

Marcin Mrowiec, główny ekonomista banku Pekao SA uważa, że wsparcie od państwa w postaci 500 plus doprowadza do unikania pracy:

Marcin Mrowiec dla Businessinsider: Można by zmodyfikować program 500 plus w kierunku promowania beneficjentów programu, którzy pracują. Np. 600 plus dla pracujących, 400 plus dla niepracujących. Może z wyjątkiem matek, które mają troje i więcej małych dzieci.

Zdaniem ekonomisty, aktualne rozwiązania prawne nie sprzyjają poszukiwaniom pracy. Oprócz rodziców, osobami, które nagminnie rezygnują z jakiegokolwiek zatrudnienia, są osoby niepełnosprawne.

Marcin Mrowiec: Teraz system podatkowo-składkowy wspierający te osoby wytwarza bodźce utrzymujące je poza rynkiem pracy. Te osoby nie zawsze mają wysokie kwalifikacje, a gdyby zaczęły pracować, uzyskując niewysokie zarobki, równocześnie tracą prawa do dodatków socjalnych. Często nie opłaca im się więc podejmować pracy.

TOP 25 najlepszych miejsc pracy w Europie. Chcesz tutaj prac...

500 plus do podziału? „Trzeba zachęcać do aktywności zawodowej”

Zdaniem ekonomisty pat, w którym znajduje się sporo osób bezrobotnych w Polsce, wynika z przepisów, które nie przystają do rzeczywistości.

  1. Na polskim rynku pracy obciążenia związane z zatrudnieniem są wysokie dla wszystkich – osoby, które mogą liczyć na najniższe wynagrodzenie, często z niego rezygnują, ponieważ nie jest to dla nich opłacalne.
  2. Osoby pobierające różnorakie świadczenia obawiają się ich utraty w przypadku rozpoczęcia pracy zarobkowej.
  3. Wysokość świadczeń i wysokość najniższego wynagrodzenia często są zbliżone do siebie.

Marcin Mrowiec podkreśla, że Słowacy kilka lat temu zaczęli stosować ujemny podatek dochodowy (dopłacanie do bardzo niskich dochodów). Dzięki temu sporo bezrobotnych chciało znaleźć pracę.

Według ekonomisty, budowany przez 3 dekady system, na którym opiera się polski rynek pracy, powinien być dokładnie zbadany:

Brakuje nam rąk do pracy i musimy się upewnić, czy nasz system skłania ludzi do pracowania, a nie wzmacnia w nich tendencje, aby nie pracować, albo żeby pracować w szarej strefie.

Trwa głosowanie...

Popierasz obecne zmiany w programie 500 Plus?

Materiał oryginalny: 600 plus dla pracujących i 400 plus dla niepracujących - to propozycja ekonomisty. Będą zmiany? [22.08.2019 roku] - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2,133

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-21T23:46:30 02:00, Gość:

Najlepiej 500 czy nawet 1000.dla nie palących i nie pijacych rodziców.

A nie rozdawać wszystkim bo mają dziecko.lepiej pomagać chorym A nie jednych uśmiercić żeby rodzić kolejnych ludzi.

Idiotka jesteś chorych i nie pelnosprawnych trza uśmiercić ozdrawiac społeczeństwo, przykre ale racjonalne

A
Andrzej

Nie dziwię się że jeśli ktoś robi za 1700 zł A dostanie od państwa zasiłków 1300 to nie ogarnie się do pracy sam bym nie robił nie ważne czy są kwalifikacje czy nie .Ci czcigodni eksperci różnej maści dziwaki siedzą piepsza bzdury biorą za to nie maka kasę i się wymadzaja powinni iść do pracy za najniższą i wtedy niech się wypowiadają

G
Gość

Wypadek samochodowy sprawił, że jestem osobą niepełnosprawną. Mam dwójkę dzieci, na które otrzymuję 500 Do renty brakowało mi lat pracy... legalnej pracy. Akurat, w czasach, gdy byłam zdrowa, nikt nie chciał płacić ZUSów. Brakowało mi dokładnie tyle, ile pracowałam w redakcji lokalnego tygodnika. Gdy składałam wniosek o rentę, okazało się, że wydawca zatrudniał mnie na zasadach umowy o dzieło, nie zaś chociażby umowy zlecenie. A o stałej pracy nie było mowy.

Aktualnie funkcjonuję samodzielnie. Skończyłam kurs dla księgowych, jako osoba z orzeczeniem dostałam legalną umowę o pracę i mimo, mojej powypadkowej ułomności. Poszłam do pracy, ponieważ mam 36 lat i sporo życia przede mną, a moje 14-letnie bliźnięta potrzebują zajęć dodatkowych, korepetycji, odpowiednich ciuchów, rowerów, komputerów, etc. Mój ułomny organizm przyzwyczaja się jeszcze do pracy - fizycznego i psychicznego obciążenia. I tak, jestem za propozycją 600 /400

Z
Zdzisiek

Dla pracujących PENSJA,dla nierobów PRACA.Jasne?

S
SwietaPrawda

Zgadzam się jak mąż pracuje a zona moze byc w domu zajmowac i zajmowac sie cala reszta nie siedzieć do góry dupa to nic wam do tego! Ale negatywnie wypowiadaja się cieloki nie umiejace zapewnic kobiecie dobrego bytu po prostu zazdrosne gnidy albo babsztyle wiecznie zaniedbane taka jest prawda ile dzieci na tym skorzystalo a wy nawet dzieciom zalujecie polskie zasrane gnidy oby wasze dzieci mialy pod górkę i gowno dostały jakbyscie fałszywe glupki mogli korzystać z tego programu to kazdy z was hejtujacych wyciagnalby lape wiec wasze komenty sa NIC NIE WARTE marne 500zl i afera zenada poloczki to durne zawistne poloczki

G
Gość

Nie dla niepracujących, tak dla pracujących. Wyjątkiem ,, Nie'' powinny być rodziny, które opiekują się osobą niepełnosprawną lub ciężko chorym, związanym teź długoletnią chorobom

G
Gość

Najlepiej 500 czy nawet 1000.dla nie palących i nie pijacych rodziców.

A nie rozdawać wszystkim bo mają dziecko.lepiej pomagać chorym A nie jednych uśmiercić żeby rodzić kolejnych ludzi.

G
Gość
2019-08-21T20:31:19 02:00, Makrela:

Ja jestem matką niepracująca , nie z wyniku mojego lenistwa tylko musiałam zrezygnować z pracy, gdyż opiekuje się dzieckiem niepełnosprawnym. Moje pytanie brzmi czy to sprawiedliwe dla osób takich jak ja rezygnujących z pracy na rzecz opieki nad dzieckiem odbierać mi te 100 zł ? Ja nie uważam żeby to było sprawiedliwe w jakikolwiek sposób . Dla wszystkich inteligentów : nazywanie dziecka bachorem jest grzecznie powiedziane niesmaczne . Matki takie jak ja nazywanie nierobami też jest nie na miejscu, zresztą żadna matka na takie miano nie zasłużyła . To że ktoś z własnej nie przymuszonej woli ma 3 lub 4 dzieci jest pełne podziwu a nie rzeczą do szyderstw i wyzwisk. Ja mamy takie podziwiam, bo bycie matką takiej gromadki to ciężka praca, a że państwo daje 500 to nic innego jak mydlenie oczu ludziom, bo jak by ktoś się tak nad tym zastanowił to państwo nam więcej co miesiąc odbiera . Także hejterzy zastanówcie się troszkę nad sobą, bo z pewnością nie macie dzieci a jak się już dorobicie to pierwsi będziecie po 500 stać!!!!

2019-08-21T20:38:03 02:00, Kibol:

Jeśli ma Pani dziecko niepełnosprawne to i 500plus nie jest jedynym zasiłkiem.

2019-08-21T20:40:05 02:00, Gość:

Pracując zarabiałam dużo więcej niż to co teraz dostaje, także bez komentarza

2019-08-21T20:54:15 02:00, Gość:

Ma pani rację. A ty człowieku nie zagladaj nam do portfeli dobrze. Oddała bym wszystko by móc wrócić do pracy. Inne zasiłki plus 500 to i tak kropla w morzu. Wyobraź sobie KIBOLU że godzina pracy z takim dzieckiem to około 200 zł. Coś jeszcze chcesz dodać? To zamknij dziub!

500 należy się każdemu dziecku bez względu czy rodzice pracują czy nie ! Skoro kobieta może sobie pozwolić bo mąż dobrze zarabia i chce mieć żonę w domu to wam wszystkim CH** do tego zazdrosne patafiany

G
Gosc
2019-08-21T21:04:33 02:00, Gość:

Nie. Jak już to 500 plus tylko dla pracujących

2019-08-21T22:40:55 02:00, Kobieta:

Uważam dokładnie tak samo. Dla niepracujących są zapomogi z MOPS-ów. Obok mnie mieszka pani, która nigdy nie splamiła się żafną pracą. Ma 4 dzieci, każde z innym panem. Odbiera 2000zł na dzieci i alimenty naliczane od zerowych dochodów (bo 500 przecież nie jest wykazywane w pitach) oraz różne wsparcia z opieki społecznej(opłata czynszu, energii, wsparcie żywieniowe dla dzieci w szkole, ubrania). Kobieta jest młoda i zdrowa. Dzieci chodzą do przedszkola i szkoły(za które płaci gmina) Nie pojmuję dlaczego mam ( i mnie podobni) dokładać się (pracując i płacąc podatki)do utrzymania jej dzieci,ona przecież w żaden sposób nie pomogła wychować moich(jako samotna matka nie wyciągałam ręki po pomoc tylko pracowałam na 1,5 etatu. Dziś zbliżam się do emerytury, której po blisko 40 latach pracy ZUS wyliczył mi 2450zł brutto.To jawna niesprawiedliwość, zwłaszcza, że wychowywanie dzieci w tamtych szarych czasach i wyczekiwaniu w kolejkach po każdy produkt nie było bajką, a raczej koszmarem... Czuję się oszukana i zdradzona przez mój kraj(czy raczej rząd?).

Moja mama za 36 lat pracy w służbie zdrowia (pielęgniarka)miała emeryturę 1280 zł więc nie narzekaj i nie zazdrość kto ci kazał pracować ?? Skoro na kobietę i dzieci chce pracować mąż to jaki problem???

X
Xyz
2019-08-21T17:42:37 02:00, n..z:

do roboty niech ida,,jeszcze nierobow utrzymywac,,narobia bachorow niczym szaranczy.....i czekaja na ochlaply

2019-08-21T17:50:25 02:00, Gość:

Czemu obrazasz dzieci słowem,, bachorow" jeśli cię tak nazywano nie znaczy to że masz przyzwolenie mówić to o matkach które ciężko te dzieci wychowują a czasem nawet nie mają dla siebie czasu

2019-08-21T18:18:37 02:00, MamaJa:

Nie rozumiem dlaczego wszystkich do jednego worka się wkłada a dzieci nazywa się bachorami... Przykre sama jestem mamą 4 dzieci które urodziłam przed 500 mąż pracuje ja dorabiam w domu i wychowuję dzieci i wyzywają mnie od dzieciorobów to jest właśnie polski naród przykre zero kultury najlepiej nawyzywać nie wiedząc jaka jest sytuacja rodzinna

2019-08-21T18:24:24 02:00, Gość:

To przykre ale prawdziwe polska to nie jest demokratyczny kraj w Polsce nie da się ludzi zjednoczyć zawsze komuś coś nie pasuje ale to zawsze. Jak rolnik nie dostanie tak inni się odezwą jak już dostanie to on zły bo jak może dostać skoro tyle zarabia tak samo jest z nami matkami jak jedne dostają jest dobrze jak drugie dostają to źle i nie dogodzi się nikomu. W innych krajach maja dotacje na wszystko nawet aby zmienić sobie płeć a tu o życie dziecka trzeba walczyć i zebrać sumę niewyobrażalna aby pomóc i to się nazywa system ale dennym

2019-08-21T20:18:04 02:00, Gość:

Do gościa: Prostaku dzieci nie masz i żal dupe ściska. Ale co się dziwić kto by cię chciał, twoje podejście......żałosne. Ja biore 500 plus a i tak oboje z mężem pracujemy.A tobie gówno do tego ,a może Ty bezpłodny jesteś ha ha i pieniążki ci bokiem przechodzą.

2019-08-21T20:26:53 02:00, Gość:

Komentarz Pana o bachorach niewłaściwy Ale Pani o bezpłodności t

ez chamski

2019-08-21T20:45:11 02:00, Gość:

Karma wraca

2019-08-21T21:02:34 02:00, Gość:

No oboje tak ciężko pracują a i tak kasy zbrakło,a to czy pan jest bezpłodny to nic ci kobieto do tego.A gdybyś prostaczko główką ruszyła to zrozumiałabyś że bezpłodni z natury i ci z wyboru sponsorują te twoje nikomu niepotrzebne dzieci.

Zapomniał wół jak cielęciem był.... też chyba kiedyś byłeś "niepotrzebnym" dzieckiem.

K
Kobieta
2019-08-21T21:04:33 02:00, Gość:

Nie. Jak już to 500 plus tylko dla pracujących

Uważam dokładnie tak samo. Dla niepracujących są zapomogi z MOPS-ów. Obok mnie mieszka pani, która nigdy nie splamiła się żafną pracą. Ma 4 dzieci, każde z innym panem. Odbiera 2000zł na dzieci i alimenty naliczane od zerowych dochodów (bo 500 przecież nie jest wykazywane w pitach) oraz różne wsparcia z opieki społecznej(opłata czynszu, energii, wsparcie żywieniowe dla dzieci w szkole, ubrania). Kobieta jest młoda i zdrowa. Dzieci chodzą do przedszkola i szkoły(za które płaci gmina) Nie pojmuję dlaczego mam ( i mnie podobni) dokładać się (pracując i płacąc podatki)do utrzymania jej dzieci,ona przecież w żaden sposób nie pomogła wychować moich(jako samotna matka nie wyciągałam ręki po pomoc tylko pracowałam na 1,5 etatu. Dziś zbliżam się do emerytury, której po blisko 40 latach pracy ZUS wyliczył mi 2450zł brutto.To jawna niesprawiedliwość, zwłaszcza, że wychowywanie dzieci w tamtych szarych czasach i wyczekiwaniu w kolejkach po każdy produkt nie było bajką, a raczej koszmarem... Czuję się oszukana i zdradzona przez mój kraj(czy raczej rząd?).

G
Gość

Ja zamierzam pracować żeby można płacić nierobom 500 bo tak chce PIS .

G
Gość
2019-08-21T20:47:28 02:00, Gość:

Nawet biorąc 500 plus nie mogę sobie pozwolić żeby niepracować. Ceny w sklepach kosmiczne.

2019-08-21T22:32:07 02:00, Gość:

Gdzie ty mieszkasz że masz ceny kosmiczne skończ głupoty opowiadać

W POLSCE....

O
Olga

Równo nie znaczy sprawiedliwie a więc przedszkola i żłobki bezpłatne szkola posiłki dla wszystkich dzieci oraz książki darmowe stawka VAT na odzież i obuwie zerowa dla dzieci do lat 15 opieka medyczna zabiegi lekarstwa dla dzieci do lat 15 bezpłatne

G
Gość
2019-08-21T22:30:03 02:00, Ania:

Ja nawet o tym nie mysle, nie musze... od kilku miesiecy inwestuje w marihuane i calkiem dobrze na tym wychodze, jakby ktos chcial sprobowac, to polecam www.cannabis.cf

A ja dostaję 500 i nie zamierzam pracować niech płacą.Mnie się to po prostu należy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3