Ciężkie czasy dla diesli

Marek Jakubowicz
Fiat doblo sprawdza się w eksploatacji w wielu firmach.
Fiat doblo sprawdza się w eksploatacji w wielu firmach. ARCHIWUM
Udostępnij:
Przez ostatnie piętnaście lat silnik Diesla przeszedł wielką techniczną rewolucję. Swoimi parametrami dorównuje, a nawet przewyższa silnik benzynowy. Nic więc dziwnego, że w wielu krajach auta z silnikiem Diesla stanowią połowę pojazdów na drogach.

Także w Polsce w ostatnich kilku latach notowaliśmy stopniowy wzrost zainteresowania Dieslami. motoryzacyjnym. W minionym roku około 30 proc. nowych samochodów zostało sprzedanych z takim właśnie silnikiem.

Niestety, dobra czasy dla Diesli należą już do przeszłości. Gwałtowny wzrost cen oleju napędowego powoduje, że potencjalni nabywcy aut przeliczają czy opłacalny będzie wydatek na dieslowski silnik.

Co oferuje Diesel ?

ZDANIEM EKSPERTA

DAMIAN STRZEMECKI, specjalista firmy Auto-Res w Rzeszowie: - W pierwszym roku eksploatacji fiata doblo najtańszym modelem w użytkowaniu jest doblo z silnikiem benzynowym 1,4. Przy większych przebiegach koszty eksploatacji zmieniają się na korzyść jednostki wysokoprężnej. Auto z fabrycznie montowaną instalacją gazu ziemnego, mimo najtańszego paliwa, jest zdecydowanie droższe w zakupie. Oszczędności przy takim zasilaniu zaczynają się dopiero po przejechaniu 120 tys. km.

Współczesna dieslowska technologia obejmuje układ common rail, wysokociśnieniową pompę paliwową oraz akumulator ciśnieniowy. Spalanie w nowoczesnych dieslach inicjowane jest przez dawkę wstępną, dzięki czemu ma ono spokojniejszy przebieg, powoduje niższe emisje i mniejszy hałas. Przekłada się to na doskonałe przyspieszenie i duże prędkości oraz - co ważne - na ekonomikę jazdy.

Reasumując - współczesne silniki wysokoprężne są od silników benzynowych bardziej wydajne oraz korzystniejsze dla środowiska.

Ropa w górę

Najważniejszym plusem Diesli była niska cena eksploatacji. Była ale już nie jest. Ostatnie niespodziewane podwyżki cen oleju napędowego spowodowały, że klienci salonów samochodowych zastanawiają się poważnie nad kupnem auta z Dieslem. Tym bardziej, że jego cena jest znacznie wyższa, niż auta z silnikiem benzynowym.

Rachunek ekonomiczny

U rzeszowskiego dealera Fiata, firmie Auto-Res, potwierdzono nam tendencję spadkową udziału w rynku samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Na potrzeby naszych czytelników, wspólnie z fachowcami Auto-Resu dokonaliśmy symulacji opłacalności zakupu i eksploatacji tego samego modelu auta (fiat doblo, ze standardowym wyposażeniem wersji active) z różnymi napędami.

Benzyniak górą

Okazało się, że:

- przy aktualnych cenach paliw najbardziej opłacalne jest auto z tradycyjnym silnikiem benzynowym,

- auto zasilane gazem ziemnym zacznie pracować na siebie po przejechaniu 120 tys. km,

- zasilane olejem napędowym zacznie na siebie pracować po przejechaniu 150 tys. km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie