MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Eksperci Uniwersytetu Jagiellońskiego skatalogowali XVI i XVII wieczne lwowskie ołtarze w Zarzeczu [ZDJĘCIA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Eksperci Uniwersytetu Jagiellońskiego skatalogowali XVI i XVII wieczne lwowskie ołtarze w Zarzeczu.
Eksperci Uniwersytetu Jagiellońskiego skatalogowali XVI i XVII wieczne lwowskie ołtarze w Zarzeczu. Katarzyna Szarek/Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu
W Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu, oddział Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich, trwa inwentaryzacja wybranych eksponatów.

Prowadzone badania naukowe są owocem współpracy nawiązanej pomiędzy Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich i Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

- Na czele ekspedycji naukowej stoi prof. Rafał Quirini-Popławski z Instytutu Historii Sztuki UJ, który jest jednocześnie zastępcą dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie ds. działalności programowej oraz członkiem Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa. Biorą w niej udział również dr Urszula Bęczkowska, dr Weronika Grzesiak oraz dr hab. Michał Kurzej. Prace odbywają się dzięki pomocy wójta gminy Zarzecze – Tomasza Burego oraz księdza Radosława Maziarza proboszcza parafii w Zarzeczu - informuje Elżbieta Sieradzka-Burghardt z Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich.

Eksperci Uniwersytetu Jagiellońskiego skatalogowali XVI i XVII wieczne lwowskie ołtarze w Zarzeczu.
Eksperci Uniwersytetu Jagiellońskiego skatalogowali XVI i XVII wieczne lwowskie ołtarze w Zarzeczu. Katarzyna Szarek/Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu

Przedmiotem działań jest przeprowadzenie wspólnie ze studentami UJ, inwentaryzacji wybranych eksponatów znajdujących się w Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu oddział Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich, a także inwentaryzacja wyposażenia kościoła pw. Świętego Michała Archanioła w Zarzeczu. Wytypowano łącznie 120 obiektów: 70 pochodzących z oryginalnego wyposażenia pałacu Dzieduszyckich, oraz 50 obiektów z terenu kościoła i plebanii, m.in. witraże, mozaiki, odrzwia, monstrancje czy wiekowe księgi liturgiczne.

To właśnie na terenie XIX-wiecznej świątyni dokonano pierwszych, ciekawych ustaleń, dzięki którym rozpowszechniona zostanie wiedza o mało znanych zabytkach Zarzecza.

- Budowę obecnego kościoła rozpoczęła jeszcze w 1840 roku hrabina Magdalena z Dzieduszyckich Morska, ówczesna właścicielka dóbr zarzeckich, twórczyni zarzeckiego pałacu z rotundą w narożu. Podobnie jak pałac, również kościół powstawał wg planów słynnego Christiana Piotra Aignera. Śmierć fundatorki przerwała jednak prace. Podjął je dopiero w latach 70. XIX wieku hrabia Włodzimierz Dzieduszycki. Prace toczyły się wg nowych projektów lwowskiego architekta, Juliana Zachariewicza” - informuje Konrad Sawiński, dyr. jarosławskiego muzeum.

Eksperci Uniwersytetu Jagiellońskiego skatalogowali XVI i XVII wieczne lwowskie ołtarze w Zarzeczu.
Eksperci Uniwersytetu Jagiellońskiego skatalogowali XVI i XVII wieczne lwowskie ołtarze w Zarzeczu. Katarzyna Szarek/Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu

- Kościół posiada raczej eklektyczny wystrój architektoniczny, z elementami neoromańskimi i neogotyckimi. Ciekawostkę stanowi fakt, że Włodzimierz Dzieduszycki sprowadził do niego również elementy starsze niż XIX - wieczne, na czele z bocznymi ołtarzami. Jeden z nich datowany jest na końcówkę XVI wieku - twierdzi Katarzyna Szarek z Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu.

Jak dodaje:

- Do Zarzecza trafił z katedry ormiańskiej we Lwowie, której wnętrza były wówczas odnawiane. Autorem ołtarza jest Jan Biały, uczeń Jana Michałowicza z Urzędowa (ok. 1525 – ok. 1583), renesansowego architekta i rzeźbiarza, który rozpowszechniał w Polsce wzorce zapożyczone od artystów włoskich z warsztatu Berecciego, którzy pracowali przy kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu. W wykonanym z szarego marmuru i alabastru ołtarzu znajduje się XVII. wieczny obraz Matki Bożej Śnieżnej. Ciekawy jest również drugi z bocznych ołtarzy. Późnorenesansowy ołtarz św. Józefa trafił do Zarzecza również ze Lwowa, ale z katedry łacińskiej.

- Wiedza o tych obiektach jest słabo rozpowszechniona w regionie. Cieszymy się, że dzięki toczonym pracom możemy uzupełniać kolejne „białe plamy”. XVI i XVII wiek to pasjonujący okres również dla historii Jarosławia, w którym miasto przeżywało czas swojego największego rozkwitu, dlatego bardzo cieszymy się ze współpracy z Instytutem Historii Sztuki UJ i liczymy na jej kontynuację – mówi dyr. Sawiński

.

od 12 lat
Wideo

Nowy pistolet MPS z Fabryki Broni "Łucznik"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24