MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Elektronika kontra bezdroża

JANUSZ PAWLAK
Firma Porsche ze Stutgardu zaprezentuje za kilka miesięcy model Cayenne jako trzecią wersję nadwoziową modeli Porsche.

Cayenne S - wyposażony w nowo skonstruowany silnik V8 o mocy 340 KM - przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 242 km/h.
Bogate wyposażenie posiada Cayenne Turbo, które również jest napędzane 8- cylindrowym silnikiem lecz wyposażonym w dwie turbosprężarki z chłodzeniem powietrza doładowującego, co pozwoli z 4,5 l pojemności uzyskać 450 KM mocy. Od 0 do 100 km/h Cayenne Turbo przyspiesza w czasie 5,6 sekundy a jego maksymalna prędkość wynosi 266 km/h.

Nowa generacja

Porsche jako producent samochodów sportowych zwrócił szczególną uwagę na to, aby te wspaniałe parametry silnika były ściśle związane ze sportową charakterystyką prowadzenia, doskonałą dynamiką jazdy i dużymi rezerwami bezpieczeństwa. Te kryteria za pomocą modelu Cayenne Porsche chce przenieść do segmentu sportowych wozów terenowych.
W terenowym Cayenne pojawi się seryjnie montowany, permanentny napęd na cztery koła: Porsche Traction Management. System (stabilności toru jazdy) może być określony jako zupełnie nowa generacja napędu na cztery koła, która posiada decydujący wpływ na dynamikę jazdy samochodem.

Jak działa

Regulowana, w oparciu o odpowiednią charakterystykę parametryczną, blokada międzyosiowa oraz montowana opcjonalnie blokada mechanizmu różnicowego osi tylnej reaguje nie tylko na pogorszoną przyczepność kół przedniej lub tylnej osi. Czujniki mierzą także prędkość samochodu, przyspieszenie poprzeczne, kąt skrętu kierownicy i naciśnięcie pedału gazu, dzięki czemu system PTM może na bieżąco wyliczać optymalny współczynnik blokowania dla obu osi i rozdzielać potrzebny moment napędowy na oś przednią i tylną.
Inaczej mówiąc system PTM troszczy się o maksymalną stabilność i bezpieczeństwo manewrowania podczas jazdy z dużą prędkością jak i podczas poruszania się lodzie czy śniegu z umiarkowaną prędkości.
Efektem tej innowacji technicznej są m.in.:
* znakomita stabilność toru jazdy oraz przyczepność we wszystkich sytuacjach drogowych niezależnie od chwilowych współczynników tarcia
* lepsze możliwości kierowania pojazdem dzięki zapobieganiu podsterowności przez otwieranie blokady międzyosiowej
* lepsza kontrola nad pojazdem w obszarze granicznym dynamiki jazdy dzięki regulacji blokady międzyosiowej
* lepsza jazda na wprost i skuteczność jazdy przez odpowiednie wysterowanie blokady międzyosiowej
* lepsza przyczepność dzięki zwiększeniu współczynnika blokowania przed wystąpieniem poślizgu.
Dla szczególnie wymagających miłośników jazdy terenowej Porsche oferuje jeszcze inne ważne rozwiązanie: specjalny pakiet techniczny do pokonywania trudnego terenu. Obok dodatkowej osłony progów i osłony podłogi z blach stalowych wokół chłodnicy, należy do niego m.in. regulowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi z możliwością 100 procentowego zablokowania. Całkowite zablokowanie odbywa się przez trzykrotne naciśnięcie centralnego włącznika jazdy terenowej.
Regulowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi zwiększa możliwości trakcyjne kół podczas ruszania na nawierzchni o różnej przyczepności i podczas jazdy na zakrętach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24