Nasza Loteria

Gorąco przed sesją pod Ratuszem. Kupcy protestowali przeciw oddaniu placu Balcerowicza w ręce dewelopera [WIDEO]

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska
Wideo
od 16 lat
Dzisiejszą sesję Rady Miasta w Rzeszowie poprzedził protest kupców z placu Balcerowicza. - Walczymy o swoje być albo nie być. To nasze miejsca pracy. Nie oddawajcie ich deweloperowi - apelowali do prezydenta i rzeszowskich radnych. Ostatecznie punkt dotyczący zamiany gruntów został zdjęty z porządku obrad.

Gorąco było dziś przed rozpoczęciem sesji Rady Miasta w Rzeszowie. Przed Ratuszem zebrała się delegacja kupców z placu Balcerowicza, by sprzeciwić się pomysłowi zamiany działek z deweloperem.

- Pan prezydent podczas lutowego spotkania z rzeszowskimi kupcami w Teatrze Maska zapewniał nas, że w pierwszej kolejności dojdzie do rewitalizacji targowiska Jutrzenka, następnie Hali Targowej, a na samym końcu Balcerka - mówił Kamil Flak, kupiec z „Balcerka”. - Padły wówczas konkretne pytania, czy nasze targowisko nie będzie przypadkiem „do odstrzału”. Zapewniano nas, że nie, że możemy remontować miejsca pracy, czyli wkładać swoje oszczędności, aby nam i naszym klientom było lepiej. Po czym z dnia na dzień z mediów dowiadujemy się, że mamy tak naprawdę małe szanse na to, żeby tu przetrwać. Być może nawet nie do końca zimy. Jeśli na dzisiejszej sesji radni podejmą głos za zamianą o teren przy Moniuszki to rozumiemy, że w tym momencie liczy się bardziej dobro dewelopera, niżeli ludzi. Dlatego apelujemy do prezydenta, aby wywiązał się z obietnicy danej nam 6 lutego, jak również do wszystkich radnych, aby podjęli decyzję zgodną z wolą mieszkańców i nas kupców. Na dowód czego przedstawimy listy z ponad 2 tysiącami podpisów od naszych klientów zebranych tylko od środy do poniedziałku. Ludzi, którzy chcą, aby ten rynek pozostał. I doprowadzimy do tego, bo "Balcerek" był, jest i będzie.

Robert Gajdek także był rozżalony. - To, co się dzieje poza naszymi plecami, po prostu skandal. Miasto chce nas przenieść prawdopodobnie na targ przy ul. Wyspiańskiego. Tam na pewno ludzie nie przyjdą. I niech pan prezydent powie, z czego my mamy żyć? Niech nam to powie w oczy, niech wyjdzie tu do nas i nam to powie, co mamy zrobić? Kto nas przyjmie do pracy gdziekolwiek? Pomóżcie nam wszyscy mieszkańcy! - apelował.

Zwracając przy okazji uwagę na drugą kwestię. - Od 20 lat nikt nam nie pomaga na placu, żeby go wyremontować. Wszyscy tylko potrafią przyjść i powiedzieć jedno: nie ma przyszłości, brzydko wygląda.

Inny kupiec, pan Antoni zżymał się, że dla niego niepojęte jest jak można tak robić ludzi w konia.

Kupców wspierała Karolina Pikuła z Polskiego Stowarzyszenia Wolne Podkarpacie, która przyznała, że temat jest dla niej istotny także z uwagi na to, że i jej rodzice są kupcami (ale w Krośnie): - Ci ludzie teraz woleliby ciężko pracować, zarabiać uczciwie odprowadzając podatki, zamiast sterczeć pod tym Ratuszem i prosić się o swoje - zwracała uwagę wskazując na kupców. - Nie chcemy w mieście kolejnych drapaczy chmur, zwłaszcza w centrum. Chcemy, żeby to, co lokalne, co jest tradycją, ostało się. „Balcerek” to miejsce blisko ludzi, otwarte od wczesnych godzin porannych, gdzie oprócz seniorów przychodzą także młodzi, bo budzi się w młodym pokoleniu świadomość tego, że trzeba kupować jak najbardziej lokalnie i to, co polskie. Stajemy murem za kupcami i nie odpuścimy tego tematu, ponieważ nie jest to sprawa tylko ich, lecz wszystkich mieszkańców.

Wchodzący do urzędu na sesję radny Jerzy Jęczmienionka z PiS (jako jedyny) zatrzymał się, by zapewnić protestujących: - Jesteśmy z wami. Uważamy, że nie powinno dojść do zamiany i będziemy o tym dziś głośno mówić. Mam nadzieję, że pan prezydent odpowie dziś na pytania i będzie miał odwagę odpowiedzieć, dlaczego podjął taką decyzję.

Prezydent nie wyszedł do kupców, ale ci weszli na sesję z transparentami. Zamiana działek miała być punktem 20, ale po tym, jak Marcin Deręgowski z KO i Jerzy Jęczmienionka z PiS zgłosili wniosek o zdjęcie go z porządku obrad, tak też zostało to przegłosowane. Radny Deręgowski argumentował wniosek m.in. tym, że nie rozważyli wszystkich możliwości pozyskania terenu, który jest miastu potrzebny w związku z budową PCLA.

13 radnych było za zdjęciem punktu z porządku obrad, a 12 przeciw. Za zdjęciem byli radni PiS, KO, Anna Skiba, a przeciw reszta radnych z Rozwoju Rzeszowa.

Prezydent Konrad Fijołek zaprosił kilku kupców do swojego gabinetu i efektem tych rozmów było umówienie się z delegacją na rozmowę 9 października (na godz. 8). - Jesteśmy gotowi wysłuchać uwag i rozwiać obawy. Uważam, że jest przestrzeń do kompromisu między prywatnym inwestorem a potrzebami handlowców. Ale czy będzie możliwy? Przekonamy się w trakcie rozmów.

Wcześniej na sesji prezydent mówił, że chciał przedstawić argumenty, które przyświecały przedłożeniu uchwały, opowiedzieć o tym nieco szerzej.

- Sprawa rewitalizacji miejsc handlu w Rzeszowie towarzyszy nam już od dawna. Wolałbym to zrobić dziś. Chcę wyraźnie zaznaczyć, że wszystkie działania, których się podejmujemy są transparentne - zaznaczył.

Na pytanie, czy rozważa/rozważał użycie specustawy wobec dewelopera przyznał, że oczywiście też brali pod uwagę ten wariant. - Natomiast szybszym wariantem jest porozumienie z inwestorem.

Tomasz Kamiński, szef klubu Rozwój Rzeszowa tak skomentował decyzję o przełożeniu tematu z sesji na kolejną:

- To jest oddalenie problemu i schowanie głowy w piasek. Jako klub radnych Rozwój Rzeszowa chcieliśmy dziś kontynuować dyskusję, którą pan prezydent z handlującymi na placu Balcerowicza rozpoczął w lutym tego roku. To była długa, rzetelna debata. Chcieliśmy dziś zrobić krok do przodu. Wszyscy wiemy, że w takim formacie plac Balcerowicza nie może dalej funkcjonować w XXI wieku, w mieście europejskim. Chcemy go zmienić, ucywilizować. Prezydent chciał przedstawić rzeczowe argumenty, bo wokół Placu Balcerowicza narosło wiele nieprawd, półprawd i kłamstw.

Podczas dzisiejszej sesji Rada Miasta Rzeszowa uchwaliła nowe Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
M
27 września, 11:15, Robin Hood:

Chcą wymienić skrawek działki pod PCLA na teren Placu Balcerowicza. Rozdawnictwo i wymiana nieproporcjonalna działek trwa w najlepsze i to dla kolegów deweloperów od kolegów kiboli z ratusza. Za tematem mocno stoi również K.Stachowska, Kamiński i Walawendry. Najpierw działka pod szkołę dla prywatnej spółki CWKS Resowia za 700 tysięcy złotych w dożywotnią dzierżawę nieodpłatną, potem odkupowanie działek pod PCLA w zawyżonej cenie i to tych samych działek, które Miasto ofiarowało za darmo, niegdyś tym samym od których to teraz odkupuje. a teraz to. Pytanie co ma z tego na lewo Prezydent i radni z Razem dla Rozwoju Rzeszowa? Machloje z zatajaniem przed opinią publiczną i pozostałymi radnymi uchwały, zatajanie rzędu wielkości zamiany i próba po cichu i na szybko przeforsowania Projektu.

Budowa PCLA nie ma sensu jeżeli nie będzie tam miejsc parkingowych i drogi pożarowej. Żadna impreza masowa się tam nie odbędzie bo nie będzie zezwolenia.

Narzekali na Ferenca, że układał się z deweloperami, ale on robił to przynajmniej z głowa i po równo dla wszystkich.. Ci układają się tylko ze swoimi kolegami z Resovia Residence i Braćmi z Krakowa na działki i mają z tego jakieś korzyści.

Miasta nie stać ani na budowę ani na utrzymanie takiego nierentownego monstrum jak PCLA. Lekko Atletyka nie ma zainteresowania a na mecze resowi przychodzi 400-700 osób. Lekko Atletyczne Centrum Uniwersyteckie jest na UR a Stadion Piłkarski na Hetmańskiej..

Wszelkie działania w kierunku tej budowy, przepłacania za grunty, machlojki z deweloperami i niejasne zamiany lub umowy to działanie na niekorzyść miasta, na jego szkodę i świadczy jedynie o niegospodarności Władz Miasta.

Nie ma Aquaparku, Nie ma Lodowiska, Hala na Podpromiu nadal nie rozbudowana a oni chcą budować kolejne nierentowne stadiony.

Balcerowicza trzeba zrewitalizować, ale nie zlikwidować. Dość machlojek w tym mieście. Idą Wybory.. Radni z KO, PiS oraz pozostali. Zastanówcie sie nad swoimi decyzjami bo zaważą one na waszych głosach. 704 głosy od kiboli resowi czy poparcie ze strony reszty mieszkańców miasta?

Pięknie opisane, popieram!!!

R
Robin Hood
Chcą wymienić skrawek działki pod PCLA na teren Placu Balcerowicza. Rozdawnictwo i wymiana nieproporcjonalna działek trwa w najlepsze i to dla kolegów deweloperów od kolegów kiboli z ratusza. Za tematem mocno stoi również K.Stachowska, Kamiński i Walawendry. Najpierw działka pod szkołę dla prywatnej spółki CWKS Resowia za 700 tysięcy złotych w dożywotnią dzierżawę nieodpłatną, potem odkupowanie działek pod PCLA w zawyżonej cenie i to tych samych działek, które Miasto ofiarowało za darmo, niegdyś tym samym od których to teraz odkupuje. a teraz to. Pytanie co ma z tego na lewo Prezydent i radni z Razem dla Rozwoju Rzeszowa? Machloje z zatajaniem przed opinią publiczną i pozostałymi radnymi uchwały, zatajanie rzędu wielkości zamiany i próba po cichu i na szybko przeforsowania Projektu.

Budowa PCLA nie ma sensu jeżeli nie będzie tam miejsc parkingowych i drogi pożarowej. Żadna impreza masowa się tam nie odbędzie bo nie będzie zezwolenia.

Narzekali na Ferenca, że układał się z deweloperami, ale on robił to przynajmniej z głowa i po równo dla wszystkich.. Ci układają się tylko ze swoimi kolegami z Resovia Residence i Braćmi z Krakowa na działki i mają z tego jakieś korzyści.

Miasta nie stać ani na budowę ani na utrzymanie takiego nierentownego monstrum jak PCLA. Lekko Atletyka nie ma zainteresowania a na mecze resowi przychodzi 400-700 osób. Lekko Atletyczne Centrum Uniwersyteckie jest na UR a Stadion Piłkarski na Hetmańskiej..

Wszelkie działania w kierunku tej budowy, przepłacania za grunty, machlojki z deweloperami i niejasne zamiany lub umowy to działanie na niekorzyść miasta, na jego szkodę i świadczy jedynie o niegospodarności Władz Miasta.

Nie ma Aquaparku, Nie ma Lodowiska, Hala na Podpromiu nadal nie rozbudowana a oni chcą budować kolejne nierentowne stadiony.

Balcerowicza trzeba zrewitalizować, ale nie zlikwidować. Dość machlojek w tym mieście. Idą Wybory.. Radni z KO, PiS oraz pozostali. Zastanówcie sie nad swoimi decyzjami bo zaważą one na waszych głosach. 704 głosy od kiboli resowi czy poparcie ze strony reszty mieszkańców miasta?
p
pchlebow
Bazar tu jest mało znaczący, w istocie CHODZI O ODDANIE TERENÓW MIEJSKICH W SAMYM CENTRUM DEVERLOPEROWI.

Nawet jeśli Prezydent dogada się z protestującymi nic tego faktu nie zmieni.
M
M
26 września, 15:19, aż szkoda gadać:

Nieudacznik nie prezydent. Największy błąd jaki zrobili mieszkańcy miasta. Było wybrać kogoś ze zjednoczonej prawicy. Przynajmniej inwestycje by jakieś były.

kandydaci byli tacy że zamiast budowy czegokolwiek postawiliby pomniki i kazali sie do nich modlić

D
Detta Maudie
[ JOIN US ] I am making a good salary from home $16580-$47065/ Dollors week , which is amazing under a year ago I was jobless in a horrible economy. ( c72o) I thank God every day I was blessed with these instructions and now it’s my duty to pay it forward and share it with Everyone,

Here is I started.…………> W­w­w.S­m­a­r­t­C­a­r­e­e­r­1.c­o­m
D
Detta Maudie
[ JOIN US ] I am making a good salary from home $16580-$47065/ Dollors week , which is amazing under a year ago I was jobless in a horrible economy. (e 72o) I thank God every day I was blessed with these instructions and now it’s my duty to pay it forward and share it with Everyone,

Here is I started.…………> W­w­w.S­m­a­r­t­C­a­r­e­e­r­1.c­o­m
Ż
Żeszofiak
26 września, 15:16, zyga:

Czasy bazarów, cyrków, fabryk pagerów w dobie smartronów bezpowrotnie minęły. Handlowcy muszą pogodzić się ze zmianami jakie zachodzą w śwecie. To miejsce powin o być przeznaczone pod nowoczesny zabudowr. Na okazały budynek ze szklaną elewacją który będzie chlubą i ozdobą Rzeszowa

26 września, 19:17, Żeszofiak:

Zgadzam się.Większość to zasiedziały tam "beton",który nic innego nie umie,lub przede wszystkim nie chce,robić coś innego,niż stać w upale lub mrozie w budzie.

26 września, 19:33, ciekawski:

a jednak ludzie tam kupowali,komu to przeszkadzało?

Kto tam kupował?Co tam było?Wszystko to można było kupić np.w supermarketach.Czasy się zmieniają,cywilizacja idzie do przodu i trzeba coś zmienić.

c
ciekawski
26 września, 15:16, zyga:

Czasy bazarów, cyrków, fabryk pagerów w dobie smartronów bezpowrotnie minęły. Handlowcy muszą pogodzić się ze zmianami jakie zachodzą w śwecie. To miejsce powin o być przeznaczone pod nowoczesny zabudowr. Na okazały budynek ze szklaną elewacją który będzie chlubą i ozdobą Rzeszowa

26 września, 19:17, Żeszofiak:

Zgadzam się.Większość to zasiedziały tam "beton",który nic innego nie umie,lub przede wszystkim nie chce,robić coś innego,niż stać w upale lub mrozie w budzie.

a jednak ludzie tam kupowali,komu to przeszkadzało?

Ż
Żeszofiak
26 września, 15:16, zyga:

Czasy bazarów, cyrków, fabryk pagerów w dobie smartronów bezpowrotnie minęły. Handlowcy muszą pogodzić się ze zmianami jakie zachodzą w śwecie. To miejsce powin o być przeznaczone pod nowoczesny zabudowr. Na okazały budynek ze szklaną elewacją który będzie chlubą i ozdobą Rzeszowa

Zgadzam się.Większość to zasiedziały tam "beton",który nic innego nie umie,lub przede wszystkim nie chce,robić coś innego,niż stać w upale lub mrozie w budzie.

R
Rzeszowianin
Drodzy kupcy: zapewne 70-80% głosowała na Fijołka dlatego mi was wcale nie żal. Sami tak wybraliście.
404
PO przed wyborami obieca Wam wszystko. Po wyborach taki Fijoł robi co chce i już nie liczy się z nikim.
a
aż szkoda gadać
Nieudacznik nie prezydent. Największy błąd jaki zrobili mieszkańcy miasta. Było wybrać kogoś ze zjednoczonej prawicy. Przynajmniej inwestycje by jakieś były.
z
zyga
Czasy bazarów, cyrków, fabryk pagerów w dobie smartronów bezpowrotnie minęły. Handlowcy muszą pogodzić się ze zmianami jakie zachodzą w śwecie. To miejsce powin o być przeznaczone pod nowoczesny zabudowr. Na okazały budynek ze szklaną elewacją który będzie chlubą i ozdobą Rzeszowa
m
mieszkaniec
Pijarowcy od propagandy specjalnie zatrudnieni w ratuszu przez Fijołka zrobili w konia dosłownie wszystkich. Główna obietnica obecnego prezydenta to nowy stadion Resovii... Tylko taki malutki problem że Fijołkowi braku jakieś 50 mln zł do startu inwestycji a rząd któremu kazał się je*** dał już sporo i jest mu wstyd jechać do Warszawy i prosić o kolejne pieniądze.

Co wymyślił? Że uda że "zamienia" działki z deweloperem. Specjalnie wybrał działkę której oddanie wzbudzi kontrowersje wśród Rzeszowian. Genialna strategia. Teraz radni się nie zgodzili, kupcy protestują, portale i stowarzyszenia są przeciwni i już nie musi budować stadionu i prosić rząd o kolejne miliony. Ha ha ha. Nierobiąc wiele zrzucił swoją nieudolność na radnych i handlowców. A dziennikarzom którzy zapytają i co z Resovią odpowie przecież chciałem budować 😁
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24