MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Hybryda z podwójnym sercem

MAREK JAKUBOWICZ
W najpopularniejszym europejskim konkursie motoryzacyjnym Car of the Year zaszczytny tytuł Samochodu Roku 2005 zdobył model Toyoty - prius drugiej generacji.

Prius okazał się zdecydowanym faworytem plebiscytu zdobywając od jurorów 406 punktów. Jego przewaga nad drugim laureatem - citroenem C4 - wyniosła aż 139 pkt. Na trzecim miejscu uplasował się ford focus, drugiej generacji. Poza "pudłem" znalazły się: nowy opel astra, renault modus, peugeot 407 i BMW serii1.

Warunki konkursu

są ściśle określone. Mogą wziąć w nim udział tylko nowe konstrukcje z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających werdykt. Auta muszą być wyprodukowane co najmniej w 5 tys. egzemplarzy i sprzedawane w co najmniej 5 krajach Europy. W konkursie nie obowiązuje podział na klasy. Kryteriami wyboru są techniczne innowacje, stosunek wartości auta do ceny, bezpieczeństwo, osiągi, funkcjonalność, komfort, wzornictwo. Jury konkursu składa się z 58 dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 krajów Europy. Polskę reprezentują redaktorzy Wojciech Sierpowski i Maciej Ziemek.
Prius zyskał również uznanie w oczach amerykańskich jurorów, którzy przyznali mu tytuł Amerykańskiego Samochodu Roku. Po fordzie focusie (pierwszym), prius jest drugim samochodem w historii, któremu się to udało.

Dwa serca

[obrazek3]Techniczna innowacyjność priusa była poza dyskusją. To auto jest bowiem inteligentną hybrydą. Pod jego maską kryją się dwa silniki - benzynowy o pojemności 1,5 l w 16-zaworowej technice o mocy 77 KM i elektryczny o mocy 50 kW czyli 68 KM.
Prius uruchamia się wsuwając kartę startową i wciskając przycisk "start". Po przełączeniu dźwigni na tryb jazdy i lekkim dodaniu gazu, auto rusza bezszelestnie, gdyż pracuje wtedy tylko silnik elektryczny. Spalinowy napęd włącza się dopiero przy większych prędkościach lub gdy mocniej dodamy gazu. Co ciekawe, prius w zasadzie nie ma skrzyni biegów. Jej rolę pełni przekładnia planetarna, do której podłączony jest .silnik spalinowy, elektryczny i generator prądu. Możliwa jest jazda z ładowaniem akumulatorów, wykorzystanie obu silników oraz odzyskiwanie energii podczas hamowania. Przełączanie trybów pracy odbywa się bardzo płynnie. Taka też jest sama jazda. Może jedynie zaskakiwać odgłos pracy silnika spalinowego , który włączy się w nieoczekiwanym przez nas momencie, gdyż reakcja na naciśnięcie pedału gazu jest natychmiastowa.

Osiągi

Zsumowany moment i moc obu napędów pozwalają autu na uzyskiwanie całkiem przyzwoitego przyspieszenia od 0-100km/h w niecałe 11 sekund. Średnie zużycie paliwa gwarantowane na poziomie 4,3 l/100 km było poza zasięgiem testujących auto dziennikarzy. Aby je osiągnąć należałoby obchodzić się z pedałem gazu czulej jak z dziewczyną. Faktem jest, że przy jednostajnej jeździe z prędkością 70-80 km/h prius palił jeszcze mniej, ale przecież tak ciągle jechać się nie da. W sumie średnie spalanie priusa w testach dziennikarskich kształtowało się na poziomie ok. 6-7 l /100km. Maksymalna prędkość osiągana przez priusa wynosi 170 km/h.

Jazda

Prius jedzie płynniej od niejednego klasycznego automatu, a jego zawieszenie sprawuje się bez zarzutu.Układ kierowniczy daje poczucie pełnej kontroli nad autem, Hamulce, chociaż spełniają też funkcję odzyskiwania energii, pracujua płynnie. W sumie priusem jedzie się prawie jak "normalnym" autem, gdyby tylko nie to bezgłośne ruszanie.

Sylwetka i wnętrze

Prius ma sylwetkę kropli wody, a jego współczynnik oporu powietrza wynosi Cx 0,26, co jest najlepszym rezultatem wśród aut seryjnych. Wnętrze w porównaniu do poprzednika jest obszerne i swobodnie mieści 5 osób. Przestronność w pierwszym rzędzie jest wyjątkowa, ale z tyłu też nie ma powodów do narzekań. Ergonomia miejsca kierowcy wyróżnia się wysoką pozycja siedziska i nisko umieszczoną kierownicą. Bagażnik oferuje pojemność 410 l. , a pod jego podłogą ukryte są akumulatory.

Bezpieczeństwo

Silna konstrukcja, poduszki powietrzne z przodu, z boku i kurtyny powietrzne. Ponadto systemy ABS z EBD (elektronicvznym rozkładem sił hamowania), E-TRC (elektroniczna kontrola trakcji) i VSC (system stabilizacji) na seryjnym wyposażeniu.

Cena

Ktoś zauważył, że prius byłby idealnym pojazdem dla taksówkarzy - ekonomiczny w ruchu miejskim, duży bagażnik, ekologiczny - gdyby nie cena. W Polsce auto kosztuje 115 tys zł. No cóż, przeciętny polski taksówkarz wolałby za te pieniądze kupić dwa auta.
Ale auto w świecie się sprzedaje i to całkiem nieźle. Pierwsza wersja priusa sprzedała się w ilości 300 tys. egzemplarzy. To pozwoliło Toyocie wyrównać koszty badań. Prius drugiej generacji powinien już przynosić zyski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24