- Z końcem zeszłego roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące praw konsumenta. Jak one funkcjonują w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość?
- W pierwszym rzędzie należy wskazać na szeroki obowiązek informacyjny po stronie przedsiębiorcy. Chodzi przede wszystkim o to, by konsument wiedział o wszelkich kosztach i zobowiązaniach, jakie wiążą się z podpisaniem umowy i kupnem danego towaru. Sprzedawcy muszą bardzo wyraźnie poinformować kupujących o prawach, jakie im przysługują, jeśli chodzi o odstąpienie od umowy czy reklamację wadliwego towaru. Przepisy precyzyjnie regulują sposób obliczania terminu na odstąpienie, zwłaszcza w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia. W takim przypadku prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po upływie roku od upływu podstawowego 14-dniowego terminu. Ustawa zwalnia też konsumenta od obowiązku ponoszenia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.
- Klient nabył telefon komórkowy w jednym z supermarketów. Sprzęt okazał się wadliwy. Po naprawie gwarancyjnej nadal komórka nie była sprawna. Co może zrobić?
- Mamy do czynienia z dwojaką odpowiedzialnością: sprzedawcy oraz gwarancyjną. Odpowiedzialność sprzedawcy wynika z ustawy i przewiduje restrykcyjne skutki nieterminowego załatwienia reklamacji. Z kolei odpowiedzialność gwarancyjna wynika z umowy gwarancyjnej i przewiduje często iluzoryczne uprawnienia. Domagać się możemy tylko tego, co przewidują warunki gwarancyjne. Konsument może również złożyć reklamację w ramach odpowiedzialności ustawowej sprzedawcy z tytułu rękojmi (jeżeli telefon zakupiony został przed 25 grudnia 2014r. z tytułu niezgodności towaru z umową) i zażądać np. wymiany telefonu na nowy (kolejna naprawa może okazać się również nieskuteczna).
- Czy towar kupiony przez Internet możemy zwrócić i w jakim terminie?
- Możliwość odstąpienia od umowy przez konsumenta w przypadku zakupu przez Internet dotyczy wyłącznie transakcji, w której po jednej stronie mamy do czynienia z przedsiębiorcą, a po drugiej z konsumentem. Jeżeli zatem kupujemy jakiś towar od innej osoby fizycznej nie ma możliwości jednostronnego odstąpienia od umowy, gdyż zawarliśmy ją z drugim konsumentem. W przypadku, gdy towar kupiliśmy przez Internet od przedsiębiorcy możemy go zwrócić z tej tylko przyczyny, że przestał nam się podobać, przepisy nie wymagają od nas uzasadniania takiej decyzji. Odstąpienie od umowy powinno być sporządzone i wysłane pocztą w terminie 14 dni od dnia wydania rzeczy – w przypadku zakupu towaru, w przypadku umów dotyczących świadczenia usług w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Jeżeli sprzedawca w chwili zawierania umowy nie poinformuje nas o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, termin ten ulega wydłużeniu o 12 miesięcy od dnia upływu terminu 14 dni. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże mu tę informację, to termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od dnia udzielenia tej informacji konsumentowi.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Komunie dzieci gwiazd są jak wesela. Najpierw ciało Chrystusa, potem DMUCHANY ZAMEK
- Ujawniamy listę klientów internetowej szamanki! Gwiazdy telewizji i żony piłkarzy...
- Tak żyje "Biały Cygan" Bogdan Trojanek. Zna Viki Gabor, adoptował dziecko z klasztoru
- Skrzynecka przesadza z retuszem? Tak wymalowała się na wycieczkę. Jak w tym chodzić?