Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak funkcjonują nowe przepisy konsumenckie

Oprac. si
Jak funkcjonują nowe przepisy konsumenckie
Jak funkcjonują nowe przepisy konsumenckie Fot. Archiwum
Rozmowa z Radomirem Stasickim, rzecznikiem praw konsumentów w Rzeszowie

- Z końcem zeszłego roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące praw konsumenta. Jak one funkcjonują w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość?

- W pierwszym rzędzie należy wskazać na szeroki obowiązek informacyjny po stronie przedsiębiorcy. Chodzi przede wszystkim o to, by konsument wiedział o wszelkich kosztach i zobowiązaniach, jakie wiążą się z podpisaniem umowy i kupnem danego towaru. Sprzedawcy muszą bardzo wyraźnie poinformować kupujących o prawach, jakie im przysługują, jeśli chodzi o odstąpienie od umowy czy reklamację wadliwego towaru. Przepisy precyzyjnie regulują sposób obliczania terminu na odstąpienie, zwłaszcza w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia. W takim przypadku prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po upływie roku od upływu podstawowego 14-dniowego terminu. Ustawa zwalnia też konsumenta od obowiązku ponoszenia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.

- Klient nabył telefon komórkowy w jednym z supermarketów. Sprzęt okazał się wadliwy. Po naprawie gwarancyjnej nadal komórka nie była sprawna. Co może zrobić?

- Mamy do czynienia z dwojaką odpowiedzialnością: sprzedawcy oraz gwarancyjną. Odpowiedzialność sprzedawcy wynika z ustawy i przewiduje restrykcyjne skutki nieterminowego załatwienia reklamacji. Z kolei odpowiedzialność gwarancyjna wynika z umowy gwarancyjnej i przewiduje często iluzoryczne uprawnienia. Domagać się możemy tylko tego, co przewidują warunki gwarancyjne. Konsument może również złożyć reklamację w ramach odpowiedzialności ustawowej sprzedawcy z tytułu rękojmi (jeżeli telefon zakupiony został przed 25 grudnia 2014r. z tytułu niezgodności towaru z umową) i zażądać np. wymiany telefonu na nowy (kolejna naprawa może okazać się również nieskuteczna).

- Czy towar kupiony przez Internet możemy zwrócić i w jakim terminie?

- Możliwość odstąpienia od umowy przez konsumenta w przypadku zakupu przez Internet dotyczy wyłącznie transakcji, w której po jednej stronie mamy do czynienia z przedsiębiorcą, a po drugiej z konsumentem. Jeżeli zatem kupujemy jakiś towar od innej osoby fizycznej nie ma możliwości jednostronnego odstąpienia od umowy, gdyż zawarliśmy ją z drugim konsumentem. W przypadku, gdy towar kupiliśmy przez Internet od przedsiębiorcy możemy go zwrócić z tej tylko przyczyny, że przestał nam się podobać, przepisy nie wymagają od nas uzasadniania takiej decyzji. Odstąpienie od umowy powinno być sporządzone i wysłane pocztą w terminie 14 dni od dnia wydania rzeczy – w przypadku zakupu towaru, w przypadku umów dotyczących świadczenia usług w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Jeżeli sprzedawca w chwili zawierania umowy nie poinformuje nas o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, termin ten ulega wydłużeniu o 12 miesięcy od dnia upływu terminu 14 dni. Jeżeli jednak w tym okresie sprzedający przekaże mu tę informację, to termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od dnia udzielenia tej informacji konsumentowi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24