Dziś w ratuszu Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości zapowiedział, że w najbliższych dniach złoży projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym. Na te przepisy umożliwiające budowę monoraila Rzeszów czeka od 10 lat.
Prof. Włodzimierz Choromański z Politechniki Warszawskiej, zaangażowany w budowę kolejki naziemnej chwalił jej zalety.
- To znakomity środek transportu masowego. Jego przepustowość jest porównywalna z efektywnością metra, które jest przecież zdecydowanie droższe. Monorail usytuowany jest nad ziemią, więc zatory w ruchu go nie dotyczą. Współczesne, nowoczesne systemy tej kolejki pozwalają na niskie zużycie energii. Jest to transport zeroemisyjny. Trwają prace nad zastosowaniem w monorailu i autonomicznym autobusie systemu klimatyzacji, który uniemożliwiłby zakażenie się wirusami.
Rzeszów coraz bliżej budowy kolejki nadziemnej. Marcin Warch...
Dzięki kolei nadziemnej Rzeszów będzie perłą transportową
Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, wymieniał kolejny plus: gumowe koła toczące się po betonowej szynie są praktycznie bezgłośne. W Chinach stacje kolejki umieszczane są także wewnątrz budynków mieszkalnych, bo nie ma hałasu i wibracji.
- Gdyby udało się zbudować kolej nadziemną, a znając determinację prezydenta Ferenca, głęboko wierzę, że tak się stanie, to Rzeszów byłby perłą transportową nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Byłaby to rzecz niebywała. Chciałbym, żeby tak się stało
- mówił prof. Choromański.
Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości chwalił, że Rzeszów już jest perłą, jeśli chodzi o innowacyjność, nowoczesność i zagłębie start'upów.
- Rzeszów ściąga do siebie ludzi, którzy chcą pracować, tworzyć nowe technologie. Przykład monoraila jest tego najlepszym dowodem - mówił w ratuszu. - Po raz pierwszy w historii naszego kraju prezentujemy projekt ustawy nie w resorcie, ale w konkretnym mieście - Rzeszowie. Dzięki prezydentowi wizjonerowi, który z tak wielką determinacją zabiega o monorail od 10 lat, miasto zasługuje na to, aby mieć ten nowoczesny, sprawny, szybki, bezkolizyjny, ekologiczny środek transportu. Jak żadne inne w Polsce.
Wiceminister Warchoł podkreślał, że prawo powinno podążać za postępem.
- Nie może być za nim krok, a co dopiero 10 lat. A tu mamy zapóźnienie 10-letnie.
Wymieniając plusy wprowadzenia monoraila wskazywał na: odciążenie dla tradycyjnych sieci komunikacyjnych, poprawę bezpieczeństwa, wygodę, szybkość, sprawność, atrakcyjność.
- Ta kolejka jest w stanie w szybkim tempie przewozić dużo osób. Nie paraliżuje ruchu. Nie ma konieczności tak mocnego przebudowywania miasta jak w przypadku metra. I, co niezwykle ważne, to wielki bodziec - magnes dla potencjalnych inwestorów.
MATERIAŁ ARCHIWALNY: Rzeszów chce budować kolejkę nadziemną
Monorail w Rzeszowie. Koszt to kilkaset milionów złotych
Koszt budowy kolejki nadziemnej w Rzeszowie szacuje na ok. 500-600 mln zł. Skąd miasto weźmie takie pieniądze?
Paweł Potyrański z wydziału pozyskiwania funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa mówił, że miasto będzie się starać o pieniądze unijne z kolejnego rozdania.
Przypomnijmy. Rzeszów stara się o budowę monoraila już ponad 10 lat. W sierpniu 2009 r. prezydent Tadeusz Ferenc odwiedził szwajcarską firmę Bartholet, gdzie przyglądał się, jak powstaje kolej jednoszynowa budowana na potrzeby Szanghaju. Podchwycił pomysł, by i w Rzeszowie powstała podobna.
- Szybko, bo już po miesiącu, powstała propozycja trasy kolei jednoszynowej w mieście, o długości 7 km - przypomniał dziś Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. - W listopadzie 2009 r. został opracowany program funkcjonalno - użytkowy budowy. Od tego czasu trwają nieustanne starania o to połączenie i jednocześnie badania dotyczące usytuowania przystanków, miejsc docelowych podróży.
Pierwsza wersja trasy kolei rozpoczyna się pod dworcem głównym PKP, biegnie wzdłuż Wisłoka na południe i kończy się pod kampusem Politechniki Rzeszowskiej przy Powstańców Warszawy. Przebiega także obok stadionu miejskiego i galerii handlowych.
We wrześniu 2012 r. pojawiła się w mieście firma Bombardier i zaproponowała swoje rozwiązanie, a w lipcu 2014 delegacja z ratusza gościła w Kanadzie w ośrodku badawczo - rozwojowym tejże firmy.
Cały czas na przeszkodzie stał brak odpowiednich przepisów, rozwiązań prawnych, technicznych pozwalających na budowę tego środka transportu, choć miasto starało się, by je zmienić.
Przed rokiem delegacja z Rzeszowa przebywała w Chinach, gdzie wprowadzono kolej jednoszynową.
W tym miesiącu miasto podpisało list intencyjny w sprawie budowy nadziemnej jednoszynowej elektrycznej kolejki w Rzeszowie z firmą Sunningwell Polska, która nawiązała współpracę z firmami: BYD Company Limited z siedzibą w Chinach, która jest w stanie zapewnić dostęp do najnowszych technologii oraz z China Communications Construction Company z Chin, która posiada doświadczenie w budowie monoraila.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …