Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejka nadziemna bliżej Rzeszowa. Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości, zapowiedział zmianę w ustawie o transporcie kolejowym

Beata Terczyńska
Beata Terczyńska
Krzysztof Kapica
Rzeszów jest coraz bliżej budowy kolejki nadziemnej, takiej jaką mają np. Szanghaj, czy Dubaj. Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości, zapowiedział dziś w rzeszowskim ratuszu, że w najbliższych dniach złoży do rady ministrów projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym. A Tadeusza Ferenca nazwał wizjonerem.

Dziś w ratuszu Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości zapowiedział, że w najbliższych dniach złoży projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym. Na te przepisy umożliwiające budowę monoraila Rzeszów czeka od 10 lat.

Prof. Włodzimierz Choromański z Politechniki Warszawskiej, zaangażowany w budowę kolejki naziemnej chwalił jej zalety.

- To znakomity środek transportu masowego. Jego przepustowość jest porównywalna z efektywnością metra, które jest przecież zdecydowanie droższe. Monorail usytuowany jest nad ziemią, więc zatory w ruchu go nie dotyczą. Współczesne, nowoczesne systemy tej kolejki pozwalają na niskie zużycie energii. Jest to transport zeroemisyjny. Trwają prace nad zastosowaniem w monorailu i autonomicznym autobusie systemu klimatyzacji, który uniemożliwiłby zakażenie się wirusami.

Rzeszów jest coraz bliżej budowy kolejki nadziemnej. Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości, zapowiedział dziś w ratuszu, że złoży projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym. A Tadeusza Ferenca nazwał wizjonerem.

Rzeszów coraz bliżej budowy kolejki nadziemnej. Marcin Warch...

Dzięki kolei nadziemnej Rzeszów będzie perłą transportową

Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa, wymieniał kolejny plus: gumowe koła toczące się po betonowej szynie są praktycznie bezgłośne. W Chinach stacje kolejki umieszczane są także wewnątrz budynków mieszkalnych, bo nie ma hałasu i wibracji.

- Gdyby udało się zbudować kolej nadziemną, a znając determinację prezydenta Ferenca, głęboko wierzę, że tak się stanie, to Rzeszów byłby perłą transportową nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Byłaby to rzecz niebywała. Chciałbym, żeby tak się stało

- mówił prof. Choromański.

Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości chwalił, że Rzeszów już jest perłą, jeśli chodzi o innowacyjność, nowoczesność i zagłębie start'upów.

- Rzeszów ściąga do siebie ludzi, którzy chcą pracować, tworzyć nowe technologie. Przykład monoraila jest tego najlepszym dowodem - mówił w ratuszu. - Po raz pierwszy w historii naszego kraju prezentujemy projekt ustawy nie w resorcie, ale w konkretnym mieście - Rzeszowie. Dzięki prezydentowi wizjonerowi, który z tak wielką determinacją zabiega o monorail od 10 lat, miasto zasługuje na to, aby mieć ten nowoczesny, sprawny, szybki, bezkolizyjny, ekologiczny środek transportu. Jak żadne inne w Polsce.

POLECAMY: Nadziemna kolejka w Rzeszowie czeka na nowe przepisy i pieniądze. Koszt pierwszej linii to 300 mln zł

Wiceminister Warchoł podkreślał, że prawo powinno podążać za postępem.

- Nie może być za nim krok, a co dopiero 10 lat. A tu mamy zapóźnienie 10-letnie.

Wymieniając plusy wprowadzenia monoraila wskazywał na: odciążenie dla tradycyjnych sieci komunikacyjnych, poprawę bezpieczeństwa, wygodę, szybkość, sprawność, atrakcyjność.

- Ta kolejka jest w stanie w szybkim tempie przewozić dużo osób. Nie paraliżuje ruchu. Nie ma konieczności tak mocnego przebudowywania miasta jak w przypadku metra. I, co niezwykle ważne, to wielki bodziec - magnes dla potencjalnych inwestorów.

MATERIAŁ ARCHIWALNY: Rzeszów chce budować kolejkę nadziemną

Monorail w Rzeszowie. Koszt to kilkaset milionów złotych

Koszt budowy kolejki nadziemnej w Rzeszowie szacuje na ok. 500-600 mln zł. Skąd miasto weźmie takie pieniądze?

Paweł Potyrański z wydziału pozyskiwania funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa mówił, że miasto będzie się starać o pieniądze unijne z kolejnego rozdania.

Przypomnijmy. Rzeszów stara się o budowę monoraila już ponad 10 lat. W sierpniu 2009 r. prezydent Tadeusz Ferenc odwiedził szwajcarską firmę Bartholet, gdzie przyglądał się, jak powstaje kolej jednoszynowa budowana na potrzeby Szanghaju. Podchwycił pomysł, by i w Rzeszowie powstała podobna.

- Szybko, bo już po miesiącu, powstała propozycja trasy kolei jednoszynowej w mieście, o długości 7 km - przypomniał dziś Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. - W listopadzie 2009 r. został opracowany program funkcjonalno - użytkowy budowy. Od tego czasu trwają nieustanne starania o to połączenie i jednocześnie badania dotyczące usytuowania przystanków, miejsc docelowych podróży.

Pierwsza wersja trasy kolei rozpoczyna się pod dworcem głównym PKP, biegnie wzdłuż Wisłoka na południe i kończy się pod kampusem Politechniki Rzeszowskiej przy Powstańców Warszawy. Przebiega także obok stadionu miejskiego i galerii handlowych.
We wrześniu 2012 r. pojawiła się w mieście firma Bombardier i zaproponowała swoje rozwiązanie, a w lipcu 2014 delegacja z ratusza gościła w Kanadzie w ośrodku badawczo - rozwojowym tejże firmy.

Cały czas na przeszkodzie stał brak odpowiednich przepisów, rozwiązań prawnych, technicznych pozwalających na budowę tego środka transportu, choć miasto starało się, by je zmienić.

Przed rokiem delegacja z Rzeszowa przebywała w Chinach, gdzie wprowadzono kolej jednoszynową.

W tym miesiącu miasto podpisało list intencyjny w sprawie budowy nadziemnej jednoszynowej elektrycznej kolejki w Rzeszowie z firmą Sunningwell Polska, która nawiązała współpracę z firmami: BYD Company Limited z siedzibą w Chinach, która jest w stanie zapewnić dostęp do najnowszych technologii oraz z China Communications Construction Company z Chin, która posiada doświadczenie w budowie monoraila.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24