Chińczycy gotowi budować kolejkę dla Rzeszowa. Czy tak będzie wyglądać? [ZDJĘCIA]

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Jeden z modeli kolejki przedstawiciele miasta oglądali podczas wizyty w Chinach. W piątek w ratuszu przedstawiciele firmy budującej takie środki transportu gościli w ratuszu. Omawiano m.in. możliwości realizacji takiego przedsięwzięcia w Rzeszowie. Archiwum UM Rzeszów
Czy sen o budowie kolejki nadziemnej w Rzeszowie może się wreszcie spełnić? Chińska firma, której przedstawiciele gościli w miejskim ratuszu jest gotowa wykonać ją w stolicy Podkarpacia.

Nadziemna kolejka z napędem elektrycznym to jedno z największych marzeń prezydenta Rzeszowa, Tadeusza Ferenca. Jej budowę miasto planuje od wielu lat, a rozmowy w tej sprawie prowadzono już z wieloma firmami, m.in. z Kanady, Szwajcarii, Francji a teraz także z Chin.

Każda z nich ma doświadczenie w budowie tego typu linii, opierających się na pojedynczej szynie zbudowanej nad ulicami. Chociaż władze Rzeszowa wspólnie z naukowcami, m.in. z Politechniki Warszawskiej przygotowały wiele dokumentów i opracowań, temat stoi w miejscu. Powód? Brak odpowiednich przepisów.

Czytaj także

Polskie prawo uznaje już co prawda pojazdy jednoszynowe jako transport zbiorowy, ale wciąż do nowego rozporządzenia brakuje przepisów wykonawczych. A bez nich na budowę kolejki nie można uzyskać unijnego dofinansowania. W tej sytuacji budowa choćby jednej linii jest poza zasięgiem Rzeszowa, który musiałby przekazać na ten cel lwią część rocznego budżetu na miejskie inwestycje. Prace nad zmianą przepisów trwają i nie wiadomo, jak i kiedy się zakończą.

Czytaj także

Propozycja z Chin

Mimo to budowa kolejki była jednym z głównych tematów piątkowego spotkania władz miasta z przedstawicielami chińskiej firmy China Communications Construction Company. To jeden tamtejszych liderów w produkcji kolejek jednoszynowych.

Czytaj także

- Wizyta przedstawicieli tej firmy nie była przypadkowa. Znając nasze plany budowy kolejki przyjechali, aby przedyskutować z prezydentem możliwości wykonania jej w Rzeszowie. To był pierwszy krok, kolejnym będzie przekazanie chińczykom wszystkich opracowań i dokumentacji, jakie do tej pory zebraliśmy na temat kolejki w Rzeszowie. Na kolejnym spotkaniu, po zapoznaniu się z tą dokumentacją przez stronę chińską rozmowy będą już bardziej konkretne – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Czy rozmowy maja sens wobec braku przepisów umożliwiających budowę kolejki? W ratuszu przekonują, że prawo ma się niebawem zmienić na korzyść Rzeszowa, w czym ma pomagać wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł, który starował do Sejmu z rzeszowskiej listy zjednoczonej prawicy.

Urzędnicy liczą, że uchwalenie przepisów zbiegnie się z momentem, gdy miasto będzie gotowe do wybudowania kolejki.

Czytaj także

Chińczycy, którzy gościli w ratuszu przekonują, że kolejka to bardzo dobre i ekonomiczne rozwiązanie. Koszt budowy linii szacują na jedną czwartą kosztów budowy metra. Zakłada się, że kilometr linii kolejki wraz z pełną infrastrukturą, wagonami i przygotowaniem mógłby pochłonąć około 50-100 mln zł.

Oznacza to, że w zależności od wyboru wariantu, pierwsza linia kosztowałaby minimum 350 mln zł przy założeniu, że miałaby 7 kilometrów. Trasę wstępnie wytyczono od dworca PKP, przez aleję Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich i Witosa.

Czytaj także

Tylko z dofinansowaniem

Jak przekonują władze miasta, Rzeszów na uzupełnienie kolejką transportu publicznego jest zdecydowany.

- Czekamy na przepisy, które pozwolą nam złożyć wniosek o dofinansowanie takiej inwestycji przez Unię Europejską. Wówczas będziemy chcieli ogłosić już przetarg na budowę kolejki.

We wtorek, Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa oraz jego zastępca Marek Ustrobiński, podpisali list intencyjny w sprawie budowy nadziemnej jednoszynowej elektrycznej kolejki w Rzeszowie z firmą Sunningwell Polska.

Sunningwell Polska dzięki posiadanemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie koncepcji elektrycznej, jednotorowej kolejki szynowej jest zainteresowane wdrożeniem technologii Monorail na obszarze Rzeszowa. Nawiązała już współpracę z firmami: BYD Company Limited z siedzibą w Chinach, która jest w stanie zapewnić dostęp do najnowszych technologii oraz z China Communications Construction Company z Chin, która posiada doświadczenie w budowie Monorail.

Miasto z kolei, udostępni Sunningwell niezbędną dokumentację, którą zgromadziło na temat budowy kolejki i wyda zgodę, by przedstawiciele firmy przeprowadzili wizję lokalną.

Czytaj także

Współpraca między Rzeszowem a Sunningwell na mocy podpisanego listu ma trwać 12 miesięcy, podczas których mają się odbywać cykliczne spotkania z profesjonalnymi doradcami obu stron.

Kolejne spotkanie z przedstawicielami chińskiej firmy zostało zaplanowane na sierpień. Na podstawie dokumentów przesłanych z Rzeszowa producent ma przedstawić wstępne założenia pierwszej linii, a także przybliżony koszt jej wykonania.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3