Nasza Loteria

Chińczycy gotowi budować kolejkę dla Rzeszowa. Czy tak będzie wyglądać? [ZDJĘCIA]

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Jeden z modeli kolejki przedstawiciele miasta oglądali podczas wizyty w Chinach. W piątek w ratuszu przedstawiciele firmy budującej takie środki transportu gościli w ratuszu. Omawiano m.in. możliwości realizacji takiego przedsięwzięcia w Rzeszowie.
Jeden z modeli kolejki przedstawiciele miasta oglądali podczas wizyty w Chinach. W piątek w ratuszu przedstawiciele firmy budującej takie środki transportu gościli w ratuszu. Omawiano m.in. możliwości realizacji takiego przedsięwzięcia w Rzeszowie. Archiwum UM Rzeszów
Czy sen o budowie kolejki nadziemnej w Rzeszowie może się wreszcie spełnić? Chińska firma, której przedstawiciele gościli w miejskim ratuszu jest gotowa wykonać ją w stolicy Podkarpacia.

Nadziemna kolejka z napędem elektrycznym to jedno z największych marzeń prezydenta Rzeszowa, Tadeusza Ferenca. Jej budowę miasto planuje od wielu lat, a rozmowy w tej sprawie prowadzono już z wieloma firmami, m.in. z Kanady, Szwajcarii, Francji a teraz także z Chin.

Każda z nich ma doświadczenie w budowie tego typu linii, opierających się na pojedynczej szynie zbudowanej nad ulicami. Chociaż władze Rzeszowa wspólnie z naukowcami, m.in. z Politechniki Warszawskiej przygotowały wiele dokumentów i opracowań, temat stoi w miejscu. Powód? Brak odpowiednich przepisów.

Polskie prawo uznaje już co prawda pojazdy jednoszynowe jako transport zbiorowy, ale wciąż do nowego rozporządzenia brakuje przepisów wykonawczych. A bez nich na budowę kolejki nie można uzyskać unijnego dofinansowania. W tej sytuacji budowa choćby jednej linii jest poza zasięgiem Rzeszowa, który musiałby przekazać na ten cel lwią część rocznego budżetu na miejskie inwestycje. Prace nad zmianą przepisów trwają i nie wiadomo, jak i kiedy się zakończą.

Propozycja z Chin

Mimo to budowa kolejki była jednym z głównych tematów piątkowego spotkania władz miasta z przedstawicielami chińskiej firmy China Communications Construction Company. To jeden tamtejszych liderów w produkcji kolejek jednoszynowych.

- Wizyta przedstawicieli tej firmy nie była przypadkowa. Znając nasze plany budowy kolejki przyjechali, aby przedyskutować z prezydentem możliwości wykonania jej w Rzeszowie. To był pierwszy krok, kolejnym będzie przekazanie chińczykom wszystkich opracowań i dokumentacji, jakie do tej pory zebraliśmy na temat kolejki w Rzeszowie. Na kolejnym spotkaniu, po zapoznaniu się z tą dokumentacją przez stronę chińską rozmowy będą już bardziej konkretne – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Czy rozmowy maja sens wobec braku przepisów umożliwiających budowę kolejki? W ratuszu przekonują, że prawo ma się niebawem zmienić na korzyść Rzeszowa, w czym ma pomagać wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł, który starował do Sejmu z rzeszowskiej listy zjednoczonej prawicy.

Urzędnicy liczą, że uchwalenie przepisów zbiegnie się z momentem, gdy miasto będzie gotowe do wybudowania kolejki.

Chińczycy, którzy gościli w ratuszu przekonują, że kolejka to bardzo dobre i ekonomiczne rozwiązanie. Koszt budowy linii szacują na jedną czwartą kosztów budowy metra. Zakłada się, że kilometr linii kolejki wraz z pełną infrastrukturą, wagonami i przygotowaniem mógłby pochłonąć około 50-100 mln zł.

Oznacza to, że w zależności od wyboru wariantu, pierwsza linia kosztowałaby minimum 350 mln zł przy założeniu, że miałaby 7 kilometrów. Trasę wstępnie wytyczono od dworca PKP, przez aleję Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich i Witosa.

Tylko z dofinansowaniem

Jak przekonują władze miasta, Rzeszów na uzupełnienie kolejką transportu publicznego jest zdecydowany.

- Czekamy na przepisy, które pozwolą nam złożyć wniosek o dofinansowanie takiej inwestycji przez Unię Europejską. Wówczas będziemy chcieli ogłosić już przetarg na budowę kolejki.

We wtorek, Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa oraz jego zastępca Marek Ustrobiński, podpisali list intencyjny w sprawie budowy nadziemnej jednoszynowej elektrycznej kolejki w Rzeszowie z firmą Sunningwell Polska.

Sunningwell Polska dzięki posiadanemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie koncepcji elektrycznej, jednotorowej kolejki szynowej jest zainteresowane wdrożeniem technologii Monorail na obszarze Rzeszowa. Nawiązała już współpracę z firmami: BYD Company Limited z siedzibą w Chinach, która jest w stanie zapewnić dostęp do najnowszych technologii oraz z China Communications Construction Company z Chin, która posiada doświadczenie w budowie Monorail.

Miasto z kolei, udostępni Sunningwell niezbędną dokumentację, którą zgromadziło na temat budowy kolejki i wyda zgodę, by przedstawiciele firmy przeprowadzili wizję lokalną.

Współpraca między Rzeszowem a Sunningwell na mocy podpisanego listu ma trwać 12 miesięcy, podczas których mają się odbywać cykliczne spotkania z profesjonalnymi doradcami obu stron.

Kolejne spotkanie z przedstawicielami chińskiej firmy zostało zaplanowane na sierpień. Na podstawie dokumentów przesłanych z Rzeszowa producent ma przedstawić wstępne założenia pierwszej linii, a także przybliżony koszt jej wykonania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24