Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne ma powstać w trzy lata

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Tak plac przed dworcem prezentuje się w koncepcji przygotowanej dla Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Tak plac przed dworcem prezentuje się w koncepcji przygotowanej dla Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Archiwum UM Rzeszów
W ciągu trzech lat w rejonie dworca kolejowego ma powstać miejska część Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Lada chwila miasto ogłosi przetarg na jego zaprojektowanie i budowę.

- Aby rozpocząć poszukiwania wykonawcy, potrzebujemy już tylko kilku dokumentów od kolei. Mamy obiecane, że wpłyną do nas w ciągu kilku dni. To pozwoli nam już w maju ogłosić przetarg

– mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to jedna z największych inwestycji w rejonie śródmieścia. Początkowo miasto miało realizować ją wspólnie z PKP i PKS. Z powodu braku pieniędzy ta ostatnia spółka nie została jednak partnerem miasta w tym zadaniu. Zdecydowano, że najpierw swój część przedsięwzięcia wykona kolej, a potem uzupełni ją miasto. Części kolejowej trwa właśnie rozbudowa stacji Rzeszów Główny, polegając m.in. na budowie nowych peronów, przebudowie budynku dworca i wykonaniu podziemnego przejścia z placu Dworcowego do ul. Kochanowskiego. PKP PLK S.A. modernizuje także wiadukt nad ulicą Batorego.

Podziemne wejście na dworzec

Część miejska obejmie tereny przed dworcem, od strony ul. Grottgera. Zaplanowano tu przede wszystkim budowę podziemnego parkingu, który ma być połączony z peronami.

Znajdzie się na nim miejsce na postój taksówek, a także dla rowerzystów. Przed dworcem powstanie przystanek autobusowy ze stacją ładowania autobusów elektrycznych. Ma pełnić funkcję centrum przesiadkowego z komunikacji autobusowej na kolejową.

Spore zmiany przejdzie układ drogowy w rejonie dworca.

Od strony ulicy Asnyka, na wysokości sklepu samoobsługowego i poczty zaplanowano budowę ronda, które ma ułatwić komunikację między ulicami Grottgera i Asnyka. Drugie rondo miasto zaplanowało w rejonie placu Kilińskiego, gdzie w tej chwili krzyżują się z nim ulice Bardowskiego, Żeromskiego i Grottgera.

Na wizualizacjach, które przygotowano na potrzeby koncepcji centrum widać także przestrzeń dla pieszych, która ma zająć miejsce obecnego parkingu przed dworcem kolejowym. Koszt budowy RCK miasto szacuje na kilkadziesiąt milionów złotych.

- Chcemy rozstrzygnąć przetarg jak najszybciej. Termin zakończenia prac planujemy na 2023 rok – mówi Maciej Chłodnicki.

Rondo także obok ZUS

Uzupełnieniem nowego układu komunikacyjnego ma być ciąg jezdni pomiędzy biurowcem ZUS, gdzie powstanie rondo, a ulicami Śniadeckich i Styki, którędy nowa ulica doprowadzi do wiaduktu nad ulicą Batorego. To zadanie miasto zleci w osobnym przetargu, do którego zgłosiło się właśnie siedem firm. Rozstrzygnięcie zaplanowano na maj, a prace mają się rozpocząć latem.

Do 2021 roku powstanie tu nowa ulica, której zwieńczeniem będzie szeroki przejazd pod wiaduktem, który zastąpi funkcjonująca przez lata w tym miejscu drogę jednopasmową. Dzięki temu pod wiaduktem nie będzie już obowiązywać ruch wahadłowy.


ZOBACZ TEŻ: Wielopoziomowy parking w Rzeszowie ma kosztować 20 milionów złotych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24