Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne ma powstać w trzy lata

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Tak plac przed dworcem prezentuje się w koncepcji przygotowanej dla Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Tak plac przed dworcem prezentuje się w koncepcji przygotowanej dla Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Archiwum UM Rzeszów
W ciągu trzech lat w rejonie dworca kolejowego ma powstać miejska część Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Lada chwila miasto ogłosi przetarg na jego zaprojektowanie i budowę.

- Aby rozpocząć poszukiwania wykonawcy, potrzebujemy już tylko kilku dokumentów od kolei. Mamy obiecane, że wpłyną do nas w ciągu kilku dni. To pozwoli nam już w maju ogłosić przetarg

– mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to jedna z największych inwestycji w rejonie śródmieścia. Początkowo miasto miało realizować ją wspólnie z PKP i PKS. Z powodu braku pieniędzy ta ostatnia spółka nie została jednak partnerem miasta w tym zadaniu. Zdecydowano, że najpierw swój część przedsięwzięcia wykona kolej, a potem uzupełni ją miasto. Części kolejowej trwa właśnie rozbudowa stacji Rzeszów Główny, polegając m.in. na budowie nowych peronów, przebudowie budynku dworca i wykonaniu podziemnego przejścia z placu Dworcowego do ul. Kochanowskiego. PKP PLK S.A. modernizuje także wiadukt nad ulicą Batorego.

Podziemne wejście na dworzec

Część miejska obejmie tereny przed dworcem, od strony ul. Grottgera. Zaplanowano tu przede wszystkim budowę podziemnego parkingu, który ma być połączony z peronami.

Znajdzie się na nim miejsce na postój taksówek, a także dla rowerzystów. Przed dworcem powstanie przystanek autobusowy ze stacją ładowania autobusów elektrycznych. Ma pełnić funkcję centrum przesiadkowego z komunikacji autobusowej na kolejową.

Spore zmiany przejdzie układ drogowy w rejonie dworca.

Od strony ulicy Asnyka, na wysokości sklepu samoobsługowego i poczty zaplanowano budowę ronda, które ma ułatwić komunikację między ulicami Grottgera i Asnyka. Drugie rondo miasto zaplanowało w rejonie placu Kilińskiego, gdzie w tej chwili krzyżują się z nim ulice Bardowskiego, Żeromskiego i Grottgera.

Na wizualizacjach, które przygotowano na potrzeby koncepcji centrum widać także przestrzeń dla pieszych, która ma zająć miejsce obecnego parkingu przed dworcem kolejowym. Koszt budowy RCK miasto szacuje na kilkadziesiąt milionów złotych.

- Chcemy rozstrzygnąć przetarg jak najszybciej. Termin zakończenia prac planujemy na 2023 rok – mówi Maciej Chłodnicki.

Rondo także obok ZUS

Uzupełnieniem nowego układu komunikacyjnego ma być ciąg jezdni pomiędzy biurowcem ZUS, gdzie powstanie rondo, a ulicami Śniadeckich i Styki, którędy nowa ulica doprowadzi do wiaduktu nad ulicą Batorego. To zadanie miasto zleci w osobnym przetargu, do którego zgłosiło się właśnie siedem firm. Rozstrzygnięcie zaplanowano na maj, a prace mają się rozpocząć latem.

Czytaj także

Do 2021 roku powstanie tu nowa ulica, której zwieńczeniem będzie szeroki przejazd pod wiaduktem, który zastąpi funkcjonująca przez lata w tym miejscu drogę jednopasmową. Dzięki temu pod wiaduktem nie będzie już obowiązywać ruch wahadłowy.

Czytaj także


ZOBACZ TEŻ: Wielopoziomowy parking w Rzeszowie ma kosztować 20 milionów złotych

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Podróżny

Jeszcze coś.Budynek dworca PKP ma przepustowość z czasów,gdy był budowany,czyli ok.100 lat temu,gdy Rzeszów był kilkunastotysięcznym miasteczkiem.Trzeba zbudować nowy,większy,nowoczesny połączony razem z nowym dworcem autobusowym posrodku między tymi dworcami.Dużo jeżdżę po Europie to widziałem jak to jest rozwiązane.Wiele 50-80 tysięcznych miast Zachodniej Europy ma dworce o wiele lepsze i nowocześniejsze niż 200 tysięczna stolica innowacji.Wystarczy wysłać urzędników by pooglądali lub zobaczyć na necie.

P
Podróżny

Inaczej wyobrażałem sobie remont dworca kolejowego.Najlepiej byłoby wysadzić budynek dworca wraz z całym placem z peronami w powietrze i w miejscu tej wielkiej dziury wybudować kilkupoziomowy kompleks.To samo tyczy się dworca PKS.Nauczyciele z historii powinni się spieszyć,by pokazać uczniom jak wyglądalo budownictwo z głebokiego PRL-u właśniena przykładzie tego dworca.Na miejscu tego dworca powinien powstać kilkupiętrowy kompleks,gdzie kończyły i zaczynałyby podróż WSZYSTKIE autobusy i busy w Rzeszowie,a nie część na dworcu podmiejskim.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3