Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne oszustwa internetowe na Podkarpaciu. Mieszkańcy naszego regionu stracili po 30 tys. złotych!

Marcin Trzyna
Marcin Trzyna
123RF
Pomimo apeli i kampanii społecznych ludzie wciąż tracą swoje oszczędności ufając oszustom internetowym. Do dwóch oszustw na ok. 30 tysięcy złotych doszło w ostatnich dniach na Podkarpaciu. Pieniądze straciła mieszkanka pow. ropczycko-sędziszowskiego i mieszkaniec pow. sanockiego.

Do komendy w Lesku zgłosił się 50-letni mieszkaniec pow. sanockiego, który powiadomił o oszustwie dokonanym na swoją szkodę.

- W ubiegłym tygodniu na portalu społecznościowym mężczyzna znalazł ogłoszenie dotyczące inwestycji giełdowej. Zgłosił chęć udziału w projekcie podając swój numer telefonu. Następnie odebrał kilka telefonów, podczas których rozmówcy instruowali go, co ma robić - relacjonuje leska policja.

Niestety 50-latek skuszony wizją szybkiego zarobku rozpoczął instalowanie na swoim telefonie nieznanych sobie aplikacji. Następnie potwierdzał w banku polecenia dokonania przelewów i zrobił zdjęcie swojego dowodu osobistego, które przekazał oszustom.

W tym czasie naciągacze wyprowadzili pieniądze z konta 50-latka w wysokości 31 tysięcy złotych.

Do podobnego zdarzenia doszło na terenie gminy Ropczyce.

- Kobieta zamieściła na platformie Marketplace ofertę sprzedaży dwóch par butów. Po wystawieniu ogłoszenia, niemal natychmiast, do sprzedającej zgłosiły się dwie osoby, które były zainteresowane kupnem przedmiotu. Kupujące podesłały do wystawiającej przedmioty kobiety formularze, które były niezbędne do sfinalizowania transakcji - opisuje ropczycka policja.

Mieszkanka gm. Ropczyce, aby wypełnić formularz, musiała kliknąć w link. Po wejściu na stronę, kobieta podała swoje dane oraz informacje o swojej karcie płatniczej. Oszuści podesłali również link do aplikacji, którą pokrzywdzona miała zainstalować na swoim telefonie.

Po zakończonej transakcji kobieta zalogowała się do swojego banku i tam zobaczyła, że oszuści wyprowadzili z jej konta niemal 30 tysięcy złotych.

Jak nie dać się oszukać?

Policja regularnie przypomina o zasadach bezpieczeństwa w Internecie:

  • Stosujmy dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
  • Potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
  • Sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • Chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
  • Zadzwońmy do bliskich, do osób zaufanych i poinformujmy ich o takich działaniach;
  • W przypadku podejrzenia, że jest to oszustwo rozłącz rozmowę, a o próbie wyłudzenia natychmiast poinformujmy Policję.
  • W razie wątpliwości zawsze można zadzwonić na numer alarmowy 112
  • Nie otwieraj wiadomości e-mail lub wiadomości tekstowych od nieznanych nadawców, osób, których nie znasz.
  • Nie klikaj w przesłane do Ciebie linki i nie otwieraj załączników, jeśli nie wiesz, co się w nich znajduje.
  • Uważaj na żądania poufnych informacji: oszuści często proszą o podanie hasła, numery kart kredytowych czy dane bankowe. Nie podawaj takich informacji przez e-mail lub wiadomości tekstowe.
  • Jeśli korzystasz z poczty elektronicznej, mediów społecznościowych i bankowości elektronicznej – włącz weryfikację dwuetapową na swoich kontach online. Zrób to wszędzie, gdzie jest taka możliwość. To dodatkowa warstwa bezpieczeństwa, która utrudnia dostęp oszustom.
  • Stosuj silne, długie i bezpieczne hasła. Pamiętaj, aby Twoja hasła nie zawierały informacji o Tobie ani Twoich bliskich. Do każdej usługi internetowej stosuj inne hasło.
  • Zachowaj ostrożność w mediach społecznościowych. Bądź rozważna(-ny) podczas przyjmowania zaproszeń od nieznanych osób na platformach społecznościowych. Unikaj udostępniania poufnych informacji publicznie na swoim profilu.
  • Regularnie aktualizuj system operacyjny, przeglądarki internetowe i oprogramowanie antywirusowe, aby być chronionym przed lukami bezpieczeństwa.
  • Nie lekceważ komunikatów i alertów bezpieczeństwa, jakie wyświetlają się podczas korzystania z sieci.
  • Naucz się rozpoznawać znaki ostrzegawcze wiadomości phishingowych i podziel się tą wiedzą z rodziną i przyjaciółmi.
  • Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość, zgłoś ją do zespołu CERT Polska. Poproś zaufaną osobę, aby pomogła Ci wypełnić formularz i przesłać zgłoszenie. Podejrzane wiadomości SMS możesz przekazywać bezpośrednio na numer 799-448-084.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24