Miliony na inwestycje na Podkarpaciu [WIDEO]

Karolina Jamróg
Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego zachęcał do ubiegania się o pieniądze.
Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego zachęcał do ubiegania się o pieniądze. Krzysztof Kapica
Marszałek chce dróg i kolei.

Inwestycje współfinansowane z UE (lata 2007-2013)

Inwestycje współfinansowane z UE (lata 2007-2013)

Centrum Wystawienniczo - Kongresowe w Jasionce (zakończenie inwestycji w 2015 roku)
Instytut Teologiczno - Pastoralny w Rzeszowie (oddany w 2012 roku)
Terminal pasażerski na lotnisku w Jasionce (oddany w 2012 roku)
Ponad 1000 km dróg, ponad 1600 km sieci kanalizacyjnej, 428 km sieci wodociągowej

W urzędzie trwają prace nad listą przedsięwzięć najważniejszych dla rozwoju województwa. W nowej perspektywie unijnej, czyli w latach 2014-2020 na Podkarpacie może trafić nawet 1,7 mld złotych. Do tego trzeba doliczyć pieniądze z programów krajowych i budżetu państwa. Jest więc o co walczyć.

- Budowa infrastruktury kolejowej jako dojazd do lotniska w Jasionce i Parku Naukowo-Technologicznego i komunikacja podmiejska łącząca centrum Rzeszowa z lotniskiem to naszym zdaniem inwestycje konieczne - uważa Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. Nieoficjalnie mówi się także, że na liście znajdzie się droga ekspresowa S19. Propozycje przedsięwzięć mogą zgłaszać w urzędzie marszałkowskim tylko samorządy.

Taką szansę mają również instytuty badawcze, uczelnie, grupy przedsiębiorców oraz organizacje pozarządowe.

Można zgłaszać te inwestycje, które kosztowałyby minimum 10 mln złotych. W przypadku tych związanych z infrastrukturą poprzeczka jest wyższa i wynosi 50 mln złotych.

W wyścigu o wpisanie na listę najważniejszych inwestycji największe szansę mają te dotyczące transportu, środowiska, energetyki, finansowania badań i wyposażenia laboratoriów.

Listę poznamy najprawdopodobniej w połowie września. Wcześniej zostanie przedstawiona w Ministerstwie Finansów. Tam też zapadnie decyzja, które z nich będą sfinansowane z pieniędzy unijnych, a które z programów krajowych i budżetu państwa.

Marszałek województwa nie ujawnia ile oraz jakie propozycje wpłynęły do tej pory do urzędu.

Zdaniem Krzysztofa Kaszuby, ekonomisty z Rzeszowa pomysłów, jak wydać unijne pieniądze nie powinno zabraknąć.

- Trzeba dokończyć budowę autostrad, wybudować drogę S19 i szybką kolej z Rzeszowa do Warszawy. O tym ostatnim projekcie mówi się już od 20 lat - zwraca uwagę i na tych propozycjach nie poprzestaje.

- Zastrzyku finansów potrzebuje też służba zdrowia. Trzeba doposażyć szpitale w sprzęt i zastanowić się nad rozbudową niektórych oddziałów. Dzisiaj większość pacjentów z problemami onkologicznymi trafia do szpitala w Brzozowie. Może takie oddziały należy rozbudować i w Rzeszowie - stolicy województwa. Wsparcia potrzebują także polscy przedsiębiorcy. Jakaś część pieniędzy powinna trafić do polskich firm -uważa ekonomista.

Wideo

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Mógłby pan zmodernizować linię kolejową nr 25... ale po co, no nie, panie marszałku?

k
kasjerka z Tesco
W dniu 06.08.2013 o 08:13, Jaś napisał:

Typowe dla pisowców, ale pozostawiając daleko z tyłu polityczne szambo to pan Ortyl niczym nowym nie zaskoczył, brak jakiejkolwiek nowej wizji, kreatywności czy ciekawych planów a jedynie powtórzenie już od paru ładnych lat wałkowanych propozycji i koniecznych od dawna inwestycji w infrastrukturę. Czekam i czekam ale chyba na próżno, kiedy wreszcie coś stworzy od siebie...

Jak bedzie juz Pis u wladzy to zaraz niedlugo zaczna stawiac pomniki za miesieczne obowiazkowe skladki, obowiazkowy konkordatowy podatek dziesieciny dla kosciola i obowiazkowy 1 procent zarobkow na Radio Maryja, choc na utrzymanie szkol i na pobory dla nauczycieli nie bedzie w Skarbcu nawet 1 grosza. Beda inwestowac w struktury partyjne PiS-u i koszty reprezentacyjne wycieczek do Smolenska, obowiazkowe coroczne pielgrzymki dla wszystkich w wieku od 12 do 67 roku zycia, oraz widowiskowe spektakle swiatlo i dzwiek na ulicach, z krzyzami pod palacem Kaczynskich i na Wawelu. Bez zaswiadczenia z parafii ze jestes po odbytej spowiedzi okresowej to nawet chleba i mleka nie kupisz bo ochroniarz bedzie sprawdzal przed wpuszczeniem do sklepu.

J
Jaś
W dniu 06.08.2013 o 07:57, rzeszowianin napisał:

To wszystko dzięki rządowi PO, dlaczego Ortyl tego nie mówi, tylko przypisuje sobie dla siebie zasługi ?? to ministerstwo Bieńkowskiej przekaze pieniądze. To nie zasługi PiSu.

Typowe dla pisowców, ale pozostawiając daleko z tyłu polityczne szambo to pan Ortyl niczym nowym nie zaskoczył, brak jakiejkolwiek nowej wizji, kreatywności czy ciekawych planów a jedynie powtórzenie już od paru ładnych lat wałkowanych propozycji i koniecznych od dawna inwestycji w infrastrukturę. Czekam i czekam ale chyba na próżno, kiedy wreszcie coś stworzy od siebie...

r
rzeszowianin

To wszystko dzięki rządowi PO, dlaczego Ortyl tego nie mówi, tylko przypisuje sobie dla siebie zasługi ?? to ministerstwo Bieńkowskiej przekaze pieniądze. To nie zasługi PiSu.

X
XcX
W dniu 05.08.2013 o 21:26, Tom napisał:

Goście którzy projektowali przebudowę krajowej 19 do Barwinka zrobili wszystko żeby przejazd był jak najbardziej niebezpieczny, nie wykonano nawet wiaduktu nad Jasienicą żeby dalej tam była masakra i ginęli ludzie... te wszystkie skrzyżowania na szczytach wzniesień i na zakrętach - takie coś występuje tylko w Polsce ... nie mówiąc o tym że nikt nie panuje nad zabudową wzdłuż dróg krajowych -powinien być całkowity zakaz budowy domów indywidualnych przy drogach krajowych z bezpośrednim włączeniem do ruchu.

Wszystkiego od razu nie jest się w stanie zbudować, zauważ że z centrum Rzeszowa do granicy jest ok 1,5h przy normalnej jeździe. W miejscach newralgicznych są znaki, a że kierowcy ich nie respektują to tylko i wyłącznie można mieć do nich pretensje. Można mieć nadzieję, że za ok 4 lata będzie już przedłużenie S19 do okolic Czudca z połączeniem do DK9 bo reszta odcinków na południe to nie bardzo wróżę przed upływem obecnej dekady.

T
Tom
W dniu 05.08.2013 o 20:38, Patryk napisał:

kiedy będzie S-19 ????????????? przecież jesteśmy w Europie!! a od Rzeszowa do Polskiej granicy ze Słowacją w Barwinku jedzie się masakrycznie ciężko. Potrzebna jest droga ekspresowa nie mówiąc już o autostradzie, bo tej to raczej nigdy się nie doczekamy. Ale Słowacy budują autostrady i już do słowackiego Prešova za 2-3 lata będzie autostrada, którą można dojechać na całe południe Europy.

Goście którzy projektowali przebudowę krajowej 19 do Barwinka zrobili wszystko żeby przejazd był jak najbardziej niebezpieczny, nie wykonano nawet wiaduktu nad Jasienicą żeby dalej tam była masakra i ginęli ludzie... te wszystkie skrzyżowania na szczytach wzniesień i na zakrętach - takie coś występuje tylko w Polsce ... nie mówiąc o tym że nikt nie panuje nad zabudową wzdłuż dróg krajowych -powinien być całkowity zakaz budowy domów indywidualnych przy drogach krajowych z bezpośrednim włączeniem do ruchu.

m
mis

Zamiast wywalac miliony na budowe tej bezsensownej lini kolejowej do lotniska lepiej przeznaczyc je na budowe lacznika kolejowego turaszowka-przybowka. Uruchomic wtedy pociagi z Sanoka przez Krosno do Rzeszowa. Zysk gwarantowany!

A
Adam
W dniu 05.08.2013 o 12:59, Gość napisał:

a ze 20 tys wyjechało "za chlebem" ;) Weź dane o zamieszkałych z deklaracji śmieciowych to nawet 150 tys nie będzie - ucziwych

Jeśli jesteś Rzeszowiakiem to nie mogę być dumny z tego powodu, zerknij na statystyki ilu studentów studiuje wówczas nawet pomniejszając liczbę rdzennych żaków z Rzeszowa oraz częściowo zaocznych, to te 20 tyś lekką ręką się osiąga ale co by nie umniejszyć Twego ego powiem, że przez 9 m-cy tylko.

a
aneth
W dniu 05.08.2013 o 11:08, Tom napisał:

A kto niby będzie jeździł tymi połączeniami kolejowymi ? miłośnicy kolei czy też rodziny kolejarzy z darmowymi biletami? Komunikacja kolejowa jest dużo droższa (eksploatacja) od komunikacji samochodowej . Nie ma co wracać do lat 70tych kiedy jeden samochód przypadał na pół wioski... to się nie wróci - no chyba że benzyna będzie kosztować 20 zł/l a ceny biletów kolejowych nie wzrosną.

pomysl dobrze - jak zrobic linie kolejowe na miare XXI wieku i gdy czas podrozy diametralnie sie skroci to uwierz ze powietrza nikt wozic nie bedzie jesli podroz przykladowo z sanoka do rzeszowa bedzie trwała o polowe krocej niz PKSem. troche wyobrazni

G
Gość
W dniu 05.08.2013 o 12:25, Adam napisał:

Zanim coś palniesz następnym razem to wysil trochę mózgownicę. Oficjalna str UM Rzeszów >Miasto Rzeszów>Dane statystyczne>Rzeszów w liczbach:   ,,Liczba mieszkańców - 182 566 (stan na 24.06.2013 r., zgodnie z wykazem Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Rzeszowa – liczba osób zameldowanych na pobyt stały i czasowy w Rzeszowie)"

a ze 20 tys wyjechało "za chlebem" ;) Weź dane o zamieszkałych z deklaracji śmieciowych to nawet 150 tys nie będzie - ucziwych

k
knot

ale stęka yyyyyyyuuuuuu, yyyyyuuuu, że tak powiem yyyyyuuuuu

A
Adam
W dniu 05.08.2013 o 12:11, nollet71 napisał:

W oczach ci się troi, Rzeszów ma 156 tysiecy meiszkańcow. Skad ci się wzięło 200 tysiecy?

Zanim coś palniesz następnym razem to wysil trochę mózgownicę. Oficjalna str UM Rzeszów >Miasto Rzeszów>Dane statystyczne>Rzeszów w liczbach:   ,,Liczba mieszkańców - 182 566 (stan na 24.06.2013 r., zgodnie z wykazem Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Rzeszowa – liczba osób zameldowanych na pobyt stały i czasowy w Rzeszowie)"

p
peter

I jak zwykle podkarpacie to tylko Rzeszów. Po huju taka władza.
Nie dziwie się że z tego podkarpackiego zadupia młodzież spierdala.

n
nollet71
W dniu 05.08.2013 o 12:02, Tom napisał:

Co ciekawe nikt nie jeździ również kolejką na Okęcie ... jedyna kolejka na lotnisko w Polsce która jako tako funkcjonuje to Balice ale to ze względu na przyjazdy turystów-studentów-erazmusowców (pasożytów) latających tanimi liniami z Europy , przyjeżdżają oni do Krakowa nachlać się tanio i pobawić w lokalach... Po co mieliby przyjeżdżać do Rzeszowa? Żeby zjeść zapiekankę na dworcu PKP?W filmie "Wniebowzięci" Maklakiewicz i Himilsbach zjedli przynajmniej obiad na lotnisku w Jasionce (nigdy w starym terminalu nie było restauracji) :-)

W oczach ci się troi, Rzeszów ma 156 tysiecy meiszkańcow. Skad ci się wzięło 200 tysiecy?

A
Artur
W dniu 05.08.2013 o 11:32, ted napisał:

Jak zwykle największa kasa idzie do Rzeszowa... Chciałbym przypomnieć że w Rzeszowie mieszka zaledwie 200tyś mieszkańców a na pozostałym obszarze województwa aż 2mln. Powinno się głównie wspierać miasta lokalne np. Przemyśl, Krosno, Mielec itd. gdyż stanowią one ważny ośrodek dla wielu innych miejscowości znajdujących się na terenie województwa. Ponadto Rzeszów jako stolica województwa ma inne możliwości zdobycia pieniędzy na inwestycje, a mniejsze miasta nie. I po co kolej na lotnisko? Do lotniska w Lublinie wybudowali i nikt nią nie jeździ! No ale przecież nie możemy być gorsi od woj. lubelskiego...

Kolego, nie stękaj, Rzeszó pomimo duuuużo mniejszej kasy niż taki Kraków czy Warszawa wygląda o niebo lepiej, jest przestronniejszy mimo innego położenia i specyfiki miasta, jeździ się dużo płynniej (tu wiedzą Ci co kiedykolwiek jeździli po tych miastach bo reszta nie zrozumie i tak), czystość i schludność to przez te duże miasta pojęcia nieosiągalne w stosunku do Rzeszowa a więc i inne miasta też mogą być ciekawe a to tylko i wyłącznie za sprawą dobrych rządzących managerów a nie uciemiężonych przez los. Przemyśl już coraz ładniej wygląda - choć jeśli był ktoś na kopcu tatarskim widział jak w trakcie ubywa kostek - chyba ktoś z Rzeszowa, W-wy czy Krk nie przyjechał po nie a więc wszystko zależy tylko i wyłącznie od gospodarza i społeczności lokalnej.

Dodaj ogłoszenie