MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ministerstwo Infrastruktury dementuje plotki o wzroście opłat za badania techniczne

OPRAC.:
Marcin Żminkowski
Marcin Żminkowski
Polska Press
Ministerstwo Infrastruktury stanowczo zaprzecza informacjom krążącym w mediach na temat planowanego wzrostu opłat za badania techniczne pojazdów od 1 lipca 2024 roku. Według oficjalnego komunikatu, nie ma żadnych podstaw do twierdzeń, że opłaty te będą uzależnione od wzrostu wynagrodzenia minimalnego. Resort podkreśla, że aktualne przepisy prawne nie przewidują żadnych zmian w tej kwestii, a wszelkie doniesienia na ten temat są nieprawdziwe.

Oficjalne stanowisko Ministerstwa

Ministerstwo Infrastruktury wyraźnie odcina się od spekulacji i nieprawdziwych informacji, które pojawiły się ostatnio w przestrzeni medialnej. W wydanym komunikacie czytamy:

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że od 1 lipca 2024 r. nie wzrosną opłaty za badania techniczne pojazdów

To stanowisko jest reakcją na nieprawdziwe doniesienia, które sugerowały, że opłaty za badanie techniczne pojazdów będą związane ze wzrostem wynagrodzenia minimalnego od 1 lipca 2024 roku. Ministerstwo jasno podkreśla, że żadne prace legislacyjne w tym kierunku nie zostały rozpoczęte.

Nieprawdziwa jest powielana w mediach informacja o uzależnieniu wysokości opłat za badanie techniczne pojazdów od wynagrodzenia minimalnego i jego wzrostu od 1 lipca 2024 r., a co za tym idzie - wskazywana wysokość stawki.

Obecna stawka za badanie techniczne pojazdu osobowego wynosi 98 zł, a po odliczeniu podatków, przedsiębiorcy prowadzący Stacje Kontroli Pojazdów (SKP) otrzymują około 60 zł. Tymczasem, koszty prowadzenia działalności SKP znacznie wzrosły. Od 2004 roku, kiedy to ustalono obecne stawki, nie tylko inflacja narastająco przekroczyła 80%, ale także znacznie wzrosły koszty mediów, wynagrodzeń, narzędzi, serwisu oraz legalizacji urządzeń.

W związku z tym, przedstawiciele branży motoryzacyjnej zwrócili się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o podniesienie opłat za badania techniczne. Jak napisano w dokumencie przesłanym do ministra:

Wysokość opłat za badania została określona w 2004 roku, tj. 20 lat temu i od tego czasu nie była waloryzowana. Przez ten czas drastycznie wzrosły koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Inflacja liczona narastająco przekroczyła 80 proc., a wysokość minimalnego wynagrodzenia o pracę, które odzwierciedla sytuację gospodarczą, wzrosła o 521 proc. To powoduje, że przychody z opłat za badania techniczne nie pokrywają kosztów ich wykonywania.

Propozycje branży i reakcja Ministerstwa

Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) również włączyło się do dyskusji, sugerując, że badanie techniczne pojazdu powinno kosztować co najmniej 10% minimalnego wynagrodzenia. Wiceprezes SITK, Artur Sałata, podkreśla:

Stacje i diagności powinni walczyć o wyższe stawki.

Według tej propozycji, przy założeniu minimalnego wynagrodzenia na poziomie 4300 zł, badanie techniczne miałoby kosztować co najmniej 430 zł. Z drugiej strony, diagności uważają, że uczciwa kwota za badanie techniczne samochodu osobowego powinna wynosić 246 zł brutto, a w ustawie Prawo o ruchu drogowym powinien znaleźć się zapis o corocznej waloryzacji opłat o wskaźnik inflacji za poprzedni rok.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24