Mniejsze ale dojrzalsze

Marek Jakubowicz
Choć nowe volvo S40 jest o 50 milimetrów krótsze od swego poprzednika - mimo to jest znacznie bardziej atrakcyjne i konkurencyjne. - Oferujemy naszym klientom cechy użytkowe dużego samochodu w zwartym formacie. W połączeniu z ekscytującą stylistyką i wyjątkowymi własnościami jezdnymi czyni to nowe volvo S40 wysoce konkurencyjną ofertą w tym segmencie rynku motoryzacyjnego - twierdzi i Hans-Olov Olsson, przes Volvo Car Corporation.

Wytwarzany w Belgii

Całkowicie odmienione volvo S40 produkowane jesty w Belgii, w fabryce Volvo w Ghent. Tym samym zakończyła się produkcja poprzednich modeli S40 i V40 w Born na terenie Holandii.Firma Volvo Cars zainwestowała 340 milionów euro w fabrykę w Ghent, która po rozwinięciu pełni możliwości będzie największą z fabryk tej firmy, o rocznej wydajności 270 tys samochodów.Nowe S40 jest pierwszym modelem w ofercie Volvo, wytwarzanym z wykorzystaniem tzw. wspólnej technologii. Następny będzie model V50 - sportowe kombi, które trafi do salonów w pierwszej połowie roku 2004.
Oprócz modeli S40 i V50, z linii produkcyjnej w Ghent schodzić będzie także Volvo S60, natomiast produkcja modelu V70 zostanie przeniesiona do fabryki Torslanda w Göteborgu (Szwecja). W Torslanda produkowane będą także modele XC70, S80 oraz XC90.

Ewolucja w nadwoziu, rewolucja we wnętrzu

Nadwozie tego modelu jest odzwierciedleniem nowoczesnego stylu, przyjętego przez projektantów Volvo Cars. Natomiast wnętrze maksymalnie eksponuje dużą przestrzeń, mimo zwartej bryły nadwozia. Jest ono tak zaprojektowane, by tworzyć kilka poziomów odbioru wizualnego. Na pierwszy poziom składają się ostro zaakcentowane elementy wykończeniowe rozmieszczone w całej kabinie, wzdłuż bocznych okien i przedniej szyby. Stwarza to wrażenie bezpiecznego zawinięcia w kokon. Następny poziom tworzy deska rozdzielcza z wylotami wentylacyjnymi i innymi detalami.Na tablicy przyrządów dominują dwa okrągłe wskaźniki z metalowym, kontrastującym obrzeżem. Takie rozwiązanie nadaje sportowy charakter i stwarza przestrzenny efekt wizualny.Najbardziej charakterystycznym elementem nowego wystroju kabiny jest unikalna, wyjątkowo wąska, wolno stojąca kolumna środkowej konsoli, łącząca w elegancki sposób nakładkę tunelu z deską rozdzielczą. Tworzy ona trzeci poziom odbioru wizualnego. Wnętrze może być wykończone w jednej z trzech tonacji: ciemnoszarej, szarej i ciemnobeżowej. Dla każdej z nich dostępny jest szereg odpowiednich odcieni tapicerki.
Jednym z czterech rodzajów tapicerki jest tapicerka skórzana. Z kolei najbardziej nowatorska jest tapicerka dala - materiał tkany w jodełkę z elementami t-tec i widocznymi jasnymi szwami.T-tec jest specjalnie opracowanym na zamówienie Volvo Cars materiałem, dla którego inspiracją były akcesoria sportowe i podróżnicze. Kabina wysunięta do przodu, duży rozstaw osi oraz poprzeczne ustawienie silnika przyczyniają się do przestronności kabiny nowego volvo S40. Wnętrze kabiny pozwala na wiele wariantów aranżacji przestrzeni. Tylne siedzenie jest dzielone, z możliwością złożenia osobno obu części oparcia. Przedni fotel pasażera dostępny jest również w wersji z oparciem rozkładanym do poziomu. Po złożeniu siedzeń uzyskuje się całkowicie płaską podłogę w przestrzeni bagażowej.

Kształt łódki

[obrazek3]Nowe Volvo S40 jest krótsze, lecz równocześnie szersze i wyższe od swego poprzednika, co w efekcie przekłada się na większą przestronność kabiny. Boczny profil charakteryzuje krótka pokrywa silnika i wysunięta do przodu kabina. Taka sylwetka - jakby samochód nieustannie parł do przodu - stwarza wrażenie prędkości nawet na postoju, a równocześnie pozwala wydłużyć kabinę i w ten sposób uzyskać dużą ilość miejsca na nogi dla pasażerów na tylnym siedzeniu. Zwiększenie rozstawów osi i kół spowodowało, że te ostatnie znalazły się niemal w narożach nadwozia. Przyczynia się to do sportowej prezencji oraz większej stabilności na drodze. Większy rozstaw osi umożliwił także dogodne poszerzenie tylnych drzwi.Patrząc z góry, nadwozie swym kształtem przypomina kadłub łódki z zaokrąglonym dziobem, szerokim śródokręciem i zwężającą się rufą. Wraz z szeroką linią barkową, kształty te składają się na atletyczną i zwartą sylwetkę, która jednocześnie wykazuje się doskonałą aerodynamiką.
Drzwi w modelu S40 mają profil wypukły, podkreśla zwartość bryły nadwozia oraz wzmacnia wrażenie szerokości kabiny. Nowego typu wycieraczki przedniej szyby skrywają się pod krawędzią pokrywy silnika. Boczne kierunkowskazy umieszczone są w zewnętrznych lusterkach wstecznych, dzięki czemu są lepiej widoczne.
Sportowy charakter
samochodu uwypuklaja ddodatkowe elementy stylizacyjne, na które składają się bardziej wyraziste nakładki progów oraz spojlery. Na liście wyposażenia opcjonalnego jest pokaźna liczba aluminiowych tarcz kół o nowych wzorach. Najbardziej sportowe są 18-calowe tarcze przeznaczone do opon o ultra niskim profilu 215/45. Nowe volvo S40 będzie dostępne także z pakietem sportowym - specjalnie dobranymi akcesoriami, jeszcze mocniej akcentującymi jego sportową naturę i dynamiczne oblicze.
W skład pakietu sportowego wchodzą przednie i tylne spojlery dolne, spojlery boczne oraz spojler na pokrywę bagażnika - wszystkie w kolorze nadwozia. Należy do niego również obniżone o 20 mm zawieszenie, przyczyniające się do spotęgowania wrażeń z jazdy.

Nowa generacja silników

Mimo zwartej budowy, nowe volvo S40 posiada rzędowy, pięciocylindrowy silnik umieszczony poprzecznie - rozwiązanie niespotykane w samochodach tej klasy.
Zastosowanie takiego układu jednostki napędowej było możliwe dzięki zmniejszeniu gabarytów silnika. W rezultacie samochód ten charakteryzuje się znakomitymi osiągami i doskonałym prowadzeniem. Zwarta konstrukcja silnika wpłynęła również korzystnie na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podczas zderzenia.
Nowe, pięciocylindrowe, rzędowe jednostki mają pojemność skokową 2.4 oraz 2.5 litra. Dzięki swym pięciu cylindrom i dużej pojemności, silniki rozwijają wysoki moment już przy małych prędkościach obrotowych - umożliwiają tym samym szybkie rozpędzenie auta.
Pięciocylindrowy silnik o dużym skoku tłoka ma ponadto spokojniejszy, przyjemniejszy charakter ze względu na niski poziom drgań i płynną pracę.
Rozwiązania techniczne zastosowane w silnikach nowego volvo to: cztery zawory na cylinder i dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy zapewniające dużą moc i szybką reakcję; układ płynnej regulacji faz rozrządu gwarantujący dużą moc i wysoki moment obrotowy w połączeniu z niższym zużyciem paliwa i ograniczoną emisją substancji szkodliwych; elektroniczny układ sterowania pracą silnika z precyzyjnym sterowaniem adaptacyjnym poprawiający sprawność spalania i osiągi jednostki napędowej.
Wersję volvo S40 T5, o najbardziej sportowym charakterze, wyposażono w 2.5-litrowy silnik benzynowy z niskociśnieniową turbosprężarką o mocy 220 KM.
Volvo S40 jest również dostępne z jednym spośród dwóch pięciocylindrowych silników wolnossących: 2.4i oraz 2.4, o mocy - odpowiednio - 170 KM i 140 KM. Obydwie jednostki mają pojemność skokową 2.4 litra.Gama dostępnych silników będzie konsekwentnie rozszerzana. Wiosną 2004 wejdzie silnik 1.8 4-cyl., rzędowy o 120 KM , jesienią 1.6 4-cyl., rzędowy o mocy 100 KM 145 i 1.6 D (turbodoładowany) 4-cyl., rzędowy, 110 KM .

Skrzynie biegów

Sześciobiegowa skrzynia mechaniczna opracowana do S60 R i V70 R debiutuje teraz w S40 T5. Sześć przełożeń w przód dobierano z myślą o połączeniu dynamiki rozpędzania i wysokiej prędkości jazdy. W skrzyni zastosowano potrójne synchronizatory i zagwarantowano precyzję zmiany biegów oraz wyraźne wyczucie położeń spoczynkowych dźwigni. Z silnikami wolnossącymi współpracują nowej generacji pięciobiegowe skrzynie mechaniczne. Wyposażono je w potrójne synchronizatory umożliwiające szybką i precyzyjną zmianę przełożeń.
Automatyczna skrzynia biegów jest taka sama, jak większych modelach Volvo. Jest to skrzynia pięciobiegowa z układem adaptacyjnego dopasowywania sposobu zmiany przełożeń do stylu jazdy kierowcy.Wersja S40 z turbodoładowanym silnikiem dieslowskim jest standardowo wyposażona w sześciobiegową skrzynię mechaniczną (inną, niż stosowana w wersji T5).

Krótkie porównanie

Nowe Volvo S40 jest krótsze od swego poprzednika, lecz wszystkie pozostałe wymiary ma większe: długość 4468 mm (o 48 mm mniej niż w poprzednim modelu S40), szerokość 1770 mm (o 54 mm więcej), wysokość 1452 mm (o 44 mm więcej),rozstaw osi 2640 mm (o 78 mm więcej),rozstaw kół przednich 1535 mm (o 63 mm więcej),rozstaw kół tylnych 1531 mm (o 57 mm więcej).

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3