MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na Festiwalu Klasyki Polskiej w Rzeszowie będzie dużo wykwintnej polszczyzny i śmiechu

Piotr Samolewicz
Piotr Samolewicz
„Trzy po trzy”
„Trzy po trzy” Maciej Mikulski
Teatr Klasyki Polskiej ma w swoim repertuarze utwory Słowackiego, Wyspiańskiego, Witkacego, Mrożka i Fredry. Spektakle dwóch ostatnich artystów będzie można podziwiać podczas Festiwalu Klasyki Polskiej na scenie Instytutu Pastoralno-Teologicznego w Rzeszowie (19-22 czerwca).

Teatr Klasyki Polskiej (TKP) powstał w 2020 r. jako fundacja. Nazwę wymyślił nieżyjący aktor Paweł Królikowski, swego czasu prezes związku Artystów Scen Polskich, po rozmowie z pewną instruktorką teatralną. Narodzeniu fundacji towarzyszyła świadomość szczupłej obecności polskiej klasyki w teatrach. Od ub. roku TKP działa pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Misją Teatru jest inscenizowanie polskiej klasyki teatralnej wiernie z jej literą i duchem.

TKP jest sceną objazdową. Teatr do tej pory występował na 40 scenach w różnych miejscach kraju, jego aktorzy zagrali prawie dla 30 tys. widzów.

Dyrektorem TKP jest aktor i reżyser Jarosław Gajewski.

– Mamy pewność, że klasyka łączy. Jeśli najgłębszym sensem teatru jest spotkanie, rozumiane jako zbliżenie dusz, to klasyka jako treść tego spotkania wypełnia swoje zadanie najlepiej z repertuaru, jaki znam. Inaczej łączy nas repertuar współczesny, inaczej klasyka. Klasyka łączy nas głębinowo – mówi J. Gajewski.

Zespół TKP budują tak znani aktorzy, jak Lidia Sadowa, Henryk Gołębiewski, Robert Latusek, Łukasz Lewandowski, Sebastian Fabijański, Dariusz Kowalski, Andrzej Mastalerz.

- Robimy teatr, do jakiego chodziliśmy w dzieciństwie i młodości, teatr, jaki wzbudził w nas tęsknotę za sztuką sceniczną. Nasze drogi wywodzą się z teatru amatorskiego, Jarosław Gajewski zaczynał w Żyrardowie, ja w Siemiatyczach. W Polsce wiele ludzi robiło i robi w sposób amatorski teatr, są zakochani w teatrze i my spłacamy dług wobec nich, grając m.in. sztuki Fredry. Fundacja zaczynała od „Zemsty”, Fredro pisał wierszem jako najwyższą formą mowy scenicznej, i dla nas aktorów jest wielką frajdą, że możemy się realizować w takim języku. Oprócz „Zemsty” mamy inne sztuki Fredrowskie, „Dożywocie”, „Trzy po trzy”, „Śluby panieńskie” – mówi D. Kowalski.

Festiwal Klasyki Polskiej w Instytucie Pastoralno-Teologicznym w Rzeszowie będzie drugim wydarzeniem Teatru na scenie tej instytucji. Podczas festiwalu rzeszowianie jeszcze raz zobaczą „Zemstę” i „Dożywocie” w reż. Michała Chorosińskiego, a po raz pierwszy „Śluby panieńskie” w tej samej reżyserii i „Ambasadora” Sławomira Mrożka w reż. Jarosława Gajewskiego ze wspaniałą rolą Andrzeja Mastalerza.

„Jarosław Gajewski rozumie siłę tekstu Sławomira Mrożka. Aktorom, przede wszystkim Andrzejowi Mastalerzowi, pozwolił zagrać „Ambasadora” jako traktat nie tylko o polityce, przede wszystkim o człowieczeństwie” – recenzował w „Polska Times” sztukę Piotr Zaremba.

Repertuar:

  • 19.06 „Trzy po trzy”;
  • 20.06 „Zemsta”;
  • 21.06 „Dożywocie”;
  • 22.06 „Ambasador”.

Wszystkei spektakle grane są o godz. 19. Bilety i karnety można kupić na: biletyna.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Lady Pank: rocznica debiutanckiej płyty

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24