Nareszcie ruszyły prace remontowe linii kolejowej 102 z Przemyśla na Ukrainę [ZDJĘCIA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Trwa długo oczekiwany remont linii kolejowej 102.
Trwa długo oczekiwany remont linii kolejowej 102. Marek Kuchciński/Facebook
Udostępnij:
Rozpoczęły się długo oczekiwane prace remontowe linii kolejowej 102 z Przemyśla, przez graniczne Malhowice do Niżankowic w Ukrainie, a dalej w głąb południowej części tego kraju lub przez Chyrów do granicy w Krościenku i w Bieszczady.

- Ruszył remont linii kolejowej 102 – z Przemyśla na Ukrainę - ogłosił na swojej stronie na Facebooku Marek Kuchciński z Przemyśla, poseł Prawa i Sprawiedliwości, przewodniczący Sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych. Jeden z orędowników reaktywacji tego połączenia.

Po stronie polskiej wymieniane są podkłady i tory, po ukraińskiej finalizowane prace dokumentacyjne.

Linia 102 prowadzi z Przemyśla, na południe, do Malhowic na granicy polsko-ukraińskiej. Długość tego odcinka wynosi 12 km. Potem przez terytorium Ukrainy, do miasteczka Chyrów. Dalej, już jako linia 108, dociera do Polski, a następnie przez Krościenko do Ustrzyk Dolnych. Oczywiście, na terytorium Ukrainy, linia rozgałęzia się i łączy z innymi w tym kraju.

Przed laty 102 była wykorzystywana przez turystów jadących w Bieszczady, wtedy przebiegała przez teren ZSRR. W czasie przejazdu przez ZSRR nie wolno było wysiadać z pociągu, ani do niego wsiąść. Skład był pilnowany przez radzieckich żołnierzy. W 1994 r., dwa lata po rozpadzie ZSRR, linia przestała funkcjonować. Popadała w zapomnienie. W 2016 r. społecznicy oraz przedstawiciele różnych służb i organizacji rozpoczęli starania o przywrócenie linii. Jedną z pierwszych czynności było usunięcie dzikiej roślinności z torów. To nie tylko krzewy, ale w kilku miejscach, w środku torów rosły sporej wielkości drzewa.

Z czasem w Przemyślu zawiązało się stowarzyszenia Linia 102.pl a niedługo potem siostrzane w Ukrainie 102.ua. Organizowane były różne wspólne działania, nie tylko związane z koleją, a przygraniczna współpraca może być wzorem dla innych regionów.

Celem stowarzyszeń była reaktywacja linii do celów turystycznych. Przez kilka lat był to jednym zbyt słaby argument dla decydentów polskich i ukraińskich. O konieczności odbudowy połączenia mówiło tuż przed wybuchem wojny w Ukrainy, podczas lutego konferencji Europa Karpat w Krasiczynie koło Przemyśla. Wówczas Oleksandr Kubrakov, minister infrastruktury Ukrainy, zaskoczył deklaracją, że to państwo chce wyremontować przebiegający przez ten kraj ok. 20 km odcinek dawnej linii 102. Obecnie staje się to faktem, choć nie ma złudzeń, że bardziej od rozwoju turystyki, ważniejsze jest wykonane kolejnej drogi do transportu różnych towarów z Ukrainy do Polski i odwrotnie, a głównie ukraińskiego zboża.

- Podczas ostatniej konferencji Europa Karpat, w maju w Krasiczynie, dyskutowano o transgranicznych możliwościach rozwoju regionu i wspólnych projektach inwestycyjnych. Odnosząc się do integracji krajów karpackich, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawił główne założenia rozwoju infrastruktury w Polsce w kontekście strategii makroregionalnej. Kilka dni wcześniej w Medyce z ministrem infrastruktury Ukrainy Oleksandrem Kubrakowem poruszono temat współpracy portów morskich oraz podmiotów kolejowych, jak i przewoźników drogowych z ukraińskimi partnerami, zarówno w zakresie eksportu zboża, jak i importu paliw, a także handlu dowolnymi innymi produktami - wyjaśnia Kuchciński.

W pobliżu miejsca, w którym linia 102 przecina granicę polsko-ukraińska, budowane jest drogowe przejście graniczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie