Naukowcy proponują innowacyjny buspas w Rzeszowie - wirtualny!

#Bartosz GubernatZaktualizowano 
D. Wiertel
Takie rozwiązanie działa tylko w kilku miejscach na świcie. Wzorem Portugalii i Australii Rzeszów także chce je wypróbować. Mowa o wirtualnym buspasie, który jeszcze w tym roku ma zacząć funkcjonować na ulicy Hetmańskiej.

Pomysł narodził się w Zakładzie Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej. Rozwiązanie było tematem pracy doktorskiej przygotowanej przez jednego z naukowców – Mateusza Szaratę. Dowiedział się o nim miejski radny Daniel Kunysz, któremu rozwiązanie bardzo się spodobało.

- Zorganizowałem więc w tej sprawie spotkanie autorów pomysłu z prezydentem Tadeuszem Ferencem, który także uznał, że to rozwiązanie godne zainteresowania. Dał już zielone światło dla wprowadzenia go testowo na ulicy Hetmańskiej, na której autobusy łapią duże opóźnienia

– mówi Daniel Kunysz, radny Rozwoju Rzeszowa.

CZYTAJ TEŻ: Radny ma pomysły na poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w Rzeszowie

Znak zaświeci, gdy dostanie sygnał GPS

Proponowany buspas działa na podstawie technologii GPS. Przy ulicy, na której ma być wyznaczony ustawia się znaki drogowe wyposażone w sygnały świetlne. Świecące oznakowanie montuje się także w nawierzchni ulicy. Kiedy ulicą nie jedzie autobus, sygnały są nieaktywne. Ale na kilka minut przed jego przejazdem, sygnał GPS z pojazdu jest przekazywany do znaków, które zaczynają migać. Od tej chwili wszystkie samochody, które znajdują się jeszcze przed znakiem, mają obowiązek zjechać na drugi pas i zrobić autobusowi miejsce na buspasie.

- Chodzi o to, aby jednego z pasów ruchu nie zajmować na stałe, ale tylko na czas, kiedy jest to konieczne. Na ten temat powstała u nas praca doktorska, przygotowane są algorytmy. W teorii rozwiązanie jest więc sprawdzone i dobrze zaplanowane. Ulica Hetmańska ma być miejscem, w którym wypróbujemy je w praktyce – mówi dr inż. Lesław Bichajło z Politechniki Rzeszowskiej, członek zespołu pracującego nad tym rozwiązaniem.

Naukowcy chcą zdobyć pieniądze na wdrożenie rozwiązania, włączając je w jeden z projektów badawczych. Pod koniec lutego planują zorganizować konferencję, w czasie której zaprezentują swoje zamierzenia.

CZYTAJ TEŻ: Kierowcy znowu narzekają na al. Sikorskiego w Rzeszowie. Sugerują zmiany

Wiele zależy od kierowców

Co na to kierowcy? Marek Filip, prezes MPK Rzeszów jest propozycji przychylny.

- Rzeczywiście ulica Hetmańska i aleja Powstańców Warszawy to miejsca, w których nasze autobusy łapią opóźnienia względem rozkładu jazdy. Dlatego każde rozwiązanie, które może to zmienić, chętnie przyjmiemy – mówi prezes Filip. Zwraca jednak uwagę, że wiele będzie zależeć od kultury kierowców.

– A ci niestety wciąż bardzo często blokują buspasy, uniemożliwiając przejazd autobusom. Owszem, wraz z upływem czasu jest pod tym względem coraz lepiej, ale wciąż można sporo poprawić – mówi Marek Filip.

Zobacz, jak wyglądają nowe autobusy:

Autobusy elektryczne jeżdżą po Rzeszowie. Zobacz, jak wygląd...

Buspasy na głównych ulicach Rzeszowa działają od 2015 roku. Ich wyznaczenie to część programu transportowego miasta, którego celem jest zmniejszenie liczby prywatnych samochodów i zwiększenie liczby pasażerów pojazdów komunikacji zbiorowej. Ma to skutkować obniżeniem poziomu zanieczyszczenia w mieście. W tym celu Rzeszów zbudował m.in. elektroniczne systemy sterowania ruchem i informacji pasażerskiej, oraz kupuje nowoczesne autobusy.

ZOBACZ TEŻ: Autobusy elektryczne już w Rzeszowie. Jeżdzą na linii "0", jest ich dziesięć

Wideo

Materiał oryginalny: Naukowcy proponują innowacyjny buspas w Rzeszowie - wirtualny! - Nowiny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 40

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
s
stary rzeszowianin

Najciekawsze jest to, że gdy powstawał buspas na Sikorskiego parę lat temu, pisałem o takim samym rozwiązaniu na tym forum, bez żadnego odzewu.
Ktoś przeczytał i zrobił z tego doktorat, a media wielkie halo. Żenujące

zgłoś
b
bus
W dniu 10.02.2019 o 12:05, Gość napisał:

Bucpasy w Rzeszowie to porażka- nic nie wnoszą pożytecznego. Jedyne co to powodują tylko chaos. Kończy się buspas i wszyscy ryją się na lewy pas wymuszając hamownie tylko po to aby za 200 metrów znowu zjechać na prawy przed skrzyżowaniem. I znowu za skrzyżowaniem to samo. Jazda nie jest płynna. To takie szarpanie.Najlepsze jednak jest to jak autobus z prawego ryje się na lewy pas (jak na wiadukcie tarnobrzeskim) i wtedy choas jest do kwadratu - przejazd jest prawie całkowicie zablokowany; Tak samo zresztą jak na skrzyżowaniu koło Mercury Market (Rejtana z Piłsudskiego)- jak ktoś przestrzega skrupulatnie przepisów i jedzie do końca lewym pasem to chcąc potem skręcić w Rejtana, właściwie nie ma szans na płynny skręt - musi się ryć na chama wymuszając skręt albo czeka jak sierota aż ktoś go wpuści blokując lewy pas. Jednym słowem - choojnia Powinni to gówno zlikwidować jak najszybciej.

Bo trzeba się nauczyć jeździć na zamek błyskawiczny i myśleć też o innych użytkownikach drogi, a nie tylko widzieć koniec maski swojego samochodu na zasadzie nie wpuszczę nikogo przede mnie.Przy jeździe na zamek ruch jest płynniejszy i efektywnie wykorzystuje się oba pasy. Poza tym w centrach miast ruch powinien być ograniczony dla samochodów prywatnych na rzecz komunikacji miejskiej. Teraz jest tak, że każdy chce samochodem podjechać pod same drzwi. Ile mniejszy byłby smog czy zanieczyszczenie powietrza gdyby ludzie przesiedli do autobusów? Co mniej zanieczyści powietrze: jeden autobus czy 40 samochodów? Bus (a nie buc) pasy są jedną z takich metod - uprzywilejowania komunikacji miejskiej szanowny Panie. I nie należy ich likwidować.

zgłoś
k
krrrr
W dniu 10.02.2019 o 08:42, Bodo napisał:

Piotr niestety takich mamy w Polsce dr , inż,  doc,  profesorów

Docentów już dawno ustawa nie przewiduje...

zgłoś
e
elo
W dniu 10.02.2019 o 08:35, Piotr napisał:

Myślałem , że naukowcy są od tego żeby korków w mieście nie było a tu niespodzianka , chcą ich jeszcze więcej , porażka !

 

Uprasza się o nie mylenie ludzi pracujących na politechnice rzeszowskiej z naukowcami :)

 

Dziękuję!

zgłoś
M
Mrau

Jak można zrobić bus pas na hetmanskiej ?! Ci co stoją w korku w kierunku obwodnicy za lidlem zjechać autobusowi na lewy pas nie zjadą bo wszystko zakorkowane i nie ma miejsca ... a przed krzyżówką z lidlem to co wszyscy na zakupy do lidla jak sie „uruchomi” bus pas? Przecież dla logicznie myślącego miejsca na bus pas tam nie ma... Bus pas jedynie sie sprawdza na cieplinskiego w godzinach szczytu a i tam nie zawsze... Te co lecą na Piłsudskiego w stronę okrągłej ok ale reszta musi sie pchać na zwykle pasy korkując niebotycznie skrzyżowania na 2-3 zmiany świateł. Eurekę odkryli i w końcu chcą budować skrzyżowania wielopoziomowe... tylko na takim rondzie Dmowskiego to należy juz 3 poziomy zrobić ... druga sprawa jak jakiś przedmówca pisał autobusy MPK notorycznie wjeżdżają na czerwonym świetle na skrzyżowanie. Ktoś z kolei sie bawił juz jakiś czas temu ze skrzyżowaniem powstańców z armi krajowej, rejtana Sikorskiego. Inteligencie jeden jak juz przedłużacie jakiemuś kierunkowi( w tym wypadku armii krajowej w kierunku na Tyczyn) zielone światło to zaprogramujcie to tak żeby to „rondo” po każdej zmianie świateł było puste bo juz nie raz jakiś inteligent blokował wjeżdżających z Sikorskiego w kierunku do Tesco...

zgłoś
w
wojtek

Lepiej w tym zrytym rzeszowie podniesć pensję ludziom . Bo jak sie zorientowałem ile się tam zarabia to za głowę sie złapałem. Rzeszów się głupotami przechwala a dziura jakich mało

zgłoś
E
Edek

Szkoda kasy na głupoty wystarczy uprzywilejować autobusy tak jak np.straż lub policję i obejdzie sie bez świateł gps i innych gadżetów

zgłoś
E
Edek

Szkoda kasy na głupoty wystarczy uprzywilejować autobusy tak jak np.straż lub policję i obejdzie sie bez świateł gps i innych gadżetów

zgłoś
R
Robert

Autobusy

zgłoś
R
Robert

Przejeżdżające autobusy na czerwonym świetle na ul.Rejtana

zgłoś
G
Gość

A że autobusy tam jeżdżą co 15 minut, to znaczy że będziemy mieli praktycznie kolejny stały buspas w centrum miasta. Świetnie.

zgłoś
R
ROMAN

A sprawa jest bardzo prosta ten wjazd od Dąbrowskiego na plac śreniawitów już dawno należało przerobić ale tego Magicy w ratuszu nie widzą bo ;
Należy zlikwidować tą " bułe " i przywrócić układ jezdni jaki był w latach 50/60 + tam przy kamienicach fragment starej drogi jeszcze jest) i już nie ma problemu wjazd jest szeroki i swobodnie można poprowadzić jezdnie i na plac i na prawoskręt na most zamkowy i na hetmańską ( to widzę ja bo jeździłem w 9 krajach świata ale tego nie widzą w ratuszu)
No tylko należy zatrudnić nawet na to jedno zadanie Fachowca od rozwiązan drogowych a nie dyletanta ; O!

zgłoś
s
sdf

chciałem zauważyć, że jak dotąd w mieście imitacji 

WSZYSTKIE BUSPASY W RZESZOWIE SĄ WIRTUALNE

bo 80% pojazdów na nich znajduje się tam bezprawnie i policja/straż miejska nic z tym nie robi

zgłoś
w
wieśniak

jak dobrze ze ucieklem na wies, z tej stolicy pieknych pomysłów..

zgłoś
Ś
Święty

Po co GPS montować jak kierowcy MPK dojeżdżając do skrzyżowania z sygnalizacją i tak wjezdzają na czerwonym.Częsta sytuacja na ul.Rejtana

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3