MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nazywają go ucho

JANUSZ PAWLAK
Znalezienie wszystkich źródeł hałasu jest zajęciem wymagającym ogromu pracy.
Znalezienie wszystkich źródeł hałasu jest zajęciem wymagającym ogromu pracy. ARCHIWUM
Eckhard Peithmann z firmy Audi AG to "tropiciel hałasów". Wraz z zespołem podległych mu ludzi śledzi wszystkie odgłosy w samochodach nowej generacji.

W fazie konstrukcyjnej nowego modelu Audi, w niezliczonej ilości testów, podczas jazd próbnych i na stanowiskach kontrolnych szukają wszystkich potencjalnych źródeł obcych dźwięków.
W firmie Audi niektórzy nazywają go po prostu "ucho". Peithmann uśmiecha się, gdy słyszy swoje przezwisko i mówi: - Moja praca wymaga nie tylko dobrego słuchu lecz przede wszystkim cierpliwości. Niektóre dźwięki słyszy się dopiero przy setnej próbie. A niektóre nie tylko się słyszy ale także czuje. Według tych kryteriów Peithmann wyszukuje pracowników do swojego teamu. Zespół ten składa się z inżynierów ds. rozwoju, pracowników działu jakości, działu produkcji i serwisu.

W mrozie i upale

Znalezienie wszystkich źródeł hałasu jest zajęciem wymagającym wiele pracy. Analiza dźwięków nowego modelu Audi trwa prawie rok. Co cztery - sześć tygodni pracownicy zespołu wyruszają w trasy testowe - przy trzaskającym mrozie w Skandynawii lub na pustyniach w Afryce Północnej. Sesja taka trwa od sześciu do dwunastu dni.
W międzyczasie samochód jest testowany w Ingolstadt - na stanowiskach rolkowych i wibracyjnych, w komorach klimatycznych, przy pomocy mikrofonów umieszczonych na głowach modeli lub na hydraulicznych urządzeniach pulsacyjnych do badania wytrzymałości zmęczeniowej.

Najlepsze własne ucho

Mimo zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań technicznych przy analizie akustycznej samochodów Audi, sposób w jaki pracują członkowie zespołu tropicieli dźwięków na pierwszy rzut oka wydaje się dość dziwny.
Nierzadko akustyk podczas jazdy testowej leży w bagażniku i tam nasłuchuje - także na odcinkach testowych z garbami, przy polarnym mrozie i na różnych nawierzchniach. Członkowie zespołu często podczas jazdy leżą z głową w przestrzeni wokół nóg obok kierowcy, z nogami opartymi o oparcie fotela.

Katalog zgrzytów i stuków

W czasie wielu lat swojej działalności zespół opracował katalog zgrzytów i stuków. Służy on konstruktorom Audi jako podstawa przy projektowaniu nowych modeli - pozwala na uniknięcie z góry konstrukcji, które potencjalnie mogą stanowić źródło przeszkadzających odgłosów. Niektóre z tych źródeł hałasów konstruktorzy mogą od razu zauważyć - jeszcze na etapie modeli komputerowych, mimo że żaden komputer nie trzeszczy, nie skrzypi i nie stuka. Istnieją pewne konstrukcje, kombinacje materiałów, które można natychmiast wykluczyć, spoglądając na model na ekranie komputera.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24