Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie tylko podejście do ucznia i sposób przekazywania wiedzy. Badania pokazują, że ten element w pracy nauczyciela ma znaczenie

OPRAC.:
Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Nauczyciele, którzy mówią tonem wspierającym, wzbudzają u ucznia większe zaufanie.
Nauczyciele, którzy mówią tonem wspierającym, wzbudzają u ucznia większe zaufanie. Freepik
Sposób przekazywania wiedzy, wybór metod dydaktycznych i podejście do ucznia – na te czynniki często zwraca się uwagę w kontekście efektywności pracy nauczyciela i budowania dobrej relacji z młodym człowiekiem. Okazuje się, że jest jeszcze jeden niepozorny element, który ma wpływ na samopoczucie ucznia, a tym samym lepsze przyswajanie wiedzy. Jest nim ton głosu nauczyciela.

Spis treści

Ton głosu nauczyciela ma znaczenie – pokazują badania

Badania na dzieciach w wieku 10-16 lat przeprowadzone przez brytyjskich naukowców z uniwersytetów Essex i Reading miały na celu sprawdzenie, jaką rolę w edukacji dzieci odgrywa ton głosu nauczyciela. W tym celu 250 dzieciom odtworzono nagrania z trzema rodzajami tonów głosu (surowym i wymagającym; wspierającym autonomię i zachęcającym do wyboru; neutralnym), a następnie poproszono uczniów, by ocenili, jaki wpływ miały na nie tony głosów w zakresie kompetencji, emocji, zaufania i zamiaru współpracy.

Okazało się, że nauczyciele, mówiący w sposób surowy nie inspirują klasy, nie budzą zaufania i nie zachęcają do współpracy. W badaniu zaznaczono, że młodzi ludzie, którzy mieli styczność z takim nauczycielem, częściej się buntowali i nie byli skłonni do ujawnienia swoich problemów, np. przemocy rówieśniczej. Z kolei uczniowie, słyszący wspierające głosy chętniej chcieli współpracować i nawiązywać kontakt z takim nauczycielem.

Nie tylko co, ale jak mówi nauczyciel

– Często myślimy o tym, co mówią nauczyciele do swoich uczniów, ale rzadko rozmawiamy o tym, jak to mówią – podkreśla profesor Silke Paulmann z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Essex w Colchester, jedna z autorek badań. – Ale ton głosu używany przez nauczycieli naprawdę ma znaczenie, a sposób, w jaki modulujemy nasz głos, wpływa na słuchaczy.

Z kolei druga badaczka prof. Netta Weinstein z Uniwersytetu Reading zwróciła uwagę na to, że ton głosu może być ważnym komunikatem.

– To jest pełen mocy sposób na przekazanie przez nauczyciela troski, zrozumienia i otwartości – mówi prof. Weinstein. – Łatwo o tym zapomnieć, gdy jesteśmy zestresowani lub zmęczeni, ale warto pamiętać, że nauczyciele mogą zapewnić pozytywne środowisko nauki, jeśli będą rozsądnie używać tonu swojego głosu.

Źródła: Teachers' motivational prosody: A pre-registered experimental test of children's reactions to tone of voice used by teachers (British Journal of Educational Psychology) oraz Strict-sounding teachers worse in the classroom than kind colleagues (EurekAlert).

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nie tylko podejście do ucznia i sposób przekazywania wiedzy. Badania pokazują, że ten element w pracy nauczyciela ma znaczenie - Strefa Edukacji

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24