Nowa inwestycja w Rzeszowie za 140 mln zł. Wmurowano kamień węgielny pod halę zaplecza Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej [ZDJĘCIA]

Józef Lonczak
Józef Lonczak
W piątek w Rzeszowie wmurowano kamień węgielny pod budowaną 140-metrową halę zaplecza technicznego Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To nowa inwestycja samorządu województwa z udziałem Rzeszowa i piętnastu gmin. Wartość tej inwestycji to 140,7 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi 48 mln zł.

W bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Rzeszów-Staroniwa rozpoczęła się nowoczesnej hali serwisowej, która będzie częścią zaplecza technicznego Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). Do budowy hali dołożyły się także samorządy Rzeszowa i Łańcuta. Dotacja ze strony Rzeszowa wyniosła w 2021 r. 375 tys. zł, natomiast w 2022 r. około 5,4 mln zł. A wkład finansowy Łańcuta wyniesie 794 tys. zł w 2022 i 2023 r.

Duże znaczenie tego projektu PKA

W piątek na tej budowie miało miejsce symboliczne wmurowanie kamienia węgielnego pod nową halę.

- Hala, pod którą kamień węgielny dziś wbudujemy, ma ogromne znaczenie dla projektu, bo jest on ważny dla systemu komunikacyjnego miasta Rzeszowa, aglomeracji rzeszowskiej i oddziałuje na całą komunikację regionu, w kontekście codziennych przyjazdów i wjazdów ze stolicy Podkarpacia, szczególnie dla tych, którzy tu dojeżdżają do pracy - stwierdził marszałek Władysław Ortyl podczas piątkowych uroczystości.

Ogromne pieniądze

Cały, realizowany przez województwo podkarpackie projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej kosztować będzie w sumie ponad 756 mln złotych. Aż 393 mln złotych z tej kwoty finansowana jest z budżetu Podkarpacia.

- Cieszę się, że tak ważny projekt kolejowy jest realizowany w stolicy Podkarpacia, bo jest to spójne z tym, co robi rząd PiS , stawiając na rozwój kolei w Polsce i przeznaczając na to ogromne kwoty. Duże środki nasz rząd przeznacza na rewitalizację, rozbudowę linii kolejowych - podkreślał poseł RP Andrzej Szlachta.

Szybko i sprawnie dotrzeć do celu

- Dla mieszkańców regionu jest niezmiernie ważne, aby szybko i sprawnie dotrzeć do celu, a do takich miejsc należy stolica Podkarpacia. PKA w ważny sposób uzupełnia system komunikacyjny i transport drogowy regionu. Ten ważny projekt ma służyć mieszkańcom nie tylko Rzeszowa, ale całego Podkarpacia - wyjaśniała wojewoda Ewa Leniart.

- Ta inwestycja jest nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla przyszłych pokoleń. I na pewno będzie dobrze służyć mieszkańcom nie tylko Rzeszowa, ale i wielu okolicznych miejscowości przez wiele lat. Inwestujemy w przyszłość – powiedział przewodniczący sejmiku województwa Jerzy Borcz.

Renesans kolei w Europie i na Podkarpaciu

- Kolej przeżywa renesans w Europie. Dlatego cieszy fakt, że renesans przeżywa kolej także w naszym kraju i na Podkarpaciu. Dziękuję samorządowi województwa za to, że inwestuje w kolej, bo to czyni z Rzeszowa aglomeracją europejską – zauważył prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

Zaplecze techniczne z prawdziwego zdarzenia dla pociągów rozwijającej się Podkarpackiej Kolej Aglomeracyjnej buduje konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów oraz AGAT. Ma być gotowe za rok. Wznoszona hala będzie miała 140 m długości, 41 m szerokości, a jej powierzchnia przekroczy 5,7 tys. mkw., przy kubaturze: 55 tys. m sześc. Przy hali powstanie też myjnia pojazdów szynowych i stanowiska utrzymania odpowiedniego stanu pociągów.

- Inwestycja w PKA pozwoli ograniczyć ruch kołowy na rzecz ruchu kolejowego. Pamiętam nasze pierwsze spotkanie wicemarszałek Ewą Draus i rozmowę o tym projekcie - czy zdążymy, bo czas był krótki czas - wspominał Przemysław Babczyński, pełnomocnik Zarządu ds. Obrotu i Zarządzania Nieruchomościami PKP S.A.

- Zakres prac obejmuje zbudowanie hali serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej wraz z bocznicą, stacją paliw i myjnią kolejową. Otwarcie hali, zaplanowane jest za rok - mówił Grzegorz Król, prezes zarządu Inżynieria Rzeszów.

Takie będą korzyści

Budowa zaplecza dla obsługi, dla remontów, dla napraw pociągów Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej jest nie tylko ważną inwestycją, ale też gospodarskim podejściem do tej spraw masowej komunikacji, ekologii i kosztów. Dzięki temu zmniejszą się wydatki PKA czyli naszego podkarpackiego przewoźnika. Do tej pory trzeba było z naszymi pojazdami szynowymi jeździć do Nowego Sącza, czy Bydgoszczy, a to wydłuża czas serwisu, remontów, napraw, a także dodatkowo generuje koszty.

Powstające zaplecze techniczne ułatwi dokonywanie napraw i bieżące utrzymanie taboru Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, a także pociągów regionalnych. Dzięki temu w naszym regionie powstanie centrum utrzymaniowe na odpowiednim standardzie, co zapewni znaczącą poprawę jakości świadczonych usług, obniży koszty eksploatacyjne i korzystnie wpłynie na poprawę ochronę środowiska.

Większa dostępność transportu kolejowego przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodowego i negatywnego wpływu tego transportu o na środowisko w aglomeracji rzeszowskiej. Dzięki temu poprawi się też spójność terytorialna i gospodarczej oraz dostępności do regionalnych ośrodków miejskich.

Nowa inwestycja w Rzeszowie za 140 mln zł. Wmurowano kamień ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie