MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Opony na wakacjach

MAREK JAKUBOWICZ
Trwa okres urlopowy. Niektórzy wracają obładowani wrażeniami i bagażami z wypoczynku, inni dopiero się wybierają. Przy pakowaniu samochodu nie wszyscy zastanawiają się czy będzie on w stanie udźwignąć cały nasz wakacyjny ekwipunek. W dodatku podczas upałów miękki asfalt ugina się pod kołami pojazdów, zwłaszcza na polskich drogach. Dlatego szczególną uwagę każdy kierowca, zanim wyruszy w daleką drogę, powinien poświęcić ogumieniu.

O tym na co zwrócić uwagę mówi Krzysztof Winnik, specjalista z firmy Pirelli.

Głębokość bieżnika

Opony w naszym aucie powinny mieć minimalną głębokość bieżnika wynoszącą 3 mm. W prawdzie prawo o ruchu drogowym dopuszcza minimalną głęnokość 1, 6 mm, to jednak wtedy skuteczność bieżnika w odprowadzaniu wody jest minimalna. Ponadto zwracamy uwagę czy opona nie posiada pęknięć i bąbli widocznych gołym okiem lub wyczuwalnych pod ręką. Stare opony, nawet nie zużyte, są też niebezpieczne. Mieszanka z jakiej są zrobione ulega bowiem utlenieniu i patrząc z boku widać tzw. pajęczynę czyli mikropęknięcia. To świadczy o tym, że jest sparciała i należy ją wymienić. Dodatkowo sprawdźmy czy zużycie bieżnika jest równomierne

Ciśnienie

Pomiar ciśnienia w kołach należy wykonać "na zimno", a więc w momencie, kiedy samochód stał minimum godzinę. Jeśli pakujemy nasze auto na full, należy zwiększyć ciśnienie według zaleceń producenta. Nie zapominajmy o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym.

Ładowność dopuszczalna

Pamiętajmy, że każde auto ma swoją ładowność, czyli wagę jaką można go obciążyć. Obejmuje ona masę bagażu jak i podróżnych. Zwróćmy więc uwagę czy nie przekroczyliśmy ładowności naszego samochodu. Warto wiedzieć, że pojazd w pełni załadowany (o dopuszczalnej maksymalnej normie ) nawet na nowych oponach i gładkiej suchej nawierzchni będzie miał dłuższą drogę hamowania, niż w codziennej eksploatacji.

Opony letnie

Latem nigdy nie używajmy zimówek. Opony zimowe od letnich różnią się nie tylko składem mieszanki czy rzeźbą bieżnika, które mają ogromny wpływ na przyczepność auta do nawierzchni, ale również oporem toczenia i cichobieżnością. Generalnie jazda w lecie na oponach zimowych jest niewskazana z dwóch względów - szybciej się zużywają i są niestabilne w zakrętach.

Przyczepy

Jeśli ciągniemy przyczepę campingową czy bagażową należy również zadbać o dobry stan ich opon. Z reguły przyczep używa się tylko w sezonie. W związku z tym ich opony nie ulegają szybkiemu zużyciu. Jeśli jednak mają one kilka lat to mogły sparcieć i choć na pierwszy rzut oka są w idealnym stanie należy je wymienić.

Wyważenie

Przed urlopowym wyjazdem należy koła wyważyć. Przy okazji dobrze jest sprawdzić ustawienie geometrii kół, stan hamulców, poziom płynu hamulcowego, a także stan zawieszenia (amortyzatory, wahacze).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24