PKP Cargo odkupiło dzisiaj od Słowaków majątek dawnej Fabryki Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Dzisiaj podpisano akt notarialny o kupnie przez PKP Cargo dawnej Fabryki Wagonów w Gniewczynie. Nz. od lewej prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, europoseł Tomasz Poręba i wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas.
Dzisiaj podpisano akt notarialny o kupnie przez PKP Cargo dawnej Fabryki Wagonów w Gniewczynie. Nz. od lewej prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, europoseł Tomasz Poręba i wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas. PKP Cargo
PKP Cargo podpisało dzisiaj umowę zakupu majątku - nieruchomości i ruchomości - po dawnej Fabryce Wagonów Gniewczyna w Gniewczynie Łańcuckiej w gm. Tryńcza, koło Przeworska. Wkrótce zakład niegdyś zatrudniający ponad tysiąc osób, ma być ponownie uruchomiony.

Zgodnie z podpisanym dzisiaj aktem notarialnym PKP Cargo odkupiło od spółki Forespo ze Słowacji 33 ha gruntów, na których stoją hale fabryczne o powierzchni 4 ha. W skład majątku wchodzi również 7,5 km torów. Wartość umowy wynosi ok. 33 mln złotych.

- Celem tej transakcji jest wznowienie produkcji wagonów w tym zakładzie. Ten region posiada wieloletnie tradycje produkcji dobrych, nowoczesnych wagonów. PKP Cargo obecnie posiada flotę ok. 55 tys. wagonów towarowych. Do 2024 r. planuje zakupić 1200 platform do przewozu kontenerów. Miejmy nadzieję, że platformy, a także inne, nowoczesne wagony, powstają w Gniewczynie - podczas konferencji po podpisaniu aktu notarialnego powiedział Zbigniew Gryglas, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

PKP Cargo od ponad 1,5 roku starało się o odkupienie majątku po fabryce, aby wznowić tu produkcję wagonów towarowych. Przejęcie tych nieruchomości otwiera drogę do rozmów z potencjalnymi partnerami biznesowymi na temat zawiązania spółki. Jak twierdzi przewoźnik, kolejnym etapem będą inwestycje w odtworzenie majątku produkcyjnego i uruchomienie produkcji.

- Plan zakłada zawarcie umowy inwestycyjnej z Agencją Rozwoju Przemysłu, która wystąpi w tym projekcie jako partner finansowy, oraz z branżowym inwestorem amerykańskim, który jest już obecny w Polsce. Kiedyś pracowało tutaj ok. tysiąca osób i miejmy nadzieję, że już za kilka miesięcy produkcja tam wróci - twierdzi wiceminister Gryglas.

Wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin zwraca uwagę, że ten projekt wpisuje się w działania rządu związane z repolonizacją firm o dużym znaczeniu dla gospodarki i reindustrializacją Polski.

– Rozwój polskiej gospodarki to jeden z głównych priorytetów rządu Prawa i Sprawiedliwości. Dlatego dążymy do tego, żeby odbudowywać zdolności produkcyjne polskiego przemysłu. Fabryka wagonów w Gniewczynie jest dobrym tego przykładem, gdyż mówimy o regionie podkarpackim, gdzie tradycje przemysłu kolejowego są bogate i możemy je teraz przywrócić dla dobra lokalnej społeczności. Bardzo dobrze, że w proces reindustrializacji angażują się spółki z udziałem Skarbu Państwa, czego kolejnym przykładem są działania PKP Cargo w sprawie Gniewczyny – twierdzi Sasin.

Poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba (Prawo i Sprawiedliwość) mówi, że podpisanie aktu notarialnego to finał kilkuletnich starań o powrót fabryki w Gniewczynie w polskie ręce i wznowienie jej działalności.

– Osiągnięcie tego celu nie było łatwe, bo napotkaliśmy wiele trudności, ale najważniejsze jest to, że ten ważny dla regionu podkarpackiego zakład, zatrudniający w przeszłości ponad tysiąc ludzi, znowu będzie znów tętnić życiem. Fabryka w Gniewczynie była znana z tego, że produkowała wagony wysokiej jakości i teraz będzie mogła wrócić na mapę gospodarczą województwa podkarpackiego – twierdzi europoseł.

Dla PKP Cargo zakup tej fabryki ma duże znaczenie ekonomiczne. Pozwoli skutecznie bronić wysokiej pozycji polskiego przewoźnika na europejskim rynku.

– Będziemy pierwszym klientem fabryki w Gniewczynie, gdyż w najbliższej przyszłości musimy przystąpić do wymiany części taboru. Posiadamy około 55 tys. wagonów, ale w większości są to pojazdy liczące kilkadziesiąt lat. Będziemy je stopniowo zastępować nowoczesnymi wagonami, o większej ładowności, umożliwiających jazdę z wyższą prędkością, co zapewni nam podniesienie zdolności operacyjnych spółki i jakości usług dla klientów – wyjaśnia Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Obecnie w Europie odczuwalny jest brak wagonów towarowych. Przewoźnicy mają problemy z ich zakupem co utrudnia im realizowanie ich planów biznesowych. Z tego względu posiadanie takiego zakładu będzie ogromnym plusem dla PKP Cargo.

Fabryka w Gniewczynie Łańcuckiej powstała jeszcze w latach 50-tych XX wieku. Przez wiele lat funkcjonowała w strukturach PKP jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Gniewczynie. Ze struktur PKP firma została wyłączona w 1991 roku i przekształcona kilka lat później w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. ZNTK w Gniewczynie trafiły potem do Programu Powszechnej Prywatyzacji i były zarządzane przez jeden z Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.

Zakład stopniowo jednak tracił miejsce na rynku, a późniejsza kontrola NIK wykazała, że w czasach NFI fabryka była źle zarządzana, co spowodowało pogorszenie jej sytuacji ekonomicznej. W 2001 roku NFI sprzedał fabrykę inwestorowi ze Słowacji, ale to nie uratowało zakładu. W 2014 roku ogłoszono upadłość firmy, a w 2015 roku została podjęta decyzja o likwidacji Fabryki Wagonów Gniewczyna.

W czasach świetności zakład zatrudniał ponad tysiąc osób, w ostatnim etapie 350, które z dnia na dzień zostały bez pracy. Był to cios dla tego regionu, gdyż fabryka była jednym z największych zakładów pracy w powiecie przeworskim.


ZOBACZ TEŻ: Pikieta w obronie Fabryki Wagonów w Gniewczynie [MAT. ARCH. z 29.10.2014]

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Ret
17 czerwca, 11:46, Gość:

Towarzysze propagandyści oddelegowani z komitetu partii raz to napiszę.

ZNTK Gniewczyna powstały w latach osiemdziesiątych.

W pięćdziesiątych urodził się pierwszy sekretarz KC PiS.

Upał jednak szkodzi bo piszesz bez sensu.

R
Ret
16 czerwca, 17:47, Gość:

I dzięki PISowi będzie uratowana, a gdyby rządzili aferałowie to już nic by nie było.

16 czerwca, 17:57, Gość:

Tak,

Swietlana przyszłość czeka, prawie taka jak stocznie, trzy miliony samochodów elektrycznych, mieszkania plus, Autosan, HSW.

Pozdrowienia dla Obajtka i towarzyszy. w KC PiS.

Spokojnie będzie zmiana warty na PO-KO to znów sięwszystko sprzeda za bezcen.

G
Gość

Towarzysze propagandyści oddelegowani z komitetu partii raz to napiszę.

ZNTK Gniewczyna powstały w latach osiemdziesiątych.

W pięćdziesiątych urodził się pierwszy sekretarz KC PiS.

s
seba

Szkoda tylko, że pracownicy się w większości już przekfalifikowali i nie wrócą już do tego zakładu, trochę późno to wszystko. No ale Słowacy dopięli swego konkurencję zlikwidowali.

G
Gość
16 czerwca, 17:47, Gość:

I dzięki PISowi będzie uratowana, a gdyby rządzili aferałowie to już nic by nie było.

Tak,

Swietlana przyszłość czeka, prawie taka jak stocznie, trzy miliony samochodów elektrycznych, mieszkania plus, Autosan, HSW.

Pozdrowienia dla Obajtka i towarzyszy. w KC PiS.

G
Gość

I dzięki PISowi będzie uratowana, a gdyby rządzili aferałowie to już nic by nie było.

Dodaj ogłoszenie