Próbna matura 2011 z Operonem. Język polski. Sprawdź odpowiedzi, pytania, arkusze

mbartoszewiczZaktualizowano 
FOT. ARCHIWUM
Maturzyści zakończyli próbny egzamin dojrzałości z języka polskiego. Test rozpoczął się punktualnie o godzinie 9. Sprawdź pytania, odpowiedzi, arkusze próbnej matury z wydawnictwem Operon.

Odpowiedzi z matury próbnej Operon 2011 z języka polskiego, sugerowane przez nauczyciela koszalińskiego I LO im. Dubois.

Próbna matura OPERON 2011- język polski. Część I - czytanie ze zrozumieniem

1: Jest tezą, którą autor stara się udowodnić w swoim artykule

2: - Prezentacja stanowiska w sprawie werdyktu jury i chęć obrony przed niesłuszną krytyką
- Głos w dyskusji na temat festiwalu i oceny filmów i ewentualnych zmian

3: D

4: "obrońcy okopów" - nieliczni broniący szlachetnych ideałów przed zalewem barbarzyństwa i zmianami. Są to ostatni, którzy wierzą w wartości i zasady.

5: akapit 3: przykłady mają wskazać filmy z festiwalu uznane przez krytyków za artystyczne, które J. Rakowiecki uważa za wartościowe, ciekawe.
Akapit 11: filmy te zostały uznane za arcydzieła, choć są również przykładem sukcesu komercyjnego.

6: Zwrot ten oznacza, że docenienie wartości jednego dzieła nie wyklucza wartości innego, które jest z nim porównywane.

7: "U licha" - wykrzyknienie

8: Cytuje je ponieważ, podobnie jak Tuwim uważa, że znaczenia niektórych słów (tu: "komercyjny" i "artystyczny") są dziś przekręcane, manipuluje się nimi.

Matura język polski 2019. Arkusze CKE i odpowiedzi

9: Styl potoczny - autor zastosował go, gdyż chce uczynić swój artykuł bardziej zrozumiałym, trafić do szerszego grona odbiorców. Tekst nabiera w ten sposób charakteru bardziej emocjonalnego.

10: stanowisko 1 - (film komercyjny) służący do zdobywania zysków, schlebiający prostym gustom, mało oryginalny; (ocena) - negatywna
stanowisko 2 - (film komercyjny) szanujący gusta szerszego grona widzów, zrozumiały nie tylko dla elit, szanujący pieniądze przeznaczone na jego produkcję; (ocena) - pozytywna

11: Autor uważa, że oba stanowiska nie oddają w pełni znaczenia słowa, są niewystarczające, nieprawdziwe.

12: Dziś na filmach artystycznych, które nie wymagają dużych nakładów na produkcję, można zarobić.

13: Film artystyczny: - bardzo dobra gra aktorska, sprawna reżyseria, dopracowana scenografia, wiarygodne kostiumy.
Film komercyjny: - melodramatyczny charakter, odwoływanie się do uczuć szerszego grona widzów

14: - 7

15: C

- autor przytacza przykłady filmów na poparcie swojej tezy, że kino komercyjne może być artystyczne (i odwrotnie)
- by przekonać odbiorców tekstu uzywa 1. os. l. mnogiej ("nie oszukujmy się")
- cytuje wypowiedzi oponentów i krytykuje je

Próbna matura OPERON z języka polskiego. Wypracowanie - temat 1

CZĘŚĆ II: Temat 1 - uwagi i spostrzeżenia dotyczące analizy i interpretacji utworów:

1. "Czatyrdah" A. Mickiewicza
- utwór romantyczny,
- pochodzi z cyklu "Sonety krymskie", który jest owocem podróży autora na Krym,
- sonet - gatunek poezji refleksyjno-opisowej o regularnej budowie,
- jest opisem Czatyrdahu, szczytu górskiego
- podmiotem lirycznym jest mirza - szlachcic turecki
- osoba mówiąca w wierszu pochodzi z kręgu kultury muzułmańskiej, częsty bohater sonetów Mickiewicza

- pochodzenie p. lirycznego podkreślają liczne orientalizmy ("muślimin", "padyszach", "janczary", "giaur")
- przykład liryki inwokacyjnej
- adresatem jest tytułowy Czatyrdah
- p. liryczny zwraca się do niego, jak do istoty żywej, osoby ("padyszachu")
- uosobienie jako sposób przedstawienia góry
- lęk i respekt przed górą widoczny w postawie p. lirycznego

- p. liryczny wychwala górę - panegiryczny charakter utworu
- hiperbolizacje stosowane w opisie szczytu podkreślają emocje p. lirycznego, podziw i zachwyt,
- wykrzyknienia i porównania do masztu minaretu wskazują na strzelisty wygląd góry
- sakralizacja góry poprzez porównanie do Gabryjela, "całowanie stóp"
- wskazuje to na religijny stosunek ludzi do góry
- ludzie w stosunku do przyrody okazują się słabi
- dotykają ich nieszczęścia - los ludzki jest niepewny, zmienny, w przeciwieństwie do gór, które są wieczne, niezmienne

- góry są pośrednikiem między ziemią (ludźmi), a niebem (Bogiem)
- góra wydaje się wsłuchiwać w to, co do ludzi mówi Bóg
- wszystko wydaje się jej podlegać ("ziemie, ludzie, gromy")
- góra jest strażnikiem strzegącym raju

2. "Księga ubogich" J. Kasprowicza:
- utwór młodopolski (I wojna światowa)
- z cyklu "Księga ubogich", który jest dowodem na przyjęcie przez autora światopoglądu franciszkańskiego
- wiersz o regularnej budowie - odzwierciedla spokój i równowagę psychiczną p. lirycznego
- inwokacyjny charakter utworu - p. liryczny zwraca się do szczytu
- liryka bezpośrednia, wypowiedź ma osobisty charakter, jest wyznaniem
- wykrzyknienia oddają emocjonalny charakter wypowiedzi

- p. liryczny mieszka niedaleko góry, widzi ją codziennie z okien swojego domu (w ten sposób można go utożsamić z autorem, który mieszkał w Poroninie)
- p. liryczny to osoba, która w przeszłości cierpiała
- przeszłość ("cień świata…") ciągle jeszcze o sobie przypomina, co nie pozwala mu w pełni cieszyć się życiem

- przyroda jednak pozwala zapomnieć mu o cierpieniu
- góry dają mu siłę, chęć do życia
- afirmacja i radość życia jest wynikiem kontaktu człowieka z przyrodą
- wypowiedź podmiotu lirycznego wydaje się intymną rozmową z górą ("pytasz", "i owszem")
- postawa p. lirycznego to akceptacja ludzkiej egzystencji ("człowiek jest tylko człowiekiem"), wraz z jej negatywnym aspektem
- pierwsza i ostatnia strofa stanowią klamrę kompozycyjną

3. Porównanie
- oba utwory przedstawiają górski pejzaż widziany przez p. liryczny
- inwokacyjny charakter obu utworów (adresatami są górskie szczyty)
- liryka bezpośrednia

- wykrzyknienia podkreślają emocjonalny charakter monologu lirycznego
- u Mickiewicza pojawia się opis krymskiego szczytu (popularny w romantyzmie orientalizm), u Kasprowicza zaś krajobraz rodzinny - tatrzański (popularny w Młodej Polsce)
- biograficzne konteksty obu utworów

- u Mickiewicza uwidacznia się dystans między bohaterem a przyrodą (lęk, trwoga, szacunek, respekt), u Kasprowicza relacje mają charakter osobisty, intymny
- obraz niezmiennej przyrody w sonecie podkreśla zmienność, kruchość ludzkiej egzystencji, natomiast u Kasprowicza widok gór daje p. lirycznemu siłę do pokonywania przeciwieństw, pozwala zaakceptować los
- utwory pochodzą z różnych epok

Kolejne testy z matury czekają uczniów także jutro i pojutrze. Szczegóły tegorocznej Próbnej Matury z Operonem:

23 listopada 2010 - godz. 9.00, próbna matura z języka polskiego w zakresie podstawowym, czas trwania: 170 minut;

24 listopada 2010 - godz. 9.00, próbna matura z matematykiw zakresie podstawowym, czas trwania: 170 minut;

25 listopada 2010 - godz. 9.00, próbna matura z języka angielskiego, niemieckiego, francuskiego i rosyjskiego w zakresie podstawowym (czas trwania: 120 minut) i rozszerzonym (czas trwania: 120 minut część I i 70 minut część II);

26 listopada 2010 - godz. 9.00, próbna matura w zakresie rozszerzonym z matematyki i języka polskiego (czas trwania: 180 minut) oraz z historii i WOS-u (czas trwania: w zakresie podstawowym 120 minut, w zakresie rozszerzonym 180 minut), biologii, chemii, geografii, fizyki i astronomii (czas trwania: w zakresie podstawowym 120 minut, w zakresie rozszerzonym 180 minut).

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Prezentacja Maturalna

PREZENTACJE MATURALNE - Jak napisać? darmowy ebook

Zupełnie nie wiesz jak napisać swoją prezentacje maturalną? Szukasz wskazówek, porad?

Stworzyliśmy dla Ciebie ebook pt. Prezentacje maturalne Jak napisać? Który będzie Ci na pewno pomocny.

W ebooku zawarliśmy najważniejsze informacje i wskazówki jak prawidłowo napisać bibliografię, ramowy plan wypowiedzi, oraz samą prezentację.

Przygotowaliśmy dla Ciebie wykonaną od podstaw gotową prezentację maturalną.

Dowiesz się również co jest punktowane na egzaminie, oraz na co zwraca uwagę komisja!

Ebook ściągniesz tutaj:

PREZENTACJE MATURALNE - jak napisać? Darmowy EBOOK

Dodatkowo posiadamy 1200 gotowych prac, Wszystkie prezentacje maturalne są umieszczone na naszej stronie.
Napiszemy też prezentacje maturalne specjalnie dla Ciebie.

Serdecznie Zapraszamy

Zespół Prezentacje maturalne 2011, 2012

m
misio

a jak ktos napisał ze Raskolnikow czytal pewien artykul o nadludziach a nie ze go sam napisal to jaki to blad rzeczowy czy kardynalny?

m
maturzystka
Mam pytanie czy jak pomyliłem Dunię z Sonią to jest to błąd rzeczowy??

tak, to błąd rzeczowy.
F
F

Po odpowiedziach widzę, że poszło mi ciulowo.
Jak to mówił Cezary w reklamie "Jutro będzie lepiej" z matematyki ma się rozumieć oczywiście

l
lucky

spoko była ta matura, nie taka zła. Bez nauki, spontanicznie i wszystko sie zgadza z kluczem. Poza tym nie ma co się przejmować próbną. Ona o niczym nie swiadczy, może tylko o tym, że pora się zacząć uczyć

a
artur

Mam pytanie czy jak pomyliłem Dunię z Sonią to jest to błąd rzeczowy??

s
sledz

Cały czas się zastanawiam, dlaczego matura z języka polskiego ma taką formę. Czytanie ze zrozumieniem w żaden sposób nie sprawdza wiedzy. Raczej sprawdza czy uczeń umie podporządkować się pod ścisły, często beznadziejnie ukierunkowany klucz. Głównie decyduje o tym szczęście czy trafimy w tok myślenia osoby, która układa maturę... Nie jest to tylko moja opinia, a wielu ludzi w tym nauczycieli.

x
xxxxxxxxx

wypracowanie banalne,pnieważ przerabiałam lekture koncem 3 klasy wiec dla mnie nic trudnego...heee.ale czytanie ze zrozumieniem masakraaaa.....

F
F

Od dziś będę mówił, że coś jest głupie jak matura z OPERONU.
Bardzo trudna i beznadziejnie ułożona...

K
Kas

Straszna byla! ;((

h
horus

No i gdzie te wyniki?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3