Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przemyscy rowerzyści pojadą po nowej kładce

Redakcja
Przemyscy rowerzyści pojadą po nowej kładceKładka oraz ponad 6-kilometrowy odcinek ścieżki rowerowej biegnącej przez Przemyśl to część ogromnego zadania "Trasy rowerowe Polski Wschodniej”, który finansuje głównie Unia Europejska.
Przemyscy rowerzyści pojadą po nowej kładceKładka oraz ponad 6-kilometrowy odcinek ścieżki rowerowej biegnącej przez Przemyśl to część ogromnego zadania "Trasy rowerowe Polski Wschodniej”, który finansuje głównie Unia Europejska. Archiwum Promost Consulting
Biegnąca przez San kładka pieszo-rowerowa połączy ulice Wybrzeże Ojca Świętego Jana Pawła II i Wybrzeże Marszałka Józefa Piłsudskiego. Na prawobrzeżnej części wjazd na przeprawę znajdzie się obok radzieckiego bunkra, nieopodal hotelu Accademia. Po drugiej stronie poprowadzi w okolice wyjazdu z ul. Żeromskiego.

- Położona jest w centrum miasta, dlatego oprócz funkcji uznaliśmy, że powinna mieć niekonwencjonalną formę. Zawsze staramy się projektować tego typu obiekty w sposób zapewniający im także innowacyjną konstrukcję - mówi Tomasz Siwowski, prezes firmy Promost Consulting, projektant przemyskiej kładki. - Założyliśmy, że taką nietypową formą będzie układ podwieszony, czyli kładka wisząca na linach, a innowacyjną konstrukcją będzie zastosowanie w niej drewna klejonego - wyjaśnia.

Materiał ten jest rzadko stosowany w budowie mostów. Powstaje poprzez sklejanie ze sobą cienkich płatów drewna, co w połączeniu ze specjalną obróbką oznacza uzyskanie większej wytrzymałości i trwałości niż w przypadku drewna konwencjonalnego. W Polsce jest tylko jeden tego typu obiekt. Biegnie przez Dunajec i jest jednocześnie największą w Europie kładką dla pieszych z drewna klejonego. Przemyska kładka ma większą długość całkowitą, co wyróżni ją nie tylko w regionie i w Polsce, ale i za granicą.

- Jesteśmy przekonani, że będzie nie tylko estetyczna, ale też funkcjonalna i trwała. Drewno klejone idealnie wpisuje się w otoczenie, bo wygląda naturalnie - dodaje prezes Siwowski. - A ta okolica pozwala na odczuwanie bliskości przyrody. Dlatego kładka z drewna idealnie wkomponuje się w to miejsce - zaznacza.

Z drewna klejonego powstaną główne elementy nośne mostu, czyli dźwigary, które jednocześnie będą pełniły funkcję balustrad i które podwieszone zostaną do pylonu stalowymi linami. Płyta mostu będzie wykonana z kompozytów drewnianych, układanych poprzecznie do kierunku jazdy rowerzystów. Budowa nowej przeprawy już się rozpoczęła, a prace przewidziano do końca października. Co ciekawe nie tylko sam materiał, konstrukcja, ale i sposób jej budowy jest innowacyjny. Licząca 138 m długości i 3 m szerokości kładka w całości zostanie zbudowana na brzegu równolegle do rzeki, a następnie obrócona o 90 stopni, łącząc dwa brzegi Sanu. To ważne, bo obszar jest objęty programem ochrony przyrody Natura 2000

- Podczas budowy wykonawca nie będzie ingerował w nurt rzeki, bo nie będzie musiał budować tymczasowych podpór, na których powstaną kolejne elementy kładki - wyjaśnia Artur Wysocki, projektant kładki. - Obecnie do pylonu montowana jest konstrukcja drewniana, która za miesiąc zostanie podwieszona i obrócona nad rzeką. To będzie kluczowy moment budowy, bo ta konstrukcja jest dość lekka i wiotka - zdradza.

Kładka oraz ponad 6-kilometrowy odcinek ścieżki rowerowej biegnącej przez Przemyśl to część ogromnego zadania "Trasy rowerowe Polski Wschodniej”, który finansuje głównie Unia Europejska. Obejmuje ono "rowerową autostradę”, która zacznie się na północy Polski, a na Podkarpaciu zacznie się w okolicach Narola. Poprowadzi m.in. przez Horyniec-Zdrój, Lubaczów, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk i dalej do granicy z woj. świętokrzyskim. Koszt budowy przemyskiej kładki to 1,8 mln zł.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24