Przemyscy rowerzyści pojadą po nowej kładce

Redakcja
Przemyscy rowerzyści pojadą po nowej kładceKładka oraz ponad 6-kilometrowy odcinek ścieżki rowerowej biegnącej przez Przemyśl to część ogromnego zadania "Trasy rowerowe Polski Wschodniej”, który finansuje głównie Unia Europejska.
Przemyscy rowerzyści pojadą po nowej kładceKładka oraz ponad 6-kilometrowy odcinek ścieżki rowerowej biegnącej przez Przemyśl to część ogromnego zadania "Trasy rowerowe Polski Wschodniej”, który finansuje głównie Unia Europejska. Archiwum Promost Consulting
Biegnąca przez San kładka pieszo-rowerowa połączy ulice Wybrzeże Ojca Świętego Jana Pawła II i Wybrzeże Marszałka Józefa Piłsudskiego. Na prawobrzeżnej części wjazd na przeprawę znajdzie się obok radzieckiego bunkra, nieopodal hotelu Accademia. Po drugiej stronie poprowadzi w okolice wyjazdu z ul. Żeromskiego.

- Położona jest w centrum miasta, dlatego oprócz funkcji uznaliśmy, że powinna mieć niekonwencjonalną formę. Zawsze staramy się projektować tego typu obiekty w sposób zapewniający im także innowacyjną konstrukcję - mówi Tomasz Siwowski, prezes firmy Promost Consulting, projektant przemyskiej kładki. - Założyliśmy, że taką nietypową formą będzie układ podwieszony, czyli kładka wisząca na linach, a innowacyjną konstrukcją będzie zastosowanie w niej drewna klejonego - wyjaśnia.

Materiał ten jest rzadko stosowany w budowie mostów. Powstaje poprzez sklejanie ze sobą cienkich płatów drewna, co w połączeniu ze specjalną obróbką oznacza uzyskanie większej wytrzymałości i trwałości niż w przypadku drewna konwencjonalnego. W Polsce jest tylko jeden tego typu obiekt. Biegnie przez Dunajec i jest jednocześnie największą w Europie kładką dla pieszych z drewna klejonego. Przemyska kładka ma większą długość całkowitą, co wyróżni ją nie tylko w regionie i w Polsce, ale i za granicą.

- Jesteśmy przekonani, że będzie nie tylko estetyczna, ale też funkcjonalna i trwała. Drewno klejone idealnie wpisuje się w otoczenie, bo wygląda naturalnie - dodaje prezes Siwowski. - A ta okolica pozwala na odczuwanie bliskości przyrody. Dlatego kładka z drewna idealnie wkomponuje się w to miejsce - zaznacza.

Z drewna klejonego powstaną główne elementy nośne mostu, czyli dźwigary, które jednocześnie będą pełniły funkcję balustrad i które podwieszone zostaną do pylonu stalowymi linami. Płyta mostu będzie wykonana z kompozytów drewnianych, układanych poprzecznie do kierunku jazdy rowerzystów. Budowa nowej przeprawy już się rozpoczęła, a prace przewidziano do końca października. Co ciekawe nie tylko sam materiał, konstrukcja, ale i sposób jej budowy jest innowacyjny. Licząca 138 m długości i 3 m szerokości kładka w całości zostanie zbudowana na brzegu równolegle do rzeki, a następnie obrócona o 90 stopni, łącząc dwa brzegi Sanu. To ważne, bo obszar jest objęty programem ochrony przyrody Natura 2000

- Podczas budowy wykonawca nie będzie ingerował w nurt rzeki, bo nie będzie musiał budować tymczasowych podpór, na których powstaną kolejne elementy kładki - wyjaśnia Artur Wysocki, projektant kładki. - Obecnie do pylonu montowana jest konstrukcja drewniana, która za miesiąc zostanie podwieszona i obrócona nad rzeką. To będzie kluczowy moment budowy, bo ta konstrukcja jest dość lekka i wiotka - zdradza.

Kładka oraz ponad 6-kilometrowy odcinek ścieżki rowerowej biegnącej przez Przemyśl to część ogromnego zadania "Trasy rowerowe Polski Wschodniej”, który finansuje głównie Unia Europejska. Obejmuje ono "rowerową autostradę”, która zacznie się na północy Polski, a na Podkarpaciu zacznie się w okolicach Narola. Poprowadzi m.in. przez Horyniec-Zdrój, Lubaczów, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk i dalej do granicy z woj. świętokrzyskim. Koszt budowy przemyskiej kładki to 1,8 mln zł.

 

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3