Remont dworca PKP w Rzeszowie. Już w połowie lutego pasażerowie skorzystają z dwóch odnowionych peronów [ZDJĘCIA]

Beata Terczyńska
Krzysztof Kapica
Kończy się pierwszy etap modernizacji stacji Rzeszów Główny. W lutym PKP Polskie Linie Kolejowe udostępnią podróżnym dwa nowe zadaszone perony. Najprawdopodobniej jeszcze w marcu rozpocznie się demontaż kładki.

Dziś dziennikarze mogli z bliska przyjrzeć się, jak postępują prace na dworcu kolejowym w Rzeszowie. Odnowione zostały już dwa perony: nr 1 i 2. Podróżni skorzystają z nich w połowie lutego.

ZOBACZCIE NAJNOWSZE ZDJĘCIA!

Przebudowa rzeszowskiego dworca PKP prawie już na ukończeniu

Perony są wyższe od poprzednich. Liczą 76 cm, co przełoży się na komfort wsiadania do pociągów, a to jest szczególnie ważne dla osób starszych.

- Wyposażone są w ścieżki naprowadzające dla niewidomych i niedowidzących. Będą miały windy i schody ruchome, bo zależy nam na zlikwidowaniu wszystkich barier architektonicznych

- zwraca uwagę Wojciech Waś z PKP, dyrektor projektu przebudowy stacji Rzeszów Główny.

Peron 2 po odnowie ma długość podobną, jaką miał, czyli 400 m, natomiast został delikatnie poszerzony do ok. 11 m.

- Peron 3 będzie natomiast docelowo prawie dwa razy szerszy od obecnego, czyli z ok. 6 do 11 m - mówi Kamil Mergel, kierownik kontraktu ds. przebudowy stacji.

Czytaj także

Ustawiane są nowe ławki dla podróżnych. Co ciekawe, zostały wygrodzone poczekalnie, które mają być przeszklone i chroniące przed deszczem, śniegiem, silnym wiatrem.

- Przy modernizacji współpracujemy z wojewódzkim konserwatorem zabytków - mówi dyrektor Waś wskazując m.in. na wiatę nad peronem nr 1 tuż przy budynku głównym stacji, która nabrała historycznego wyglądu. - Będziemy się mogli cieszyć pięknym elementem architektonicznym.

To przeszklone zadaszenie (zniszczone podczas wojny, ale teraz odtworzone na podstawie archiwalnych zdjęć) podtrzymują odrestaurowane słupy, pochodzące z przełomu XIX/XX wieku. Na razie jeszcze te elementy dworca są owiniętę, zabezpieczone folią. Jak ta zostanie zdjęta, ukażą swój oryginalny kolor: odcień niebiesko - zielony. - Jest to pierwsza warstwa farby, jaką historycznie były pokryte - zwraca uwagę kierownik Mergel. - Na słupach będzie można dostrzec zachowane oryginalne emblematy, wytłoczenia krakowskiej odlewni.

ZOBACZ: Tak dworzec PKP w Rzeszowie wyglądał w czerwcu 2019 r.

Na peronach na razie zamontowane zostaną tradycyjne informacje o odjazdach pociągów, ale słyszymy, że w planach jest systemu elektronicznej informacji.

Kolejny etap prac?

- Będzie to kontynuacja robót peronowych. Płynnie przejdziemy do przełożenia ruchu podróżnych i ruchu pociągów na peron pierwszy i drugi. To umożliwi nam zamknięcie już ostatniego peronu stacji - nr 3 i rozbiórki kładki - tłumaczy kierownik kontraktu.

Demontaż planowany jest w marcu, a najpóźniej początkiem kwietnia. Do wykończenia pozostaje przejście podziemne. Od połowy lutego będzie można przejść nim do peronu 2, natomiast docelowo połączy ono centrum Rzeszowa z ulicą Kochanowskiego. Przejście będzie wyższe i szersze od dotychczasowego.

Czytaj także

PLK przewidziały w nim schody ruchome i windy, co pozwoli łatwo dostać się na perony osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Zakończenie zasadniczych prac budowlanych na stacji Rzeszów Główny planowane jest latem. Wówczas podróżni będą korzystać z wszystkich peronów i odnowionego przejścia podziemnego.

Dworzec przyłości w Rzeszowie? Tak może wyglądać [WIDEO, ZDJĘCIA]

Z kolei w połowie lutego na oddanym w 2019 r przystanku Rzeszów Zachodni przy al. Wyzwolenia obok pierwszego czynny będzie także drugi peron. To rozwiązanie ułatwi podróże w stronę Lublina i Krakowa.

Trwa także modernizacja wiaduktu nad ul. Batorego. Połowa obiektu jest już gotowa do przejazdu pierwszych pociągów. Drugi etap prac przy wiadukcie ruszy w lutym i potrwa do połowy roku. Zmodernizowany obiekt będzie większy i szerszy od starego. Dzięki temu pod torami będzie więcej miejsca na budowę drogi i chodników, co usprawni komunikacje drogową. Prace „drogowe” są realizowane przez miasto.

Od 15 grudnia z Przemyśla i Rzeszowa bezpośrednim pociągiem ...

Dotychczasowym efektem inwestycji PLK w Rzeszowie są już trzy mosty nad al. Wyzwolenia. Kierowcom służy także przebudowany przejazd kolejowo - drogowy przy ul. Marii Konopnickiej.

Inwestycja w Rzeszowie realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego (projekt: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych”. Wartość umowy współfinansowanej ze pieniędzy unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 205 mln zł netto.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jakie miasto takie remonty WSTYD RZESZOW

G
Gość

Rzeszów to za mała dziura zeby na takim przystanku,, jak Rzeszów Zachodni,, zatrzymywały się pociagi dalekobieżne

p
pasazer

Perony sa za waskie i nie ma sie gdzie cofnac gdy z impetem wjezdza pociag na peron. Starsza kobiete to mimo ze bedzie stala poza linia bezpieczenstwa latwo ped powietrza moze przyciagnac i wypadek gotowy.

d
dyzurny ruchu
1 lutego, 22:46, PytaniePKP:

Kiedy pociągi z Krakowa lub Wrocławia będą sie zatrzymywać na stacji Rzeszów Zachodni? Tyle ludzi o to pyta, dla wielu byłoby duże udogodnienie

NIGDY !

Rzeszow zachodni to raczej przystanek a nie stacja i to "regionalny".

Pociagi dalekobiezne na przystanakch sie nie zatrzymuja.

G
Gość

Nowiny to szmatławiec jak.super nowości!

G
Gość

Dlaczego tak mało ławek?

G
Gość

Dlaczego tak mało ławek?

G
Gość
1 lutego, 16:33, Gość:

Gdzie te schody ruchome i windy?

w wyobraźni

G
Gość

Gdzie te schody ruchome i windy?

G
Gość

"dwa perony jak nowe" - no bo są nowe:D

p
pasazer

Za wiele to tego miejsca na peronie dla pasazerow oczekujacych na wjazd pociagu to nie ma. Do tego pelno slupow ktore nie pozwalaja sie cofnac przy wjezdzie pociagu od toru.

A waskie sa te perony !

P
PytaniePKP

Kiedy pociągi z Krakowa lub Wrocławia będą sie zatrzymywać na stacji Rzeszów Zachodni? Tyle ludzi o to pyta, dla wielu byłoby duże udogodnienie

J
Jan nowak
1 lutego, 10:52, Jan nowak:

BEZNADZIEJA

1. Brak pełnego zadaszenia -juz na zdjeciach widać ze perony mokre prawie do połowy prze zacinający deszcz

2. Brak eskalatorów - dalej trzeba będzie walizki i rowery tragac samemu po schodach

3. Brak elektronicznych tablic informacyjnych - zobaczymy jakie będzie nagłośnienie - czy da się coś zrozumieć

4. Brak jakiejkolwiek estetyki - zwykłe blachy i ceowniki pomalowane na nieciekawy kolor

Takie coś to nie byłoby niczym specjalnym nawet 30 lat temu

to jest dobry prokjekt: https://nowiny24.pl/dworzec-przylosci-w-rzeszowie-tak-moze-wygladac-wideo-zdjecia/ga/5786061/zd/8875651

J
Jan Nowak

a miało być tak: https://nowiny24.pl/dworzec-przylosci-w-rzeszowie-tak-moze-wygladac-wideo-zdjecia/ga/5786061/zd/8875651

b
bloger

nowe perony ,żeby jeszcze pociagi jeżdziły punktualnie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3