MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rozbijanie auta

JANUSZ PAWLAK
ARCHIWUM
Fiat Stilo obecny jest od trzech miesięcy na polskim rynku. Prezentowaliśmy już wrażenia z jazd testowych samochodem. Dziś pora na zupełnie odmienne spojrzenie na ten bardzo ważny dla włoskiego koncernu wóz.

Oto specjaliści z niemieckiego ADAC poddali stilo serii crash testów (opisanych w magazynie Motorwelt).
Pierwsza próba, której został poddany stilo to zderzenie czołowe. Kabina, po uderzeniu wykazała pewne zniekształcenia jedynie tam, gdzie przedni słupek przechodzi w dach. Co do reszty, pomimo stosowania dużych nacisków, przestrzeń wokół kierowcy pozostała niemal całkowicie nienaruszona. Drzwi otwierały się z łatwością, co ułatwia pracę służbom ratowniczym. Jedynie całkowite otwarcie drzwi od strony kierowcy sprawiało pewne trudności.
Doskonały był czas aktywacji napinaczy (po 20 tysięcznych sekundy) i poduszek powietrznych (boczne od strony kierowcy: 29 tysięcznych sekundy; od strony pasażera 35 tysięcznych sekundy), które wypełniały się powietrzem w odpowiednim czasie. Prowadzący był dobrze chroniony, w momencie czołowego zderzenia. Uderzał jednak z pewną gwałtownością w centralny słupek.Nieco za wysoki nacisk na klatkę piersiową kierowcy i pasażera pokazuje, że współdziałanie pomiędzy poduszkami powietrznymi a pasami bezpieczeństwa mogłoby zostać dodatkowo usprawnione.
Przy zderzeniu bocznym sprawdzono poduszki boczne i poduszki chroniące głowę. Obie otworzyły się natychmiast (15 tysięcznych sekundy) w celu złagodzenia zderzenia pasażera i kierowców z elementami dostającymi się do wnętrza. W tym bardzo wymagającym teście szczególnie dobrze wypadła ochrona głowy. W teście bok samochodu deformuje się zazwyczaj równomiernie na dużej powierzchni. Jedynie w okolicach centralnego słupka, próg wygina się w taki sposób, że boczna poduszka powietrzna nie jest w stanie utrzymać się poniżej progu krytycznego ryzyka urazu żebra. Punkty zostały odjęte z powodu tylnych drzwi, które przy uderzeniu wyszły z zawiasów wpływając ujemnie na funkcję ochronną wnętrza.
A teraz punktacja, jaką otrzymał stilo za crash testy: * w zderzeniu czołowym 12 punktów na 16 możliwych , co daje mu miejsce w czołówce, w swojej kategorii * w zderzenie ze słupem 16 punktów na 18. Całkowity wynik był bardziej niż zadowalający jak na samochód czterogwiazdkowy. Jak twierdzą fachowcy z ADAC, po wyeliminowaniu niedociągnięć, stilo będzie poddany następnym crash testom i wówczas być może zdobędzie 5 gwiazdek. Wówczas będzie pierwszym samochodem w segmencie C, który osiągnie ten wynik
PS. zderzenie ze słupem: samochód uderza bokiem w stalowy palu z prędkością 29 km/godz, zderzenie boczne: wnętrze musi znieść uderzenie prostopadłe na bok z prędkością 50 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24