Karę 240 tys. zł nałożył 2 lata temuna spółkę Eller Service (właściciel strony pobieraczek.pl) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta po tym jak setki internautów dały sie nabrać na reklamę, która obiecywała 10 dni korzystania z zasobów serwisu i pobierania za darmo.
Skorzystanie z promocji oznaczało, że od razu podpisuje się umowę na rok i wiązało się z koniecznością opłacenia abonamentu w wysokości niecalych 100 zł. Opłata naliczana była już od pierwszego dnia, a nie jak sugerowały hasła reklamowe dopiero po 10 dniach.
Zdaniem UOKiK taka praktyka jest nieuczciwa i wprowadza konsumentów w błąd. Wielu z nich na podstawie haseł reklamowych i informacji na stronie internetowej portalu mogło sądzić, że w ciągu 10 dni będzie mogło korzystać bezpłatnie z tej usługi. Dlategoprezes UOKiK uznała, że właściciele portalu – spółka Eller Service – naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich karę w wysokości 239 140 zł.
Zmienili wygląd strony, ale czy są uczciwi?
Jednocześnie spółka została zobligowana do zmiany zakwestionowanego sposobu informowania o usługach oraz publikowania przez 6 miesięcy na swoim portalu treści decyzji.
Spółka odwolała się od decyzji UOKiK, ale 27 lutego 2012 r. sąd potwierdził, że spółka Eller Service, właściciel portalu pobieraczek.pl wprowadzali konsumentów w błąd. Zdaniem SOKiK ich działanie miało charakter umyślny, dlatego wysokość kary finansowej, którą nałożył Urząd była prawidłowa.
Chociaż Pobieraczek zmienił nieco wygląd strony już w momencie nałożenia kary przez UOKiK w 2010 roku, to sposób jego działania nadal budzi wątpliwości, a rzesza internautów, którzy nadal nieświadomie zawierają umowy rośnie.
Będzie kolejna kara dla Pobieraczka?
Dlatego UOKiK prowadzi kolejne postępowanie przeciwko właścicielom pobieraczka.pl. W tym przypadku zarzuty dotyczą m.in. sugerowania, że konsumenci poprzez podanie fałszywych danych w formularzu mogli popełnić przestępstwo oraz groźby obciążenia ich kosztami postępowania windykacyjnego.
Jednocześnie Urząd na swojej stronie internetowej informuje, że wyrok SOKiK nie rozwiąże automatycznie problemów internautów, którzy zawarli umowy z portalem pobieraczek.pl.
W przypadku kłopotów z odstąpieniem od umowy zawartej na odległość, pomocy należy szukać u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Ponadto porady udzielane są bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707 oraz adresem email [email protected].
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- To on stworzył Dagmarę Kaźmierską. Dziś nie chce się do niej przyznać
- Znamy prawdę o stanie zdrowia Santor. Piosenkarka pokazała się publicznie po operacji
- Ludzie zachwycają się bratową teścia Kondrata. Piszą jej, że ma niezwykłą urodę
- Niewielu wie, że jest wnukiem Wodeckiego. Leo Stubbs już raz próbował sił w rozrywce