MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Samochód jutra

JANUSZ PAWLAK
ARCHIWUM
Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie (7-17 marca) swoją premierę miał samochód studyjny Opla concept M, o dynamicznej stylistyce, należący do nowej klasy jednobryłowych vanów.

Przy wysokości 1,62 m i rozstawie osi 2630 mm, o 16 mm dłuższy od astry kombi, Concept M wyróżnia się wyjątkowo przestronnym wnętrzem dla czterech pasażerów. Utrzymana w jasnej tonacji kabina wyposażone jest w cztery wygodne, pojedyncze fotele. Wszyscy pasażerowie mają wystarczającą ilość miejsca na wysokości ramion - 1420 mm z przodu i 1380 mm z tyłu, jak w sedanie z segmentu średniego. Wsiadanie do samochodu jest bardzo proste dzięki przyciskowi umieszczonemu w klamce, po naciśnięciu którego drzwi otwierają się samoczynnie.

Równie przestronna

jest przestrzeń ładunkowa, która wynosi 380 litrów.Po złożeniu tylnych foteli zwiększa się ona do 880 litrów. Znajdująca się nad głowami pasażerów konsola o szerokości 30 cm służy jako dodatkowy schowek. Zamocowane są w niej lampki oraz system AutoVision, obejmujący odtwarzacz DVD służący do oglądania filmów oraz do słuchania muzyki. Całe urządzenie zostało tak zminiaturyzowane, aby nie przeszkadzało kierowcy spoglądać we wsteczne lusterko. Siedmiocalowy opuszczany ekran TFT (Thin Film Transistor) przekazuje obrazy w doskonałej rozdzielczości i kolorach.

Centrum informacyjne

Concept M wyposażony jest w minikomputer PDA (Personal Digital Assistant - osobisty asystent cyfrowy), który może być odłączony i używany poza pojazdem. Po zamocowaniu w środkowej części ergonomicznego panelu audio-wentylacyjnego, komputer PDA wyświetla aktualne ustawienie ogrzewania i klimatyzacji. W połączeniu z telefonem komórkowym służy do łączeniu się z internetem.
Deska rozdzielcza w Concept M również wyposażona jest w nowatorskie rozwiązania. Wyświetlacz o przekątnej 8,9 cala w formacie 2:1 przekazuje kierowcy aktualne dane dotyczące szybkości jazdy i prędkości obrotowej silnika, które są wyświetlane na dwóch okrągłych i przejrzystych zegarach. Wyświetlacz przekazuje kierowcy istotne dane, takie jak np. poziom paliwa czy temperatura silnika. System nawigacji uprzedza zawczasu o zbliżającym się zakręcie, wyświetlając strzałkę wskazującą właściwy kierunek jazdy.

Dynamiczny i ekologiczny

Układ napędowy Concept M to silnik ECOTEC o pojemności 1,6 l napędzany sprężonym gazem ziemnym, zapewniający moc 150 KM. Współpracuje on z pięciobiegową skrzynią biegów Easytronic. Przełączniki biegów umieszczone są w kole kierownicy, co ułatwia ich zmianę. Concept M przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 9,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 202 km/h. Choć silnik przystosowany jest do działania na gaz naturalny, może także wykorzystywać zwykłe paliwo. Poziom emisji dwutlenku węgla 145 g/km jest o 30 proc. niższy niż w przypadku podobnych silników benzynowych.
Kiedy Concept M trafi na nasze drogi, tego nie wiemy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24