MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Samochód jutra

JANUSZ PAWLAK
ARCHIWUM
Europejscy członkowie konsorcjum ULSAB-AVAC (Ultra Light Steel Auto Body - Advanced Vehicle Concepts), zrzeszającego 33 wiodące firmy przemysłu stalowego, przedstawili dwie koncepcje studyjne pojazdów znacznie bezpieczniejszych, oszczędniejszych i bardziej przyjaznych dla środowiska niż aktualnie produkowane samochody.

Porsche Engineering Group to przedsiębiorstwo należące do producentów samochodów sportowych ze Stuttgartu, zajmujące się opracowaniem różnego rodzaju projektów. Przed trzema laty otrzymało ono zlecenie stworzenia koncepcji pojazdu, w którym zastosowano by nowe materiały stalowe o wysokiej wytrzymałości. Projekt ten miał udokumentować doskonałą przydatność tego matriału dla kolejnej generacji samochodów.

Dla Europy i Ameryki

Rezultat tych prac robi duże wrażenie. Wprawdzie oba samochody osobowe - kompaktowa wersa trzydrzwiowa dla Europy i sedan średniej klasy dla Ameryki - istnieją na razie tylko w wersji wirtualnej, jednak dzięki supernowoczesnym, kompleksowym technikom symulacyjnym inżynierowie firmy Porsche mogli zrealizować kompleksową koncepcję pojazdu. Może ona stanowić wstępny projekt dla konstrukcji przyszłych modeli samochodów.

Jeden moduł

Oba pojazdy charakteryzują się nowoczesnym projektem ogólnym, w którym urzeczywistniono wiele nowych idei i futurystycznych wizji. Skonstruowano między innymi całkiem nową strukturę stalowej karoserii. Siedzenia stanowią jej integralną całość. Poprawiło to sztywność kabiny pasażerskiej.
Przednia część pojazdu składa się z jednego modułu, na którego ramie pomocniczej umieszczona jest znaczna część elementów mocowanych dotychczac w komorze silnika, takich jak zawieszenie kół, układ przeniesienia mocy i chłodnica. Przy zderzeniu czołowym rama oddziela się od przedniej części samochodu, przez co układ przeniesienia mocy przesuwa się w specjalnie skonstruowanym tunelu, zamiast przemieszczać się do wnętrza samochodu. Z tego powodu projekt przewiduje zastosowanie kompaktowych, niezwykle efektywnych trzycylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych.
W celu osiągnięcia optymalnego rozdziału ciężaru między przednią i tylną osią, a tym samym lepszego zachowania się pojazdu podczas jazdy, przednie koła zostały przesunięte daleko do przodu, a przekładania umieszczona przed silnikiem.
Projekt ULSAB-AVC zostanie w tym roku przedstawiony w USA, Europie a także w Australii i Japonii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24