MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Słońce i wiatr w kabinie

JANUSZ PAWLAK
Yaris też chce być kabrio..
Yaris też chce być kabrio.. ARCHIWUM
Polska to nie ciepłe Włochy i gorąca Hiszpania. Na naszych drogach, rozgrzewanych słońcem co najwyżej przez trzy miesiące w roku, kabriolety są rzadkością. A szkoda, bo samochody to nadzwyczaj piękne.

Nasza miłość do kabrioletów wypływa z odwiecznego pragnienia wolności i chęci bliskiego obcowania z przyrodą. Samochód, w którym kabinę wypełnia słońce i wiatr znakomicie nadaje się na wakacyjne podróże. Moda na kabriolety jest tak stara jak historia motoryzacji. Konstruktorzy aut zawsze chcieli je mieć w swojej ofercie, by popisać się możliwościami stworzenia urodziwego cacka.
Przyglądnijmy się więc niektórym bardzo interesującym propozycjom koncernów samochodowych, które przygotowały dla swoich klientów kabriolety:

Jaguar XK8

Po raz pierwszy został zaprezentowany w Polsce podczas wystawy ekskluzywnych samochodów świata i festiwalu motoryzacyjnego Victoria Motor Show w Warszawie w 1997 roku. Został uznany podczas tej imprezy za najpiękniejsze auto ekspozycji.
Największym wyzwaniem dla jego projektantów było skonstruowanie odpowiedniego, składanego dachu, który zapewniłby pasażerom komfort jazdy samochodem typu coupe, nawiązywał do tradycji kabrioletów Jaguara i był łatwy w obsłudze. Wynik to nowoczesna, pozwalająca na ciasne złożenie konstrukcja oparta na aluminiowej ramie. Projektantom udało się stworzyć dach w pełni odpowiadający najwyższym wymogom komfortu i bezpieczeństwa. Zastosowanie podłużnych szwów i tapicerki nadaje mu stylowy wygląd jak również gwarantuje szczelność. Utrzymanie ciepła wewnątrz kabiny pojazdu zapewnia pięciowarstwowa, izotermiczna konstrukcja dachu. Dzięki niej pasażerowie niezależnie od prędkości jazdy oraz pory roku nie odczuwają charakterystycznych dla innych kabrioletów niedogodności. Do rzadkości w tej kasie samochodów należy również, podgrzewana tylna szyba. Przeważnie kabriolety wyposażone są w szybę z pleksiglasu.
Operacja składania i opuszczania dachu trwa 20 sekund. Odbywa się za poprzez naciśnięcie jednego guzika. Zatrzaski mocują dach automatycznie.
Kabriolet XK8 wyposażony jest w czterolitrowy, ośmiocylindrowy silnik o mocy 290 KM.

Toyota yaris

Wóz stylizowany jest na auto sportowe; linia dachu jest naturalnym przedłużeniem pochylonego przedniego słupka, wznoszące się sklepienie daje wrażenie mocnej, dynamicznej konstrukcji.
Modny wygląd yarisa w jego wersji kabriolet nabrał bardziej męskiego, agresywnego charakteru; ma swój styl. Kabrio adresowany jest głównie do młodego klienta.
Yaris kabriolet z pewnością należy do toyotowskiej rodziny. Ma jednakże własny, niepowtarzalny wdzięk. Głęboki spojler z przodu, w tej wersji bardziej zintegrowany ze zderzakiem i mocno zarysowane, jasne światła obdarzają go większym temperamentem.
Yaris w wersji kabriolet jest dłuższy (3640 mm) i niższy (1430 mm) od swojego kuzyna w wersji hatchback. Wymiary sprawiają, że nabiera bardziej sportowego charakteru. Szerokość auta, rozstaw kół i inne dane techniczne nie uległy modyfikacji. Wloty powietrza, umieszczone w przednim spojlerze, umożliwiają chłodzenie szerokich, nisko-profilowanych (190/50 x 15) opon na pięcioramiennych felgach wykonanych ze specjalnego stopu.
Yaris to pojazd nowatorski. Projekt wnętrza każdej wersji wyznaczy nowy standard dla samochodów jego klasy. Kabriolet zawiera w sobie wszystkie nowe elementy, lecz dodaje do nich jeszcze jeden: wnętrze pojazdu z pewnością zadowoli gust młodego kierowcy. Wykończenie kabiny i tapicerka utrzymane są w stylistyce dopasowanej do dwu-tonowego motywu wiodącego kolorystycznie, zaznaczającego najważniejsze punkty na desce rozdzielczej. Dźwignia zmiany biegów pokryta jest warstwą aluminium, wzmocniona, trzyramienna kierownica i pedały nadają wnętrzu sportowy charakter.
Sercem malucha toyoty w wersji kabrio jest 1,3 litrowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu (VVT-i) dostarczający 86 KM mocy przy 6 000 obrotach na minutę. Maksymalny moment obrotowy wynosi 124 Nm przy 4 400obr/min.
Samochód wyposażony został w pięciostopniową, manualną skrzynię biegów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24