Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź, jak reklamować nieudaną wycieczkę zagraniczną

[email protected] Fot. Janusz Pawlak
Jeśli zagraniczna wycieczka jest nieudana, złóż reklamację.
Jeśli zagraniczna wycieczka jest nieudana, złóż reklamację.
Zbliżają się święta. Wielu z nas wyjeżdża na wycieczki zagraniczne i krajowe. Bywają Nieudane. Co robić?

Fachowcy z branży turystycznej radzą, aby przed podpisaniem z biurem turystycznym umowy na wczasy czy nawet krótką wycieczkę zagraniczną uważnie przeczytać jej treść.

  Wszystkie szczegóły wycieczki zagranicznej, czy wczasów powinny być dokładanie zawarte w umowie. Jeśli zapisana jest klimatyzacja w pokoju hotelowym, to ona być musi. A jeśli takiego zapisu nie ma, wówczas klimatyzacji po prostu może nie być i nie możemy mieć o to pretensji – tłumaczy Henryk Luty, szef Polskiego Biura Podróży w [

Rzeszowie

](http://www.strefabiznesu.nowiny24.pl/artykul/rzeszow-najwazniejsze-inwestycje-w-tym-roku-38349.html). Jednym z najważniejszych dokumentów, który otrzymamy w biurze turystycznym będzie „Umowa - Zgłoszenie”. To dokument potwierdzający deklarację ze strony organizatora o zapewnieniu miejsca w imprezie. A ze strony klienta - że weźmie w niej udział. Taka umowa określa wysokość zaliczki, cenę i terminy wnoszenia opłat za udział w imprezie.

Z kolei deklaracja „Warunki Uczestnictwa” - określa m. in. odpowiedzialność finansową klienta w sytuacji, gdy rezygnuje z wyjazdu, mimo że wpłacił zaliczkę albo całą kwotę. Wysokość potrąceń ustala biuro turystyczne na podstawie prawa zwyczajowego.

Warunki uczestnictwa

W umowie z biurem turystycznym muszą się znaleźć takie punkty jak: nazwa imprezy, np. wczasy pobytowe, kolonie; nazwa i adres pobytu - pensjonat, hotel, ośrodek wczasowy; nazwa i adres biura sprzedającego imprezę.

A także: rodzaj świadczenia, czyli ilość posiłków, noclegów, data przyjazdu i wyjazdu; termin płatności, data oraz podpisy kupującego i sprzedającego wczasy.

Przed podpisaniem umowy należy też zwrócić uwagę na warunki uczestnictwa w dodatkowych imprezach, np. wycieczkach. Ważne jest także wyposażenie ośrodka w sprzęt sportowy i turystyczny, dodatkowe atrakcje dla dzieci, itd.

Warto pamiętać, że niekiedy biura podróży mogą zastrzec sobie w umowie możliwość zmiany ceny wycieczki. Jednak jest to uzasadnione tylko w wyjątkowych sytuacjach. Przykładowo - radykalnie spadł kurs danej waluty.

Jeśli cena imprezy wzrośnie ponad 10 proc. klient ma prawo zrezygnować z wycieczki, nie ponosząc z tego powodu żadnych kosztów.

Składamy reklamację

Umowa musi określać sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić jej przyjęcie. Jeżeli jej nie załatwi, musi niezwłocznie przekazać ją organizatorowi turystyki. Organizator powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy – w terminie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną. Organizator turystyki ma wtedy obowiązek załatwienia jej zgodnie z naszym żądaniem.

Radomir Stasicki, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie zaznacza, że w zasadzie cena ustalona w umowie nie może być podwyższona. W wyjątkowych przypadkach organizator może podwyższyć cenę, jeżeli taką możliwość przewiduje umowa. A także udokumentuje wpływ jednej z następujących okoliczności na podwyższenie ceny: wzrost kosztów transportu, kursów walut, opłat urzędowych lub opłat należnych za takie usługi jak: lotniskowe, załadunkowe w portach morskich lub lotniczych. W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności.

Jeśli organizator wyjazdu nie wywiązał się z warunków zapisanych w umowie, należy złożyć reklamację. Kiedy biuro nie uzna reklamacji, trzeba wnieść sprawę do sądu. Wcześniej można skontaktować się z Federacją Konsumentów (www.federacja-konsumentów.org.pl) lub Polską Izbą Turystyki (www.pit.org.pl).

Zdaniem eksperta
RADOMIR STASICKI, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie:

  - Jeśli chcemy sprawdzić wiarygodność biura podróży, najpierw upewniamy się, czy biuro zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Wszystkie te dane możemy na przykład sprawdzić w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych pod adresem:http://turystyka.crz.mg.gov.pl

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24