Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Starym autem do centrum miasta już nie wjedziesz?

Bartosz Gubernat
Po zmianie przepisów właściciele starszych pojazdów będą musieli omijać centra miast.
Po zmianie przepisów właściciele starszych pojazdów będą musieli omijać centra miast. Krzysztof Kapica
Posłowie PO chcą umożliwić miastom tworzenie w centrach tzw. "ekostref".

Rozwiązanie poprawiające jakość powietrza w centrach dużych miast od lat z powodzeniem funkcjonuje w krajach Europy Zachodniej. W Niemczech czy Szwajcarii właściciele starych samochodów nie mają wjazdu do śródmieści. Komisja Europejska chce, aby podobne rozwiązania wprowadziła w swoich miastach Polska. Powód? Jak wylicza Światowa Organizacja Zdrowia, roczne koszty związane z zanieczyszczeniem środowiska w naszym kraju to w tej chwili aż 101,8 mld dolarów.

W odpowiedzi na sugestie KE posłowie Platformy Obywatelskiej przygotowali projekt nowelizacji ustawy Prawo Ochrony Środowiska. Zakłada on podzielenie samochodów w oparciu o normy emisji spalin. Do centrów miast wjadą tylko te zasilane gazem oraz najnowsze diesle i benzyniaki, które emitują najmniej dwutlenku węgla.

- Ekologicznie pomysł jest trafiony, ale w polskich warunkach kompletnie irracjonalny. Ludzie kupują głównie stare auta, bo na nowe ich nie stać - krytykuje Marek Rak, kierownik giełdy samochodowej w Rzeszowie.

Projekt nowych przepisów jest już gotowy i jeszcze w maju w Sejmie ma się odbyć jego pierwsze czytanie. Zmierza do ograniczenia emisji szkodliwych substancji do środowiska m.in. poprzez eliminację z ruchu starych samochodów, które nie spełniają surowych, europejskich norm emisji spalin. Posłowie argumentują, że w tej chwili średni wiek używanych pojazdów w Polsce to 15 lat. Oznacza to, że nie spełniają one norm emisji spalin Euro4 i Euro5, a więc emitują więcej szkodliwych substancji niż nowe samochody sprzedawane w krajach Unii Europejskiej.

Tylko dla najbogatszych?

Poseł Platformy Obywatelskiej, Tadeusz Arkit argumentuje, że polskie samorządy od kilku lat wnioskują o narzędzia prawne, które pozwolą im lepiej zadbać o zanieczyszczone środowisko. M.in. poprzez ograniczenie ruchu samochodowego w centrach. Przywołuje przykład Berlina, w którym dzięki ograniczeniom emisję szkodliwego pyłu udało się zmniejszyć aż o 170 ton rocznie.

- Problem polega na tym, że w Niemczech czy Szwajcarii gdzie takie zasady obowiązują, średnia pensja jest wielokrotnie wyższa od naszych zarobków. Tam ludzie są w stanie spełnić surowe wymogi, bo stać ich, żeby raz na trzy-cztery lata wymienić auto na nowe z salonu. U nas niestety dla większości ludzi taki zakup to nieosiągalne marzenie. Dlatego robią zakupy na giełdach i w komisach, najczęściej kupując auta mające więcej niż 10 lat - mówi Andrzej Sadowski, ekonomista z centrum im. Adama Smitha.

Jego słowa potwierdzają eksperci z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Z przygotowanego przez nich raportu wynika, że w ubiegłym roku do Polski sprowadzono 735 261 samochodów używanych. Większość z nich miała średnio 10-11 lat.

Cztery rodzaje stref

Posłowie chcą wykonać ekologiczny podział w oparciu o datę rejestracji auta. Proponują cztery rodzaje stref: czerwoną, żółtą, zieloną i błękitną. Do ścisłego centrum wjazd otrzymają tylko samochody z nalepką niebieską, czyli benzyniaki młodsze niż 14 lat i diesle nie starsze niż 5 lat. Samochody ponad 18-letnie z silnikami diesla i starsze niż 22-letnie zasilane benzyną nie wjadą do żadnej strefy. Oznacza to, że właściciel audi A4 z 1996 roku będzie mógł się poruszać tylko po obrzeżach miasta. Takim autem z silnikiem 1,9 TDI jeździ Bartłomiej Ziomek z Rzeszowa.

- Kupiłem to auto, bo ma prosty w budowie i jeden z najtrwalszych w historii marki silnik diesla. Dlatego na razie nie zamierzam zamieniać samochodu na nowszy. Propozycji posłów nie rozumiem. Nie wiem, kto po takich zmianach w przepisach będzie mógł dostać się do centrum miasta - denerwuje się kierowca.

Z ograniczeń mają być zwolnione tylko samochody zabytkowe i zasilane gazem ziemnym lub LPG. Posłowie chcą uchwalić zmiany w tym roku, aby miasta mogły wprowadzić ograniczenia już w styczniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24