Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Rzeszowie będzie więcej buspasów. Mamy projekt programu transportowego

Bartosz Gubernat
Realizacja programu transportowego ma sprawić, że w Rzeszowie będzie mniej korków.
Realizacja programu transportowego ma sprawić, że w Rzeszowie będzie mniej korków. Dariusz Danek
Modernizacja głównych ulic, uruchomienie elektronicznych systemów sprzedaży biletów, informacji pasażerskiej i sterowania ruchem oraz kupno 80 nowych autobusów. To najważniejsze założenia wartego 415 mln zł rzeszowskiego programu transportowego.

W środę rzeszowscy radni zajmą się nim po raz kolejny i prawdopodobnie ostatni. Ich zadaniem będzie aktualizacja projektu programu.

Jeśli uchwała zyska ich aprobatę, do końca grudnia miasto będzie mogło złożyć do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie programu Z Unii Europejskiej. Pula zarezerwowana dla Rzeszowa to 75 mln euro.

Cztery problemy komunikacyjne

W trakcie sesji ostateczne założenia programu transportowego przedstawią specjaliści z krakowskiej spółki IMS, która opracowała jego dokumentację. Nam do dokumentacji udało się dotrzeć już dzisiaj.

Po wnikliwych badaniach ruchu firma IMS wskazuje na cztery podstawowe problemy komunikacyjne Rzeszowa. Po pierwsze to brak możliwości oddziaływania na ruch na ulicach w czasie rzeczywistym. M.in. dlatego np. w razie wypadku kierowcy stoją w korkach.

- Rozwiązaniem tego problemu ma być m.in. zakup i uruchomienie obszarowego systemu sterowania ruchem. Fachowcy śledzący ruch w dwóch centrach nadzoru będą mogli na bieżąco informować kierowców o utrudnieniach i kierować auta na objazdy. Informacje będą wyświetlane na tablicach, jakie staną przy drogach - tłumaczy Stanisława Bęben, dyr. Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

Autobusy stare i opóźnione

Drugi z problemów to kiepska jakość usług miejskich przewoźników. Stare autobusy i opóźnienia w kursach wynikające z korków na ulicach sprawiają, że usługi MPK w Rzeszowie są mało atrakcyjne. Lekarstwo?

- 80 nowych autobusów. Jazda będzie przyjemna nawet w lecie, bo każdy z nich ma mieć klimatyzację. Do tego wszystkie wyposażymy w rozbudowany system informacji pasażerskiej, który stanie także na przystankach. Każdy pasażer będzie wiedział, za ile autobus dojedzie do celu i gdzie aktualnie się znajduje - tłumaczy dyr. Bęben.

Uzupełnieniem tej części programu ma być modernizacja układu drogowego. To m.in. przebudowa kilkunastu skrzyżowań w ciągu miejskiego odcinka krajowej czwórki, przebudowa głównych ulic (m.in. Podkarpackiej, Lubelskiej, Wyzwolenia i Rejtana).

- Fachowcy z IMS proponują też osobne pasy i śluzy dla pojazdów komunikacji miejskiej. Liczymy, że dzięki nim podróż autobusem przez miasto będzie znacznie szybsza niż autem, przez co kierowcy zrezygnują z samochodów na rzecz MPK - przekonuje dyrektor Bęben.

Opłaty za parkowanie

Aby inwestycje zaplanowane w programie przyniosły spodziewany efekt, zdaniem specjalistów z IMS konieczne będzie przywrócenie w centrum Rzeszowa strefy płatnego parkowania. I taka propozycja w dokumentach także pada, z tym, że zasady jej funkcjonowania zostaną opracowane osobno, przez inna firmę. Przetarg na przygotowanie polityki transportowej został już ogłoszony, dokumenty miasto dostanie na wiosnę przyszłego roku.

We wtorek na temat założeń programu transportowego będą rozmawiać w ratuszu radni z komisji inwestycyjnej i przestrzennej. Od wyników rozmów zależy m.in. to, czy zaakceptują pomysły specjalistów w środę, podczas sesji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24